Avatar billede jonasjust1 Juniormester
25. maj 2018 - 22:06 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

PC tænder ikke

Har lige bygget min første pc, men den vil ikke tænde i mere end 1 sekund før den slukker automatisk igen. Jeg har testet ram og kabinet kabler og ingen af dem ser ud til at være problemet. Jeg kører på et GTX 1070ti og med 650w PSU.
Avatar billede jonasjust1 Juniormester
25. maj 2018 - 22:08 #1
Har derforuden en coolermaster 240 vandkøler
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2018 - 22:42 #2
Er du sikker på, at alle afstands bøsningerne sidder i, så bundkortet ikke berører kabinettet nogen steder?
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2018 - 22:44 #3
Ps.  Det også være f.eks. cpuén som ikke sidder rigtig.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2018 - 22:46 #4
Ps2. Nå ja så er der den klassiske fejl, at man sætter det store strømstik i, men glemmer det lille firkantede.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. maj 2018 - 23:45 #5
Det har jeg prøvet - en lille, men afgørende fejl, der dog hurtigt kan afhjælpes :-)
Avatar billede Morten Vestergaard Praktikant
26. maj 2018 - 07:21 #6
Sidder strømforsyningen / er den monteret korrekt?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. maj 2018 - 10:45 #7
Måske du lige skal fortælle hvilken hardware der er installeret på bundkort samt navn på dette. Har du puttet forkert hardware sammen vil den lukke med det samme.

Bundkort?
Ram?
Strømforsyning?
Diske?
Dvd drev?
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. maj 2018 - 11:45 #8
Det er ikke altid man kan gå ud fra at hardwaren kan samarbejde.
Jeg har et eksempel: Jeg have et bundkort med en så vidt jeg husker Intel 1366 CPU.
Jeg solgte CPU´en for sig, og senere bundkortet. De fungerede 100% sammen.
Senere købte én så bundkortet. Da han havde modtaget det viste det sig ikke at kunne samarbejde med den Intel 1366 CPU, han havde købt.
Jeg tilbød ham naturligvis at tage bundkortet tilbage, men han meddelte at han ville sætte det i DBA, og sælge det der. Jeg kontaktede en computer ekspert om rigtigheden at dette uheldige sammenfald, og han bekræftede at man i nogle tilfælde kan komme ud for en sådan kedelig overraskelse. Så selv om dele rent fysisk passer sammen kan der desværre i visse tilfælde vise sig at delene ikke kan samarbejde, og så har man et  problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. maj 2018 - 11:47 #9
#8 Ja cpu skal jo også med i sammenligning. :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. maj 2018 - 13:07 #10
Der er mange ting at tage hensyn til, når man bygger en computer.

Kabinetstørrelsen skal have dimensioner så man evt. senere kan installere f.eks. et større bundkort, et større grafikkort og en større CPU-køler. Med større mener jeg fysikske større dimensioner.Det er generelt også bedre, at der er god plads i kabinettet så dette er lette tilgængeligt.
Der vil også være mere plads til afkølingen af delene, og køleblæsere. Efterhånden som SSD´erne vinder frem og afløser harddiskene opstår der heller ikke så meget varme, da SDD så at sige ikke stiger i temperatur, da der ingen bevægelige dele er i en SSD, modsat en harddisk.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. maj 2018 - 13:12 #11
En CPU hvor man let kan tage fejl er Intel 2011 og Intel 2011 v3. Disse passer ikke sammen til trods for de begge hedder 2011.

https://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=https://linustechtips.com/main/topic/362908-difference-between-socket-2011-and-2011-3/&prev=search
Avatar billede jonasjust1 Juniormester
27. maj 2018 - 11:01 #12
Jeg har nogle corsair 2400mhz DDR4
Lga1151 bundkort med ddr4
i5-8600k
Men umiddelbart vil jeg prøve at skille den af og samle den igen for at se om noget berør motherboardet
Avatar billede jonasjust1 Juniormester
27. maj 2018 - 11:04 #13
Mobo hedder: MSI B250 Krait Gaming
Avatar billede jonasjust1 Juniormester
27. maj 2018 - 11:27 #14
Det ser ud til at du har ret erik :/ angiveligt støtter mit motherboard kun 6-7 gen cup'er mens min cpu er fra 8gen. Men ville computeren i så fald reagerek som den gør eller er det måske noget andet som er galt? :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. maj 2018 - 11:59 #15
Jeg er ikke sikker, men mener godt at en CPU 1151 generation 8, godt kan bruges i stedet for en CPU 1151 af generation 7.

Jeg mener at forskellen på 2011 og 2011 v3 derimod ikke er mulig pga. der vist nok er en lille forskel på CPU´ens stikbens placering, men nogen her på eksperten ved sikkert mere end jeg.
Jeg vil i hvert fald ikke råde dig til noget, når jeg ikke er sikker, for så er det jo ingen hjælp.
Der er mange faldgrupper vedr. ved bygningen af en pc, og det gælder om at gå uden om disse.
Avatar billede ecaspar Mester
30. maj 2018 - 13:38 #16
7 og 8 generation er ikke det samme (kun samme sokkel type)

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000025694/processors/intel-core-processors.html
De bruger samme sokkel men 8 Gen skal have et nyere chipset. De nye chipset er kan så til gengæld ikke tage en gammel CPU.  Der skal byttes stumper ........
Jeg vill beholde den nye CPU og så bytte mobo + ram
Avatar billede ecaspar Mester
30. maj 2018 - 13:44 #17
simplificeret  -  CPU 8600 / 8700 kan ikke køre på et 1ZE70  / ZE270 chipset. Der skal bruges det nye ZE370.