Avatar billede Majsen Juniormester
02. juni 2018 - 11:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan JavaScript erstatte Java?

Hej.
For nogle år siden var der snak om, at netbank ville erstatte Java med JavaScript, er det virkelig så let bare at erstatte Java med JavaScript?
Kan man altid gøre dette, uden problemer?
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
02. juni 2018 - 11:25 #1
Det simple svar er - JA, det lidt længere er, at det, selv om de har næsten samme navn, er det 2 forskellige og har absolut 2 forskellige fordele og ulemper.

Jeg tvivler på, at netbank vil omskrive deres sider ... Hvor har du fået den ide fra???
Avatar billede Majsen Juniormester
02. juni 2018 - 11:30 #2
Det er flere år siden de gjorde det, det var vist NemID og ikke netbank, men netbank bruger jo også nemID
https://www.computerworld.dk/art/232507/nu-er-det-slut-med-java-til-nemid-her-er-den-nye-loesning
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
02. juni 2018 - 11:42 #3
Så forstår jeg ikke dit spørgsmål, du besvarer det jo selv ;-)
Avatar billede Majsen Juniormester
02. juni 2018 - 11:46 #4
Altså vil man altid bare kunne udskifte Java med JavaScript?
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
02. juni 2018 - 12:02 #5
Nej - som jeg skrev er det 2 meget forskellige sprog og, hvorfor ville du ønske at uskifte den ene, fremfor den anden???

Tag dog og "Google" en smule på spørgsmålet, tvivler på at nogen her. "Har tiden" til en længere forklaring om forskellen
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2018 - 14:58 #6
Java bruges på forskellige omraader.

Hvis jeg skulle gætte på en fordeling ville jeg sige:

55% traditionel server side
20% big data
20% Android
4% desktop apps
1% applets

Og JavaScripts muligheder er forskellige indenfor de forskellige omraader:

traditionel server side - JavaScript i form af node.js er en forholdsvis lille spiller paa markedet (det er PHP og ASP.NET som er Java's store konkurrenter)

big data - ingen JavaScript

Android - "native" (som man vel kan kalde Java paa Android) synes at presse PhoneGap/Cordova (JavaScript) ud af markedet

desktop apps - bortset fra enkelte tilfaelde som Atom ingen JavaScript

applets - generelt overtog JavaScript dette markede tilbage i de tidlige 00'ere og NemID's brug af Java var en ret usaedvanlig loesning [Oracle har officielt erklaeret applet for en doed teknologi]
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2018 - 02:48 #7
Og for at det ikke skal misforstaas. JavaScript er vokset voldsomt i udbredelse.

"HTML 5" aka HTML + CSS + JavaScript har udover at udkonkurrere Java applets som aldrig var saeligt store ogsaaudkonkurreret MS SIlverLight og er godt igang med at udkonkurrere Flash som har vaeret saerdeles stor.

Derovover har det ogsaa taget en paen bid af markedet fra server side genereret HTML (PHP, ASP.NET og JSP/Facelet).

Plus som sagt gjordt et lille indhug i traditionel server side med node.js.

Det er bare ikke Java det er gaaet mest ud over.

Hvis man skulle pege paa et primaert "offer" ville jeg nok sige Flash.