Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
02. juni 2018 - 12:03 Der er 39 kommentarer

Hvorfor virker skærmen ikke?

Hej

Jeg har virkelig meget brug for hjælp.
Jeg har længe nu gået og bygget på min pc, og den er endelig blevet færdig. Men når jeg skal sætte min skærm til så sker der ingen ting, jeg har prøvet med alle stik men ingen ting virker, hvad skal jeg gøre?

Jeg har prøvet at sætte hdmi i skærmen og computeren, men det virker ikke.
Og det samme med de 2andre stik man også kan med.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2018 - 12:56 #1
Starter computeren op. Hører du et enkelt bib, og ser du ventilatoren til  cpuén dreje rundt?  Hvilket grafikkort har du? og sidder rammene rigtigt i.
Det store strømstik har du sat i, men har du også husket det lille firkantede, som skal sidde i nærheden af cpuén
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2018 - 13:01 #2
Ja det er lige de ting du der nævner man i sin iver let overser. Det kender jeg fra mig selv :-)
Det er mange gange en ganske banal fejl der gør at der ikke rigtig er liv.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2018 - 14:54 #3
Står der "No input signal" når du trykke på startknappen eller forbliver skærmen bare sort?
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
02. juni 2018 - 20:00 #4
Jeg undskylder for denne lidt sene besked, men har ikk været hjemme.

Svar på jeres spørgsmål:

Ja computeren starter op.

Jeg hører ikke noget bip da det der stik som skal gære den siger bip ikke er her.

Ja ventilationerne til cpu’en drejer rundt

Jeg har et GTx 1080 grafikkort

Rammene kan da kun sidde rigtig i?

Jeg ved ikke hvad den der lille firkant er, har du eventuelt et billede af det.

Og når computeren starter lyser der en hvid knap og så står der bare “No Signal” med helt sort baggrund og efter 5 sekunder bliver knappen rød og skærmen slukker helt
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2018 - 20:43 #5
Hvad angår RAM er der mange typer. Der er nogle små hak i bunden (den med alle kontaktpunkterne) disse SKAL vende rigtigt. Men det giver mere eller mindre sig selv, da man ikke kan sætte dem ned hvis de vender forkert. Man skal sørge for at det giver et lille klik når de små låse der sidder i enderne af hver sokkel går i indgreb med RAM-blokken.
Den "lille firekant" der menes er stikket fra strømforsyningen (PSU´en) og til processoren (CPU´en)  se linket:

https://ibb.co/eO1MTJ

Her er en video fra YouTube vedr. montering af RAM:

https://www.youtube.com/watch?v=NV2lly2ebq8
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
02. juni 2018 - 21:12 #6
Alt det der er sat i, men det virker stadig ikke.
Og da rammene kom i sagde det også klik
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2018 - 21:31 #7
Sidder der to kabler fra strømforsyningen til grafikkortet eller sidder der kun et?
I min (selvbyggede) computer sidder der to. På grafikkortet er der 2 x 8 stikterminaler, og hvis kun den ene terminal er tilsluttet får grafikkortet ikke den strøm det kræver.
Jeg taler her af egen erfaring.....:-) Det gode ved det er at der ikke er noget der går i stykker ved dette. Så prøv at tjekke dette punkt.
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
02. juni 2018 - 21:37 #8
Er der ikke en måde man kan uploade et billed fra ipaden til her
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
02. juni 2018 - 21:50 #9
Og når pc’en tændes begynder mit grafikkort at lyse rødt, ved ikke om det er meningen eller om den gør det pga en fejl
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juni 2018 - 21:56 #10
#8 Jeg ved ikke om man kan uploade fra en ipad. Jeg er ærlig talt mere eller mindre blank på det område.

#9 Det kan jeg desværre ikke svare dig på.
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
02. juni 2018 - 22:00 #11
Jeg har lige fundet ud af at mine blæsere på grafikkortet ikke kører så der må være et eller andet galt, hvad det ved jeg dog ikke
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
02. juni 2018 - 22:36 #12
Ved du eller nogen andre om hvorfor blæserne på mit grafikkort ikke virker men at mit grafikkort lyser?
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2018 - 22:40 #13
Enig med #7. Det var derfor jeg spurgte efter hvilket kort du har. Men din beskrivelse gav ingen informationer at gå efter.
Men har du et andet kort, ligegyldigt hvilken, så prøv med det.
Hvis der ikke er brug for et strømstik bag på, så prøv at tage kortet op, og vrik det grundigt, men forsigtigt ned på plads igen.
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
02. juni 2018 - 23:02 #14
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
02. juni 2018 - 23:22 #15
Her er nogle billeder:

Pc slukket:
https://imgur.com/gallery/DeoJ0T4

Pc tændt:
https://imgur.com/gallery/Ws8ORwJ

Billederne under grafikkortet skulle vise at blæserne ikke virkede men ved godt det er svært at se på et billede og ik en video.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2018 - 23:44 #16
Jeg må desværre sige, at jeg ikke kan vurdere andet, ud fra billederne, end at blæserne på grafikkortet ikke kører rundt, når PC er tændt. Det kan formodentlig kun være 2 ting. 1. at grafikkortet ikke får strøm, 2. at kortet ikke er i orden. 1. er nok det mest sandsynlige. Er det et kort, som udelukkende får strøm gennem bundkortet, eller er der et strømstik bag på, eller på undersiden?
Avatar billede posten Ekspert
03. juni 2018 - 04:22 #17
som jeg kan se er de kabler (gule/sorte) til strøm de BURDE ha forbindelse til din stømforsyning prøv at hive det af i den ene ende se om de passer sammen med et fra din forsyning
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
03. juni 2018 - 09:24 #18
#16
Kan det være jeg har en for “lille” strømforsyning i, er 600 watt for lidt?
Jeg har kigget på en anden en, vil du tro den er god nok

Link:
https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/datakomponenter/stroemforsyninger/enermax-triathlor-eco-1000w-82-modular/p-593736/?gclid=CjwKCAjwo87YBRBgEiwAI1LkqcqvwGfo5DROKW7pC35W4rtChsQa0ijKPG5spv23-ND9PilG6pUOchoC5H8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

#17
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at jeg skal hive i de gule og sorte stik, dem er der nemlig mange af, uddyb gerne :)

Håber i kan hjælpe
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2018 - 10:16 #19
Nej du har ikke for lidt strøm i din PC. Spørgsmålet gik på, hvorfor grafikkortet ikke kører. Mit grafikkort får strøm nok, når bare det sættes fast i bundkortet, men andre grafikkort kræver ekstra strøm fra et stik, som sættes til kortet.
Det giver heller ikke væsentlige oplysninger om kortet, at det laves af Republic of games.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. juni 2018 - 23:44 #20
Kan du ikke fortælle nøjagtig hvilket grafikkort du har. Hvem har lavet det, og hvilken model er det. Eftersom du selv har bygget den, må du jo vide, hvad du har sat i. Flere her i tråden prøver jo at finde ud af, om den har brug for ekstra strøm eller ej, men kommer ikke rigtig videre, fordi du ikke fortæller præcist, hvilket grafikkort du har sat i.
Når vi får det at vide, kan vi søge efter manualen til det, og kan så nok komme med mere kvalificerede bud på, hvad der måske er galt. Bl.a. om det skal have ekstra strøm eller ej.
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
04. juni 2018 - 09:27 #21
Jeg er ikke sikker på hvilket grafikkort jeg har helt præcis, da det er over et halvt år siden jeg købte det. Jeg tog det ud af min gamle computer for så at sætte det i det nye. Det virkede fint i den gamle, ved dog ikke hvad der er sket her i dem nye pc.

Men i kan få linket her:
https://www.komplett.dk/product/895035/hardware/pc-komponenter/grafikkort/asus-geforce-gtx-1080-rog-strix-gaming?gclid=EAIaIQobChMI7_7Xzb252wIVEBQbCh2mmwbwEAQYAiABEgIoCfD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CIzTs9S9udsCFYSNsgodQGsNbA
Avatar billede posten Ekspert
04. juni 2018 - 10:17 #22
det jeg mener med de ledninger er at nogen af eller 1 af de stik skal afmonteres + det stik der passer i skal i skærmkortet og blæseren/kortet så virker som det skal men undersøg om du har et stik fra din forsyning der passer
hvor har du købt kortet og hvad hedder det ??
Avatar billede posten Ekspert
04. juni 2018 - 10:22 #23
#21 håber ikke du har smidt noget ud der lå i kassen her er en forklaring der står i dit link : ASUS VENTILATOR-TILSLUTNING :
Indeholder to 4-pin GPU-kontrollerede headere, som kan tilsluttes systemventilatorer for at give ekstra køling og optimal termisk ydeevne.
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
04. juni 2018 - 11:32 #24
Kan du måske sende et billede af det der stik du siger skal i. Jeg er slet ikke en computer nørd så skal ha e skåret tingene ret meget ud i pap, det må i undskylde.
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
05. juni 2018 - 08:37 #25
#23 Mener du de her stik huller: https://imgur.com/gallery/8mEoZbQ
Og så skal der ekstra af de der strøm stik i der?
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
05. juni 2018 - 08:52 #26
Er der de her ekstra ledninger som skal i:
https://imgur.com/gallery/biibHyl
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
05. juni 2018 - 08:57 #27
Her kommer lige lidt flere billeder:
https://imgur.com/gallery/qyg5Uvw
Avatar billede posten Ekspert
05. juni 2018 - 09:54 #28
nu er problemet jo det at de kabler du har vist har 2 rækker af stik men skærmkortet kun har én række du har stadig ikke fortalt navnet på skærmkortet
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
05. juni 2018 - 10:05 #29
Grafikkortet hedder: ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juni 2018 - 10:49 #30
På det indsatte link herunder ses tydeligt at der er to stikterminaler 1x8 og 1x6.
Begge disse terminaler skal uden tvivl tilkobles strømforsyningen (PSU´en) for at der kommer billede op på skærmen. Der må have fulgt et splitter-kabel med grafikkortet eller der er to kabler der løber ud fra strømforsyningen.

https://ibb.co/g1FOxo
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juni 2018 - 10:57 #31
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
05. juni 2018 - 11:58 #32
Som du kan se på de her billeder:
https://imgur.com/gallery/dBz7KrP
Så er der ledninger til de der huller, men når de sættes i og jeg tænder pc’en tænder skærmen stadig ikke, så andre folk skrev at der var flere ledninger som skulle i, så jeg sendte så også en billed af en rød ledning, og spørg så hvor den skal hen og om det er den rigtige ledning. Den ledning jeg snakker om kan du også se oppe i billederne når du trykker på linket der er sendt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juni 2018 - 13:08 #33
Det passer med antallet af stikben, så det burde virker.
Er kablerne fastmonteret i strømforsyningen eller sidder der også tilsvarende stik i denne. Hvis det er tilfældet så prøv en anden udgang på strømforsyningen. Du kan ikke sætte stikkene forkert i, da disse stik er sikret mod fejlmontering.

Se linket:

https://ibb.co/hDMGHo

Billedet i linket viser udtagene på strømforsyningen. Bemærk at det langtfra er alle strømforsyninger der har stikudtag, men at strømkablerne oftest er fastmonteret (loddet) indvendigt i strømforsyning.
Lad være med at åbne denne da der stadig kan være strøm i selvom lysnetkablet er fjernet.
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
05. juni 2018 - 13:33 #34
Alle stikkene er fast monteret inde i strømforsyningen, og det er også en af grundene til at jeg godt ville have en ny strømforsyning. Så har kigget på et her med 1000watt og hvor stikkene ikke er fast monteret inde i strømforsyningen.

Link:
https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/datakomponenter/stroemforsyninger/enermax-triathlor-eco-1000w-82-modular/p-593736/?gclid=CjwKCAjwo87YBRBgEiwAI1LkqcqvwGfo5DROKW7pC35W4rtChsQa0ijKPG5spv23-ND9PilG6pUOchoC5H8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juni 2018 - 14:05 #35
Det synes jeg lyder fornuftigt :-)

Jeg har selv en Seasonic. Der er en masse udtag til MB (Motherboard) CPU, GPU/ PCI-E samt SATA.

https://seasonic.com/x-series

En strømforsyning på 1000 Watt er måske lige i overkanten.
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
05. juni 2018 - 14:54 #36
Har du måske et link til en god og billig strømforsyning hvor ledningerne ikke er monteret ond i den, men at man selv skal putte dem der ind?
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juni 2018 - 16:08 #37
Ja det har jeg. Dog ser det ud til at modellen jeg har i min pc, er udgået, men der er kommet andre til i stedet.

Der er et link her:

https://www.alternate.dk/html/product/1363996

PSU´en er på 750 Watt, der er rigeligt, men den findes sikkert også med større effekt.

Jeg har indsat nogle fotos af min egen PSU samt kabeltilslutningerne til hhv. grafikkortet og til PSU´en.

https://ibb.co/maPJf8

https://ibb.co/cj5ftT

https://ibb.co/mVGQSo

https://ibb.co/fy4Uno
Avatar billede Jackob Andersen Juniormester
05. juni 2018 - 16:47 #38
Men grunden til at mit grafikkort ikke virker er fordi der ikke er nok watt, og når grafikkortet ikke virker så kan skærmen ikke køre. Er det rigtigt, eller har jeg misforstået noget?
Så hvis jeg nu køber ser der 750 watt, så skulle hele lortet gerne virke?
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. juni 2018 - 17:06 #39
En PSU på 750 Watt kan sagtens trække et grafikkort, ellers er der noget galt med grafikkortet.

http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/

https://seasonic.com/wattage-calculator