Avatar billede ErikHg Ekspert
03. juni 2018 - 16:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bro sank i Måløv omkring 2001

Jeg er kommet til at tænke på, at der i forbindelse med udbygningen af Frederikssundbanen til dobbeltsporet S-bane, omkring årtusindeskiftet var en nyetableret bro der sank i Måløv. Man måtte vist nok rive broen mere eller mindre ned og derefter genopbygge den.Denne bro fører i dag vejen ved navn Kongebakken over Frederikssundbanen. Den består af præ-fabrikerede buede ellementer.
Jeg har tidligere set en beskrivelse af det noget uheldige forløb, men kan ikke finde denne beskrivelse. Jeg håber at nogen her på eksperten kan hjælpe. På forhånd tak.

Mvh.
ErikHg.
Avatar billede poko1 Ekspert
03. juni 2018 - 18:02 #1
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. juni 2018 - 18:56 #2
Takker for svaret, men det er ikke broen der fører Måløv Byvej over "ingenting".
Det er broen der fører Kongebakken over Frederikssundbanen.
Jeg fandt selv den artikel der er med i linket.
Faktisk lægger man ikke mærke til at det er en bro, da det mere minder om en dæmning med et rør igennem. Gennem dette "rør" kører så S-toget. Der er også et mindre "rør" med en cykel og gangsti.
Jeg har indsat et par links her under:

.https://ibb.co/fExgDJ

https://ibb.co/hutz0y
Avatar billede claes57 Ekspert
03. juni 2018 - 20:13 #3
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. juni 2018 - 20:53 #4
Nej det var det ikke. Fiskebækbroen ved Farum det var jo helt tilbage i 1972.
Da jeg interesserer mig meget for jernbaner fulgte jeg projektet med anlæggelsen af dobbeltsporet mellem Ballerup og Frederikssund i perioden fra 1998 til september 2002. Blandt andet var jeg ude ved netop den omtalte bro - et noget særpræget bygningsværk - idet der faktisk mere er tale om en dæmning med et rør igennem, end en egentlig bro.

Jeg har indsat et klip fra DR Tv's program der blev sendt for nogle år siden. Der var et kamera monteret i førerrummet. Dette klip viser den omtalte bro i retning mod Måløv (København)

https://ibb.co/f87LOJ
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. marts 2023 - 15:49 #5
Jeg har nu fundet artiklen om broen over Frederikssundbanen der sank, mellem Måløv og Veksø.

Herunder er linket til siden:

http://evp.dk/index.php?page=ballerup---frederikssund

Der skal rulles et stykke ned med musen!