Avatar billede molehonter Mester
07. juni 2018 - 12:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Video edit program

Jeg leder efter et video redegerings program som kan arbejde med AVI filer og eksportere til MP4 format, har prøvet lidt forskellige skal være en free udgave
Avatar billede mort1 Ekspert
07. juni 2018 - 12:25 #1
Movie Maker, er Microsoft program, som tidligere var standard, det er det desværre ikke længere, men det kan hentes på nettet (Sørg for at få det rigtige, altså det fra Microsoft, andre synes tilsyneladende, at de også må lave et program med stort set samme navn) Movie Maker er både nemt at arbejde med og gratis.
Programmet kan bl.a. hentes her, og der er flere instruktionsvideoer på YouTube.
http://www.tucows.com/preview/753874/Windows-Live-Essentials-Movie-Maker?q=Windows+Live+Movie+Maker
Avatar billede molehonter Mester
07. juni 2018 - 12:58 #2
Super, den kender jeg godt, jeg har haft kig på nogle betalings udgaver, jeg får den installeret.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. juni 2018 - 21:02 #3
Jeg har testet en del videoredigeringsprogrammer og kan anbefale flg. specielt fordi det giver mulighed for "losless" export, dvs du kan lave simpel editing af en MP4 uden at skulle eksportere den med tab. Det er et prof. program men gratis til privat brug.

Videopad NCH Software
http://www.nchsoftware.com/videopad/index.html
Klik på "download the free version here" hvs du vil have den gratis version  ( gratis til ikke kommerciel brug ).

Trin for trin startvejledning
Programmet er opbygget på den måde at til højre er der et "preview" vindue hvor man kan se den video man arbejder på. I bunden er der et "storyboard. Det er en "tegneserie" med de klip der indgår i videoen. Det er her man klipper og redigerer videoen. Tv. er der et område hvor man tilføjer de originale filmklip inden man evt. trækker dem ned på storyboardet.
1. Start programmet. Tryk på pil ud for "Timeline" (tv. lidt under midten)  og vælg "Storyboard".
Storyboardet viser de videoklip der indgår i den færdige video.
2. Tilføj videoklip: Vælg "Add Files" (foroven tv.).
3. Træk derefter et eller flere videoklip ned på "Video Track 1"

4. Redigering af filmen (I storyboard-mode)
Fjerne et stykke af filmen: Find starten af det sted der skal klippes ud (flyt rundt med den røde markør, eller brug afspil tasterne tv. under det store billede, Vælg "Split ( billede af saks th. ). Gør det samme ved slutningen af det stykke der skal klippes ud. Fjern klippet fra Video Track 1 ved at højreklikke på det og vælg "delete".

Indsæt tekst-klip: Vælg "Add Text" foroven, Indsæt klippet med tekst. Vælg fx. "Typewriter". Vælgg varighed ved at klikke under tekstfeltet. Denne type tekt bliver indsat som et separat klip (ikke oven i filmen). Denne type tekst er fx. velegnet til start og slut.

Indsæt transitions: Tryk på "X" imellem filmklippene på storyboardet, og vælg en af de mange transistions (overgange). Fx. kan du vælge at der fades ud og ind. Normalt er det bedst at undlade overgangseffekter. Men de kan bruges til fx. at signalere at der er gået noget tid.

Indsæt tekst ovenpå film: Du skal bruge to videotracks, det kan man kun i "Timeline" mode.
(Tryk på pil ud for "Storyboard" og vælg "Timeline"). Vælg "Add Text", Teksten bliver indsat i Video Track 2, man kan placere den hvor man vil på timelinen og ændre varigheden. Du kan skifte tilbage til storyboard bagefter. Ofte er det nemmere at indsætte undertekster.

Indsætte undertekster: Vælg "Subtitles", skriv en undertekst, vælg hvornår den skal vises. Indsæt ny undertekst ved at trykke på det grønne "+". OBS: Ved større mængder undertekster er det er ofte bedre ikke at lave undertekster som en del af selve filmen. I Youtube er der fx. et værktøj til at indsætte undertekster.

5. Eksporter video
Den færdige video gemmes ved at vælge "Export Video". Du bør så vidt muligt undgå at konvertere til andre størrelser eller framerates, idet enhver ændring medfører et lille tab af kvalitet. Det er bedst at vælge "Lossless" export. På den måde bevarer du kvaliteten.

Eksport af MP4 (fra MP4): Vælg Export Video, Lossless Video