Avatar billede Kable Praktikant
08. juni 2018 - 14:33 Der er 2 kommentarer

Spørgsmål omkring blandt andet Software Design(UML, UP osv.)

Hej jeg har her nogle spørgsmål jeg leder efter svar på, er der mons tro nogle der kan hjælpe?

Fra Idé til Design til Kode til færdigt produkt
Kan du kort skitsere de overordnede trin fra idé til færdigt produkt. Hint: Idé -> Analyse -> Design -> Kode. Designdelen er broen mellem analysen og koden (løsningsdelen). Det er ikke en lineær proces, men forløber typisk i iterationer.

UML
Hvad er UML, hvornår bruges det og til hvad?

Unified Proces (UP)
Hvad er UP?
Hvad er en iterativ model i forhold til en vandfaldsmodel
Hvad er fordele og ulemper ved iterative modeller og vandfaldsmodeller
Hvilke faser indgår i UP?
Hvilke artefakter indeholder inception-fasen?
Hvilke artefakter indeholder elaboration-fasen?
Hvad er forskellen på UML og UP?

Kravindsamling
Hvordan vil du starte en kravindsamling?
Hvilke teknikker er der til indsamling af krav?
Hvad skal man lægge vægt på når man kravindsamler

Furps+
Hvad står FURPS+ for?
Hvad er F i Furps?

Use Case Diagram
Hvad er formålet med et Use Case diagram og hvornår bruger man det?
Hvordan identificerer man de forskellige aktører i et use case diagram?
Hvilke typer aktører findes der? Hint: 3 stk
Hvad er Use-Scenarier?
Hvad betyder pilene i diagrammet?
Hvornår anvender man include henholdvis extend scenarier?

Use cases
Hvad er en Use-Case og hvad bruges den til?
Hvilke typer Use-Cases findes der? Hint: 3 stk
Hvornår skrives Fully Dressed Use Cases i udviklingsprocessen?

Paper Prototyping
Hvad er Paper Prototyping og hvornår anvendes PP i udviklingsprocessen?
Hvem er involveret og hvad er deres roller?
Hvad er fordelen ved PP i forhold til at lave skærmbilleder i f.eks. Powerpoint?

Aktivitetsdiagram
Hvad er et aktivitetsdiagram og hvornår er det relevant at anvende dem?
Hvad betyder svømmebaner i aktivitetsdiagrammet?

Domænediagram
Hvad er et domænediagram og hvad bruges det til?
Hvornår laver man et domænediagram i udviklingsprocessen?
Hvordan identificerer man de konceptuelle klasser?
Hvad betyder tallene mellem linjerne i domænemodellen?
Hvad er forskellen på en domænemodel og class design model?
Hvad er en konceptuel klasse og hvad er en attribut?

System Sekvens Diagram (SSD)
Hvad viser SSD og hvornår bruger man det i udviklingsprocessen?
Forklar de forskellige elementer (loop, ??)
Hvordan anbefales det at navngive handlinger/events i diagrammet

Design Klasse Diagram (DCD)
Hvad er formålet? Hvorfor laver man diagrammet og hvornår?
Hvad indeholder diagrammet?
Hvad er forskellen på domæne og DCD?

Grasp - design principper
Nævn og forklar GRASP design principperne(low coupling osv.)

Servicedesign og brugergrænseflade design
Hvad bruger man Gestalt-love til?
Nævn nogle Gestalt-love.

Test
Nævn de typer af tests du synes er de vigtigste og hvorfor?

Reviews
Hvad er fordelen ved at bruge reviews?

Logical architecture (lagdelt arkitektur)
Hvad er logisk arkitektur og nævn fordele

Tilstandsmaskiner
Hvad vil man typisk anvende tilstandsmaskiner til?

EER Diagram (overlapper med pensum i SWC og Teknik)
Hvad er formålet? Hvorfor laver man diagrammet og hvornår?
Hvad indeholder diagrammet?
Hvordan kommer man fra DCD til EER?
Hvad er en primær nøgle?
Hvad er en fremmednøgle?
Beskriv de tre normalformer og hvordan man normaliserer en database?
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2018 - 14:39 #1
hvis du går på uddannelse og slet ikke kan svare på noget af det, er det så fordi du ikke er der ? :)

det her er alt for meget.
en simpel google kan svare på det meste..
Avatar billede Kable Praktikant
08. juni 2018 - 15:05 #2
Har svaret på alle de her spørgsmål, grunden til opslaget er for at se om der er noget jeg har overset. Kan godt se hvordan det kan være misledende med den indledende teskst og fortolkes som om, at jeg ikke forstår noget, skulle nok have formuleret mig anderledes. Jeg har valgt at udelade mine svar da jeg mener, at hvis nogle der havde evnerne til at svare bedre på et spørgsmål end jeg men læste mit svar og fandt at det var for det meste rigtigt, men der dog manglede lidt, at personen så derfor ville undlade at svare og tænke at jeg nok okay styr på det i forvejen.