Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juni 2018 - 16:32 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sælge PC-fjerne nuværende password

Jeg skal af med en PC som jeg ikke bruger mere. Derfor vil jeg fjerne brugernavn samt password. Jeg kommer til menu ved at trykke Win + R.
Så vidt så godt, jeg fjerner flueben i "skal bruge password". Så kommer der en ny side hvor jeg skal indtaste password, for automatisk adgang til PC. Men jeg vil jo slette mig selv helt som bruger, da PC skal sælges. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juni 2018 - 16:33 #1
....bruger kommandoen netplwiz
Avatar billede INK Ekspert
10. juni 2018 - 16:36 #2
Du skal oprette ny bruger med administrator rettigheder. Log ud af din egen konto og ind på den nye (uden password). Herfra kan du nu slette "dig selv".
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2018 - 16:37 #3
hvis du skal Sælge pcen så skal du formater den og sette en ny windows ind :-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juni 2018 - 16:50 #4
ad #2
Hvis jeg gør som beskrevet nedenfor, vil det være ok? Eller vil mit gamle brugernavn stadig figurere i PC??

Gå ind på Søg. Skriv Kør
Klik på Apps og Kør
Skriv i Feltet = netplwiz
Tryk på OK
Fjern flueben i :
“Brugeren skal angive brugernavn og adgangs kode for at bruge computeren.”
Tryk på Anvend
Skriv brugernavn og adgangskode 2 gange.
Tryk på Anvend og OK.
Nu vil computeren starte op helt uden adgangskode.
Avatar billede INK Ekspert
10. juni 2018 - 16:55 #5
#4 Jeg kan ikke gennemskue, hvad der evt. måtte ligge af fodspor fra dig som tidligere bruger. Finder det derfor sikrest at oprette ny bruger, og slette alt om den gamle bruger. Hvis du beholder password på din egen konto, så vil ingen jo kunne få adgang til dine filer, selvom der skulle være nogle "fodspor tilbage".
Forslag #3 er selvfølgelig den skudsikre metode, men også lidt besværlig (1-4 timer).
Nu formoder jeg vi ikke taler om en Windows10 maskine, for så ville jeg klart formatere og reinstallere Windows.
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juni 2018 - 17:13 #6
ad #5 Det er faktisk en win10 der er tale om.
Jeg fandt denne vejledning på microsoft helpdesk, er den mon gangbar i mit tilfælde:
Alternativt kan du også bare fjerne adgangskoden helt herinde igennem:

Hold Windows tasten i bund og tryk på X
Klik på Kontrolpanel og derefter Brugerkonti og Familiesikkerhed og derefter Brugerkonti
Klik på Administrer en anden konto og klik derefter på kontoen du vil fjerne adgangskoden fra
Herefter har du muligheden Skift adgangskoden hvor du bare lader felterne være blanke, udover din nuværende adgangskode
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juni 2018 - 17:29 #7
INFO
"Herefter har du muligheden Skift adgangskoden hvor du bare lader felterne være blanke, udover din nuværende adgangskode"
Jeg har netop afprøvet den nævnte metode. Og det fungerer, nu åbner PC uden at spørge om password
Avatar billede INK Ekspert
10. juni 2018 - 17:35 #8
Ad #6
Forstår du helst vil undgå at reformatere osv. - fint nok.

Grunden til jeg vil oprette ny bruger med admin-rettigheder er måske uvidenhed fra min side. Hvis du blot fjerner password fra din egen brugerkonto og kalder den noget nyt "Bruger2", så er jeg bange for der et eller andet sted på maskinen ligger gemt dine adgangskoder til OneDrive, hjemmesider, eller andre konti. Den nye bruger får så måske indirekte adgang til disse???
Ved at oprette en ny brugerkonto starter denne på "en frisk". Men min viden stopper her - det er måske bare sølvpapirshatten, der strammer? 😜😜
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juni 2018 - 17:43 #9
ad ink
Jeg kan se jeg som minimum skal gøre som du skriver i #2.
Adgangskoden er ganske vist væk, men brugernavn er der stadig. PC skulle være tømt komplet, men jeg kan godt se en nulstilling af PC nok vil være optimalt.
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. juni 2018 - 17:52 #10
Mon ikke dette kan være den rigtige metode:
Følg disse få steps for at nulstille din Windows 10 computer til fabriksindstillingerne.

Åben start menuen (ja den er tilbage fra windows 8) 🙂
Tryk på “Indstillinger” (Ligger i bunden til venstre).
Find og tryk på “Opdatering og sikkerhed” (normalt sidste knap i rækken).
Til venstre trykker du på knappen “Genoprettelse”
Til højre på skærmen i vinduet “Genoprettelse” finder du nu knappen “Kom i gang”
Under sektionen øverst “Nulstil denne PC”
Klik på “Kom i gang”
Du har nu to valgmuligheder.
1) Gem mine filer.
2) Fjern alt.
Her vælges og trykkes på knappen “Fjern alt”
Følg nu resten af guiden på skærmen, bemærk at denne process kan tage noget tid, alt efter hvor hurtigt din computer er.
Tillykke du har nu gendannet din Windows 10 maskine tilbage til fabriksindstillingerne.
Husk at overføre til backup af billeder, dokumenter m.m. tilbage på maskinen.
Avatar billede INK Ekspert
10. juni 2018 - 18:32 #11
#10. Komplet nulstilling er den rigtige løsning. Fin løsning.