Avatar billede eurodont Juniormester
13. juni 2018 - 23:43 Der er 36 kommentarer

Meget langsom computer

Kære Hjælpere,

Mi computer er blevet mega langsom ved opstart. Det kan snildt være 5-6 minutter om at starte op, og den har det også med periodevis at gå kold (skærmen bliver sort - hvorefter at jeg bliver nødt til at genstarte computeren).

Jeg kører Windows 7 og har en Acer Aspire X3910 med Pentium Dual Core E5800 3.20GHz Processor

Jeg håber, at I kan hjælpe mig.

Mvh,
Sirus
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2018 - 02:57 #1
en nær-døden harddisk vil forårsage dette
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2018 - 07:00 #2
Hvor "frisk" er din win 7 installation?
Med hensyn til nedluk på skærm, har du tjekket om den er ren indeni?
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. juni 2018 - 08:03 #3
Som sidwave skrive kunne det godt tyde på en døende harddisk.
Du kunne f.eks. købe en SSD (med tilstrækkelig kapacitet i GB min. 250 GB eller 500 GB. Hvis du vælger denne løsning, så er Samsung EVO et godt bud.
Har selv gode erfaringer med den.

https://www.proshop.dk/SSD?b=samsung&pre=1

Da den gamle (defekte) HDD stadig kan starte så installer gratisprogrammmet AOMEI BAckupper. Dette program kloner den gamle HDD til den nye SSD..

https://www.backup-utility.com/features/system-clone.html

Det kræver en adapter:

https://www.avxperten.dk/usb-til-sata/usb-3-0-til-sata-adapter-2-5tm.asp?utm_source=MerchantAVX&utm_medium=cpc&utm_campaign=73&gclid=EAIaIQobChMI9fGixL3S2wIVCrXtCh261wNYEAQYASABEgKOdPD_BwE
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. juni 2018 - 08:46 #4
Prøv at installere gratisprogrammet Speccy. Dette giver bl.a. vigtige informationer med temperatur, noget der er meget afgørende for en computer.

Herunder et link til et billede af Speecy.
Det er taget fra min egen computer med Win 7 mens jeg skriver dette.

https://ibb.co/ihoENy
Avatar billede eurodont Juniormester
14. juni 2018 - 09:26 #5
Kære Alle,

Først og fremmest mange tak for Jeres svar. Jeg vil følge alle Jeres forslag.

Kan harddisken også være skyld i at computeren er så lang tid om at starte op, eller skyldes dette noget andet?

Mvh,
Sirus
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2018 - 10:30 #6
#5 Problemet kan være hardware relateret ja, men kan også være et software problem.
Med hensyn til skærm der slukker kan det være at den kører for varm, eller at driveren ikke virker ordentligt.
Derfor jeg spørger om din installation er ældre, og om drivere til hardware ikke er opdateret løbende
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. juni 2018 - 10:33 #7
Den kan godt være langsom pga. harddiskens formentlig ringe tilstand, Hvis du har mulighed for det så lægge vigtige filer - billeder, dokumenter osv. over på en USB-nøgle så de er sikret /når hvis harddisk bryder helt sammen.
Har du en installations disk med Windows 7, så kan du jo bare købe en nye harddisk eller endnu bedre en SSD, og så installere Win 7.
Vælger du en SSD vil du oplever at computer bliver hurtigere så denne er at foretrække frem for en harddisk. Men det er jo op til dig :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2018 - 10:46 #8
Man kan teste en harddisk med disse programmer:
https://www.hdsentinel.com/
http://www.hdtune.com/

Viser de programmer ikke fejl er problemet sandsynligvis på software siden.
Avatar billede eurodont Juniormester
14. juni 2018 - 11:07 #9
Jeg sender en besked når jeg kommer hjem fra arbejdet med logfiler fra de programmer som I har anbefalet at jeg kører.

Har ligeledes bestilt 500 Gb ekstern harddisk samt Adapter.

Jeg er ikke klar over om jeg har en installationsdisk til Win 7 - men et slag på tasken er at jeg installerede det for omkring 10 år siden.

Mvh,
Sirus
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
14. juni 2018 - 11:12 #10
Vil også mene, at dit problem er "Varme", tag et tjek på dine filtre i fronten ...
Prøv derefter at åbne din PC og se om dine blæserer kører!
Avatar billede eurodont Juniormester
14. juni 2018 - 11:17 #11
Tak for forslaget - jeg sender logfilen fra Speccy i aften - og ser frem til Jeres videre 'guidance'

Det er fantastisk med Jeres hjælp, tak! :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. juni 2018 - 11:36 #12
#9
Installations disken kan kun være omkring 9 år, da Windows 7 kom i retail versionen 22. oktober 2009. Jeg er ikke helt sikker på hvornår maskiner med fabriksinstalleret Windows 7 kom, men det må have være i efteråret 2009.
For øvrigt mener jeg personligt, at Windows 7 er det bedste styresystem fra Microsoft - dette siger jeg selv om jeg nok får et par irettesættelser her på eksperten :-)
Avatar billede eurodont Juniormester
14. juni 2018 - 11:46 #13
Så vil jeg mene, at det er 8-9 år siden at jeg købte min computer med fabriksinstalleret Windows 7 på :)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2018 - 12:11 #14
#13 Lige min tanke. Er dit system så gammelt og du ikke har fået den installeret om siden da kan der være fejl i installation der gør at den har svært ved at boote.
Kan du ikke nulstille den (fabriksindstillinger) kan Du måske hente din version her og bruge den nøgle du forhåbentligt har:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows7
Avatar billede eurodont Juniormester
14. juni 2018 - 12:21 #15
Tak for forslaget. Jeg vil se om jeg stadigvæk har en nøgle liggende ... det er jeg ret meget i tvivl om?

Jeg krydser fingre for, at jeg er 'heldig' :)

Tak for Jeres hjælp - det er fantastisk :)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2018 - 12:27 #16
Velbekomme. Licens kan stå bag på kabinettet. Tjek først hardwaren med programmer inden du bare installerer. Er disk defekt (eller et halvdefekt grafik kort) så vil det være spild af tid med at installere om
Avatar billede eurodont Juniormester
14. juni 2018 - 20:59 #17
Her er loggen fra Speccy:

https://ibb.co/gxsohy
Avatar billede eurodont Juniormester
14. juni 2018 - 21:04 #18
Og her er loggen vedr. Harddisken:

https://ibb.co/kJvDFJ
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. juni 2018 - 21:29 #19
Jeg synes at 74 grader for grafikkortet er lige i overkanten. Temperaturen på mother boardet ligger også lidt højt. Det kan godt tyde på at der er et problem med at varmen ikke kan komme væk.
Umiddelbart ser harddisken jo ud til at være ok.
Avatar billede eurodont Juniormester
14. juni 2018 - 21:34 #20
Er der noget jeg kan/bør gøre for at afhjælpe temperaturen?
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. juni 2018 - 23:10 #21
Hvis der er et tykt lag støv kan computerens blæses igennem med trykluft - eller sug støvet op med en støvsuger.
Husk at holde igen på blæserne ved brug af trykluft, da lejerne kan tage skade hvis disse kommer op i meget høje omdrejninger.
Trykluft kan købes på dåse:

https://www.printerpatroner.dk/shop/trykluft-paa-daase-6973c1.html?gclid=EAIaIQobChMI9tq1_4fU2wIVzMqyCh3X_gBgEAAYASAAEgLmsfD_BwE
Avatar billede eurodont Juniormester
14. juni 2018 - 23:11 #22
Og her er billederne fra HDTune

https://ibb.co/fHLVEd

https://ibb.co/hvQDZd
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2018 - 06:31 #23
Enig med ErikHg i hans betragtninger med hensyn til grafik kort.
Din pc burde kunne blive i orden igen, uden køb af ny disk.
Når det så er sagt er jeg enig i at en ssd på systemdrevet ville øge performance markant.
Det er jo din vurdering hvor meget du vil ofre på en 10 år gammel stationær pc. Men blot en fornyelse af dit system vil gøre en del.
Føler du at geninstallering er for bøvlet så er der værktøjer i Windows til at reparere system.

Man kan tjekke disken for fejl med chkdisk
Man kan tjekke systemfiler med sfc /scannow
Man kan rydde op i systemfiler (diskoprydning)

Man kan rense pc med CCleaner og Privazer.
Man kan scanne pc for malware med Malwarebytes.
Alle de ting kan gøres, meeen du har stadig et 10 år gammelt system på din pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2018 - 09:39 #24
En anden ting.
Hvis du går i søg og skriver msconfig og går i start fanen, hvilke programmer starter med Windows?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2018 - 10:53 #25
I samme fane tryk på tjenester og skjul microsoft tjenester.
Hvilke tjenester er der så tilbage?

Du må gerne tage skærmskud af begge faner og uploade dem til tråd.
Avatar billede eurodont Juniormester
15. juni 2018 - 15:52 #26
Følgende to screen shots er fra msconfig Start:

https://ibb.co/guUsAJ

https://ibb.co/gNjaVJ

Og følgende tre er fra msconfig (skjul microsoft tjenester):

https://ibb.co/iDTkVJ

https://ibb.co/gVJxcy

https://ibb.co/foDPPd

Endnu engang - tusind tak for hjælpen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2018 - 19:12 #27
Velbekomme.
Du har rigtig meget der starter med systemet. Forstår godt du har en lang opstart tid. Må indrømme der er mange punkter jeg ikke lige kender til.
Min filosofi er at have så få punkter som muligt. Programmer der er vigtige for computers sikkerhed skal selvfølgelig køre.
Deaktiver alle tjenester på nær:
Avast tjenester
hotkey utility
updater service Acer
Deaktiver alle start programmer på nær:
raid event
Microsoft Se...
Avast
hotkey utility
JAva platform.

Hvordan starter pc op nu?

Programmer du har haft i din opstart og i tjenester vil starte når du trykker på det. Det vil blot starte en smule langsommere.
Hvor meget hukommelse har du til rådighed når den er bootet op.
Det kan du se i joblisten under ydelse
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2018 - 19:14 #28
Kig i øvrigt ind i kontrolpanelet under programmer og funktioner.
Se om der er programmer her du bare ikke bruger mere.
Når du har fjernet programmer rens med CCleaner både med filer og i register
Avatar billede eurodont Juniormester
15. juni 2018 - 19:41 #29
Her er Screen Shot ifht. hukommelsen

https://ibb.co/gAenUd

Jeg oplever at computeren starter lidt hurtigere op, efter at jeg har deaktiveret nogle af programmerne i msconfig

Jeg kører lige en rens med CCleaner :)
Avatar billede eurodont Juniormester
15. juni 2018 - 19:58 #30
Computeren er lige under 4 minutter om at starte op nu ... så det er helt klart blevet bedre.

Tænker I at der kan gøres mere her og nu?

Jeg kan mærke, at jeg er forsigtig ifht at turde at deaktivere for meget i msconfig (læs: Jeg ved ikke hvad jeg laver ) ;-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juni 2018 - 21:46 #31
Jeg kører selv Windows 7, (64 bit) og maskinen er cirka 30-45 sekunder om at starte op.
Der er installeret en SSD hvorpå Windows 7 ligger.
Tidligere var der installeret en HDD, dengang gik der omkring 1½ minut.
Der er installeret et utal af programmer på maskinen.
Avatar billede eurodont Juniormester
15. juni 2018 - 22:09 #32
Ja ... så der er stadigvæk noget der ikke fungerer optimalt

Mit grafikkort siger pt 76C og Motherboardet 51C

Min computer står på gulvet - er det en dårlig idé ifht varmen?
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. juni 2018 - 00:32 #33
Det er det ikke.
Men hvis den står lukket inde så ikke varmen kan komme væk så er det, at problemet med for høj temperatur opstår.
Min computer står også på gulvet, og der er der luft omkring så er temperaturen også så lav, at den ikke påvirker maskinen negativt.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juni 2018 - 07:38 #34
#30 Det er rigtigt man skal være obs på hvad man deaktiverer. Men der ligger ikke vitale opstart ting for Windows i msconfig, og de er jo også beskyttet når man vælger at skjule i tjenester. Så du behøver ikke være nervøs for det.

4 minutter er stadig for lang tid synes jeg, men nu ved jeg jo ikke om du har deaktiveret alt det jeg foreslog?.

Hvis du har det, så er der formodentlig knas i din Windows installation.

Når du starter pc, får du så skærmbillede med det samme?
Avatar billede eurodont Juniormester
17. juni 2018 - 10:52 #35
Computeren er ca. 21 minut om at starte op nu.

Ved start går der 4-5 sekunder inden at Acer-logoet popper op på skærmen

Jeg har kørt scanning med Malwarebytes og ligeledes kørt Ccleaner + Register

msconfig (skjul alle Microsoft tjenester) ser nu således ud:

https://ibb.co/iSOUSy

Det er super, at I vil hjælpe ... bør jeg slå mere fra?

Moveslink er mit løbeprogram til mit ur - og RALink er mit trådløse netværk
Avatar billede eurodont Juniormester
17. juni 2018 - 11:23 #36
PS: Ikke 21 minutter ... 2½ minut ... der er alligevel en ret stort forskel ... sorry ;-)