Avatar billede hherskind Mester
17. juni 2018 - 05:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ændre brugernavn i Windows 10

Hej,
Jeg fik indtastet et tosset brugernavn under geninstallationen af Windows 10, og nu vil jeg gerne have ændret navnet. Det kan sagtens lade sig gøre via Brugerkonti i "det gamle" kontrolpanel, men ændringen slår ikke igennem i Stifinder, altså det navn, som står angivet under "Brugere" i stisystemet.

Hvordan får man ændret brugernavnet også i stisystemet?

På forhånd tak,
Henrik Herskind
Avatar billede hjolsen Ekspert
17. juni 2018 - 05:44 #1
Navnet i stifinder kan du kun ændre ved at oprette en ny bruger og derefter slette den gamle - Husk at gemme/flytte evt data  fra den gamle bruger navn til den nye !
Avatar billede hherskind Mester
17. juni 2018 - 06:01 #2
Tak for svar!

Jeg har nu oprettet en ny bruger - med Administratorrettigheder. Men selv efter reboot viser dette brugernavn sig ikke i Stifinder. Og så kan jeg jo ikke flytte data fra den gamle til den ny. Er der et bud på, hvordan jeg løser dette?
Avatar billede mort1 Ekspert
17. juni 2018 - 07:28 #3
Hvis det er ændring af brugernavn skal du vist oprette dig som ny bruger, og derefter slette den gamle - Har selv gjort det for et par år siden, og husker det som ret bøvlet, men endte dog med at google mig frem til løsningen. Måske er der noget her: https://www.geekysoftware.info/derfor-kan-du-ikke-slette-en-bruger-i-windows-10/
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juni 2018 - 08:08 #4
Har ikke selv været ud for spørgers problem. men har læst noget om at overtage rettigheder over filer og mapper.
Skal dette så ikke gøres når det nye navn med admin. rettigheder er oprettet?
https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_xp-files/hvordan-overtager-jeg-ejerskab-af-en-fil-eller/2d106b7e-c8a0-471f-8eff-aba281b9f071
Avatar billede stjans Guru
17. juni 2018 - 08:46 #5
Du skal også huske at logge ind som den nye bruger - ellers ændres navnene i stifinder ikke.
Avatar billede posten Ekspert
17. juni 2018 - 13:02 #6
hvis du nu ændre navnet på din pc virker det mon ??
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2018 - 08:14 #7
Enig med #3 - du skal oprette en ny bruger, log af den bruger du er logget på som nu, log på med den nye navn - så skal du flytte de filer du gerne vil beholde (typisk: skrivebord, foretrukne, dokumenter - måske mere?) - derefter genstart pcen, og så slet den gamle bruger
Avatar billede hherskind Mester
18. juni 2018 - 10:28 #8
Tak for mange bud. Jeg kunne dog ikke gennemskue løsningen, så nu har jeg haft en fin snak med en kvinde i Microsoftsupporten.

Mort1 er - ligesom hjolsen - inde på at jeg skal oprette mig selv som ny bruger og så slette den gamle efter data er flyttet over på den ny bruger. Og henviser til en fin lille artikel om mulige problemer med brugerrettighederne. (Det var ikke på det punkt, jeg havde problemer.)

220661 mener, det drejer sig om at overtage rettigheder over filer og mapper og henviser til en artikel fra 2011, lang tid før Windows 10 så dagens lys med sin brug af Microsoftkontoen til at styre brugeroprettelsen.

Stjans skrive noget meget vigtigt, som jeg ikke kunne finde ud af, nemlig at huske at logge ind som den ny bruger. Det er nemlig forudsætningen for at denne brugers grundmapper overhovedet bliver opbygget i systemet. - Jeg kunne ikke hitte ud af at logge af og logge på her under Windows 10.

Posten tænker at det måske hjælper at ændre navnet på PC’en. Det gør det ikke, kan jeg sige.

Thomas S skriver lige hele gangen i det ned, fuldstændigt rigtigt. Men jeg måtte se det vist på maskinen, før jeg fattede, hvordan heg lige skulle skifte mellem de to brugere under overflytningen.

Selve operationen har jeg endnu til gode, og jeg er da fortsat ludt i vildrede om, hvordan det lader sig gøre at komme ind på en brugerk9nto, som jeg ligecer logget ud af. Men det løser sig vel.

Undervejs fik Microsoftsupporteren selv øje på at jeg på to maskine kører med en forældet version af Windows 10, nemlig 10.0 build 10240, dateret 2015. Jeg var ikke klogere, end at jeg godt kunne bruge en gammel ISO-fil til at bygge videre ovenpå. Men jeg knstaterede at den store april-opdatering aldrig kom frem, og det skyldes altså, at jeg har brugt den gamle ISO-fil. Så nu må jeg have smøget ærmerne op og lægge Windows på igen. Måske får jeg så i samme postgang løst det skæve brugernavn ihvertfald på den ene af de to maskiner, som har problemet? Min tredje maskine har også brugernavn-probleme, men den kører en frisk udgavecaf Windows 10 i forvejen.

Tak gen for input! Jeg finder et af svarene at markere som løsning.