Avatar billede Buchwald Novice
20. juni 2018 - 21:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

HTML-design til responsive design

Hej jeg er så småt ved at stare en hjemmeside www.igartner.dk - jeg synes jeg har styr på html'en og designet - men fatter desværre ikke meget af responsive design, hvilket jeg skal have konventeret sitet til.
Nogen der kan hjælpe? evt. men konventering til responsive?
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
21. juni 2018 - 04:42 #1
Hej Buchwald
Statiske HTML sider, er en rigtig dårlig idè.
Vedligehold og opgradering til nye regler og måder browsere viser indhold på, er med statiske sider et "no go"!

Hvorfor ikke vælge et CMS til dine sider, anbefaler WordPress ...

Udover Responsive design har du også andre ting, der skal tænkes på!
AMP sider
HTTPS vil blive et "must" når HTTP/2 bliver ny standard https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP/2
GDPR er "også et must" https://www.itrelation.dk/gdpr

Med en WordPress løsning slår du disse 4 fluer, samt en pokkers mere, med èet "smæk" ..

Er du intresseret i hjælp og et tilbud, så hiv fat i mig via pm.
https://a3-seo.dk/mobil-venlig-webside/
Avatar billede Slater Ekspert
21. juni 2018 - 07:32 #2
@a3-seo - Hvordan er statiske sider sværere at vedligeholde? Det primære formål med et CMS er at gøre det lettere for ikke-udviklere at tilføje indhold, men hvis det kun er udvikleren selv der laver indhold, er der ikke meget forskel alligevel.

AMP er ikke noget man på nogen måde behøver overholde eller overveje.

HTTPS er udelukkende på serveren, og har intet at gøre med om der er et CMS på.

GDPR er muligvis ikke engang relevant, hvis hans side ikke kommer til at tage eller vise persondata, og uanset er det lige så nemt at overholde i ren HTML som et CMS. Det er i hvert fald ikke sandt at Wordpress kan få en til at overholde GDPR automatisk. Det kan ikke lade sig gøre.

Wordpress vil desuden kun hjælpe med responsivitet, hvis han går over til et responsivt tema, og dermed skrotter sit eget design.

Det virker lidt som om du er mere interesseret i at reklamere for dig selv end at hjælpe, også hvor det ingen mening giver og ikke er relevant for hans spørgsmål.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
21. juni 2018 - 08:45 #3
@slater

AMP er ganske korrekt ikke "noget du behøver", hvis du er ligeglad med, at nye kunder finder dig i de øverste resultater under en søgning på "mobilen".
GDPR er heller ikke relevant, hvis han ikke ønsker en kontakt formular, der samtidigt kan hjælpe ham, med at lave en e-mail liste, til fremtidige promoveringer. Og jo GDPR kan overholdes fuldt automatisk i Wordpress. Det kan det også i de fleste andre CMS systemer, hvis man blot ved, hvordan ;-)
RESPONSIVE betyder ikke, at han behøver at skrotte sit design, kan høre at du er lidt aggresiv over selvpromovering, så vil undlade at fortælle "hvem" der kan hjælpe ham med alle "lego" klodserne.

Det kan vi som sagt tage i PM :-D
Avatar billede Slater Ekspert
21. juni 2018 - 09:28 #4
#3: AMP er bare én måde at gøre en side hurtig. Google vil ikke kræve at man bruger netop den.

Eftersom GDPR kræver at man fortæller hvem der får adgang til dataene og hvorfor man har behov for dem, er det en logisk umulighed at Wordpress automatisk skulle få en til at overholde det, med mindre du påstår det er magisk og kan læse tanker.
Men naturligvis kan det gøre det for en standard kontaktformular, som er det samme for alle. Der kan man dog lige så godt copy-paste en tekst et eller andet sted fra, som at få Wordpress til det.

Og nej, responsive betyder netop ikke at han skal skrotte sit design - det var min pointe. Men det vil det hvis han skal bruge Wordpress til at gøre det responsivt. Det sker kun automatisk ved at bruge et responsivt Wordpress theme.

Jeg har ikke noget imod selvpromovering, jeg har noget imod når det er på bekostning af den hjælp der bliver bedt om. Dit svar virkede meget som et knee-jerk "Wordpress, Wordpress, Wordpress!", selvom det er noget helt andet end opretter beder om og ikke afhjælper nogle problemer som jeg ser det.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
21. juni 2018 - 10:06 #5
Der er intet til hindring for at lave et nyt theme, alternativt tilpasse et eksisterende til hans design ønsker, så nej! Hans design skal ikke "nødvendigvis" skrottes, ved overgang til WordPress

Vedrørende Automatisering af overholdelse af GDPR, kan det som jeg skrev gøres i langt de fleste CMS systemer, ja selv på hans nuværende Statiske sider, kan det gøres.

Rækkefølgen til dette er:
1 - Først at lave en side, "/cookie-og-privatlivspolitik/", hvor du øverst beskriver, hvad du gør med disse data. Der findes en masse skabeloner til dette.
2 - Du skal lave eller bruge et færdigt script til en popup, dem ser du efterhånden på alle sider, så behøver ikke uddybes her. Den må ikke forsvinde, før den besøgende har reageret. og bør indeholde link til ovenstående side.
3 - Indsætter et Cookiebot script nederst på siden  "/cookie-og-privatlivspolitik/" og "VIOLA", scriptet indsamler info om alle dine cookies og tilføjer automatisk nye til, hvis der fra din side indvilliges i dette.

Derefter kan du "kaste" siden igennem https://www.cookiebot.com/en/ der fortæller om dine anstrengelser, overholder gældende lovgivning. Og behøver aldrig mere tænke over det, listen nederst opdateres automatisk.

Du kan, som eksempel se min egen https://a3-seo.dk/cookie-og-privatlivspolitik/
Avatar billede Slater Ekspert
21. juni 2018 - 12:33 #6
Nej, der er ikke noget til hinder for at lave et nyt theme, men så får han ingen hjælp til at gøre det responsivt fra Wordpress. Det er det jeg har sagt tre gange nu.

Hvis Wordpress skal hjælpe med at gøre det responsivt, så er han nødt til at bruge et responsivt theme.

Hvis hans nuværende design skal laves om til responsivt, så gør det ingen forskel om det laves om i Wordpress eller bare beholdes som det er.

Og responsivitet er hvad han beder om hjælp med.

Og en copy-paste tekst gør heller ingen forskel om den kommer fra Wordpress eller ej.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
21. juni 2018 - 13:01 #7
Hej Slater

Svarer dig i PM, har man ikke noget godt og sige, så skal det holdes privat ;-)
Avatar billede Slater Ekspert
21. juni 2018 - 13:14 #8
God pointe. Både a3 og opretter: beklager sidespringet, jeg syntes bare ikke det var et reelt svar på det der blev spurgt om. Men naturligvis har dette ikke hjulpet.
Avatar billede Daniel Novice
21. juni 2018 - 17:06 #9
Nu ved jeg ikke om du leder efter et pristilbud på, at nogen kan gøre din hjemmeside responsiv for dig, eller om du er gør-det-selv-typen, der har i sinde at kode det selv - men her er mine tanker om ikke andet:

Hvis du er på udkig efter et værktøj, som er brugbart til at gøre en statisk hjemmeside responsiv (hvilket jeg formoder din er, da det ikke umiddelbart ligner en klassisk CMS-filstruktur i HTML-koden), kan du forsøge at give dig i kast med et grid-system - f.eks. Bootstraps 12-grid-system.

Hvis ikke du er bekendt med Bootstrap i forvejen, er det kort fortalt et CSS-framework, der giver dig en masse ekstra goodies til at bygge hjemmesider op med - heriblandt et grid-system og meget andet.

Det kræver naturligvis en anelse teknisk snilde at sætte sig ind i, men hvis du selv har kodet HTML'en samt CSS'en til din nuværende side, vil min vurdering være at Bootstrap (eller et andet CSS-framework for den sags skyld) sagtens kunne være næste trin på vejen til en mere responsiv hjemmeside :) Det kræver selvfølgelig et mindre remake af din nuværende side, hvis grid-systemet skal implementeres korrekt, så siden fungerer responsivt på alle enheder, men til gengæld slipper du for at skrive en stor del af CSS'en selv, da grid-systemet gerne selv skulle tage hånd om dette.

Hvis du vælger at anvende Bootstrap, behøver du ikke nødvendigvis at importere alle frameworkets biblioteker - man kan blot nøjes med kun grid-systemet alt efter behov.

Du kan læse mere om Bootstraps grid-system her: https://getbootstrap.com/docs/4.1/layout/grid/ samt her https://www.w3schools.com/bootstrap4/bootstrap_grid_system.asp - du kan sikkert også finde nogle demoer af det på nettet, for at se hvordan det fungerer i praksis :)
Avatar billede Buchwald Novice
21. juni 2018 - 18:02 #10
1000 tak for de gode svar
Jeg prøver at arbejde videre med WordPress - skal selvfølgelig bebeholde det design jeg har lavet, så der er lidt tilpasninger til WP der lige skal styr på :)