Avatar billede Bumle Mester
24. juni 2018 - 20:38 Der er 7 kommentarer

Værdi sidste celle

Hej derude,

Har brug for en formel som viser værdien den sidste celle som ikke er blank.
Jeg har en masse datoer i kolonne Q og skal bruge værdien i den sidste celle som indeholder en værdi.
Det plejer jeg godt, at kunne lave men når jeg sætter filter på kolonnen, som skjuler nogle værdier, så komme de skjulte celler også med i formlen og det skal de ikke.
Håber, at nogle kan hjælpe her.
På forhånd tak.
Avatar billede Bumle Mester
24. juni 2018 - 20:42 #1
Det er office 2016 Dansk
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. juni 2018 - 21:59 #2
=LOOKUP(2;1/(Q:Q<>"");Q:Q)

Dansk:

=SLÅ.OP(2;1/(Q:Q<>"");Q:Q)
Avatar billede Bumle Mester
24. juni 2018 - 22:38 #3
Det er præcist den jeg bruger, men den tager også de skjulte celler med.
Hvis Q1=1, Q2=2, Q3=3 og Q4=4 og jeg filter værdier imellem 1 og 3 således at celle Q4 er skjult, så viser den stadig værdien i celle Q4, altså 4.
Avatar billede jkrons Professor
25. juni 2018 - 00:47 #4
Så vidt jeg kan gennemskue er du nødt til at have SUBTOTAL ind over, da det er den eneste funktion, der udelader skjulte celler.

Lav en hjælpekolonne, her R, og indsæt denne formel :SUBTOTAL(103;$Q$1:Q1) og kopier den nedead så langt, du har brug for. Du kan ikke arbejde på hele kolonnen her.

Der, hvor du vil have vist den seneste, viste dato kan du så indsætte denne formel

=FORSKYDNING(INDEKS(Q:Q;MAKS(HVIS(Q:Q<>"";RÆKKE(Q:Q))));0;-1)

Denne formel skal indtastes som en matrixformel (CTRL+SKIFT+ENTER)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. juni 2018 - 06:07 #5
@Klyde72

Hvad med at give fulde specifikationer fra starten af?
Avatar billede Bumle Mester
25. juni 2018 - 16:13 #6
Den kan også løses for mig, hvis nogen ved hvordan man vælger 2 kriterier som findes fra celler.
Vil gerne lave et filter som filtrerer imellem 2 datoer.
Startdato er så kriterie 1 som læses fra celle D5 og slutdato er så kriterie 2 som læses fra celle E5.
Nogle bud på dette?
På forhånd tak.
Avatar billede Bumle Mester
26. juni 2018 - 21:24 #7
Fandt løsningen på mit sidste indlæg, så det løste mit problem.
Tak for jeres hjælp.