Avatar billede GLORIAN Praktikant
25. juni 2018 - 19:31 Der er 8 kommentarer

System gendannelse; fastfrysning.

Hej!
Jeg har fået windows 10 downloadet (imod min vilje). Min computer kan kun køre med windows 8.1, så nu virker det meste ikke længere. Almindeligvis går man bare ind på system gendannelse og tilbagefører til det tidligere system. Men når jeg går ind i settings, så fastfryser programmet før jeg kan nå at igangsætte systemgendannelse. Så hvad gør jeg. Nettet virker heller ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. juni 2018 - 19:46 #1
du skal have en mappe, der hedder c:\windows.old - hvis den ikke er der, så kan du ikke.
Og hvis den er der, så er det ikke systemgendannelse, men klik på tekst-boks i bund/højre, vælg *alle indstillinger' og der 'opdatering og sikkerhed' i det næste vindue, så vælg 'genoprettelse' og der skal være en knap til at gå tilbage til 8.1
Avatar billede INK Ekspert
25. juni 2018 - 19:49 #2
Hvis din PC kan køre Windows 8.1, kan den også køre Windows 10.

Har du backup af dine filer og licensnøgler for dine programmer, så vil jeg anbefale en clean installering af Windows 10. Download fra denne side til en usb.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede GLORIAN Praktikant
25. juni 2018 - 20:13 #3
Hej!

Mit internet virker ikke efter windows 10 blev installeret, så kan ikke downloade noget. System gendannelse til det tidligere windows 8.1 har før været muligt for mig, men nu fastfryser settings efter et par sekunder før jeg kan nå at igangsætte det. Så hvad gør jeg.
Avatar billede INK Ekspert
25. juni 2018 - 20:17 #4
Hvis du har adgang til en anden PC, kan du downloade og lave en USB pind på denne. Derefter kan du enten opgradere eller bedre lave en clean install.
Avatar billede GLORIAN Praktikant
25. juni 2018 - 20:33 #5
Hej!

Mange tak for svaret, men jeg vil dog gerne beholde windows 8.1. Men hvordan får jeg det tilbage med tanke på de problemer jeg har nævnt.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. juni 2018 - 22:34 #6
Hvis det er Win 8.1 du vil tilbage på, og din gendannelse ikke fungerer bliver du nødt til at hente en Win 8 https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8ISO og lave en ren installation af systemet.
Formoder din pc er så ny så koden ligger i din bios.

Men når det så er sagt, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke vil blive på win 10.
Den understøttes længere end win 8, og dit problem er sikkert kun en driver der ikke virker. Og jeg vil tro det er en bærbar der er tale om hvor driver til netkortet blot skal opdateres.
Kan den ikke logge på hvis du bruger kabel?
Avatar billede 450025 Ekspert
26. juni 2018 - 02:48 #7
Glorian.
Livet er ikke enkelt til tider Glorian han har fått sin Win10 mot sin vilje, bare det forteller noe da er han vel ikke helt motivert selv, å enig man vet hva man har men ikke hva man får.
ink sier kan den kjøre 8.1 kan den også kjøre Win10. Skulle bare mangle.

Licensnøgel eksistere helt klart, du får flere gode råd og som 220661 forteller hvorfor ikke bli på Win10 det blir for deg en liten overgang men du har alt å vinne ved det, vi kan alt det der nevnes her men du er lidt usikker ok.

Stikk bort til en som kan eller en som driv med computer få vedkommende til og fikse dette for deg, det koster lidt ja men bruk heller dine krefter til å sette deg inn i bruken av Win10, hadde det vert for 1 år siden så men i dag er Win10 kommet så langt at garantert vil du bli fornøyd.

Jeg har i dem siste dage gått Bakk for 2 eldre til 8.1 dem var fortvilt mestret ikke Win10 i dag smiler dem og det er flott, jeg nei Takk dette er ikke veien for meg. Og husk om du sliter lidt i starten med Win10 så har du ink, claes57, og 220661 i rykken dem Gutter vet hva dem driv med bedre hjelp kan du ikke få.

Ikke mist motet nå om noen år er du Ekspert selv og kan stille opp for andre med Win10 lykke til.

Arne
Avatar billede poko1 Ekspert
26. juni 2018 - 07:02 #8
2.Brug  Windows PowerShell  (Admin)
1.    Tryk på Windows knappen + X Vælg fanen  Windows PowerShell (Admin)
2.    Skriv følgende kommando, en ad gangen, efterfulgt af enter:
Du kan med fordel kopiere og sætte ind. En linje af gangen.
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
sfc /scannow

Husk mellemrum, da forkerte mellemrum kan påvirke resultatet. Det kan tage noget tid at køre dette program, så vær tålmodig.  Når programmet er klart, så kommer der en rapport om registrerede fejl og hvorvidt det kunne reperere dem.
Efter dette, så tryk på Start og søg efter Kontrolpanelet-> Netværks- og delingscenter > Skift indstillinger for netværkskort >Egenskaber.  Åben fanen Netværk. Tjek at ”boksen” er afkrydset for Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) og Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) tryk enter.
Genstart computeren og se om det Virker nu.

https://ibb.co/idOCzo