Avatar billede jcr18 Professor
26. juni 2018 - 16:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

stik?

Hejsa. Min datter har haft problemer med hendes harddisk. Hun kan ikke længere få kontakt med den: https://pasteboard.co/HrGPEdS.jpg. Jeg ved ikke helt hvad der egentlig er gået løs her?
Avatar billede jcr18 Professor
26. juni 2018 - 16:24 #1
Avatar billede eurositi Ekspert
26. juni 2018 - 17:10 #2
MiniUSB.
https://goo.gl/B4cNkf
Det er en ældre standard end den i dag meget almndelige MicroUSB.
Avatar billede jcr18 Professor
26. juni 2018 - 17:20 #3
Men kan den bare sådan monteres på igen, eller skal der loddes osv?
Avatar billede eurositi Ekspert
26. juni 2018 - 17:21 #4
Hvis miniUSB-stikket er revet løs fra printpladen, og der er tale om en ekstern harddisk, som normalt forbindes vha. dette stik (strømstikket kan jeg se lige nedenunder), kan der ikke umiddelbart overføres data til/fra den.
Jeg har ikke forstand nok på printplader til, at jeg kan vurdere, om det kan loddes på igen uden at ødelægge det hele.
Harddisken, som ligner en normal S-ATA harddisk, burde dog kunne forbindes vha. andre porte direkte til bundkortet på en (stationær) PC. Alternativt kan harddisken sættes til en USB-dock, som ikke koster alverden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juni 2018 - 17:25 #5
Så vidt jeg kan se er det tale om en ekstern harddisk.
Stikforbindelserne er ganske som på andre harddsike - Sata + strøm.

Det ser ud som om det er gået i lodningerne.

Man kan købe løse kabinetter til eksterne harddiske:

https://www.av-cables.dk/soeg/?efter=2.5+kabinet

Der findes både små harddiske 2.5" og store 3.5".
Avatar billede jcr18 Professor
26. juni 2018 - 17:39 #6
ErikHg: Jeg er ikke helt med da jeg ikke kender princippet, men det redder vel ikke hendes data? - Harddisken her skal jo have forbindelse for at hun kan koble den på hendes pc igen og se hvad der ligger af data?
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. juni 2018 - 20:21 #7
Da der er tale om en ekstern harddisk kan printpladen fjernes fra harddisken. Derved kom hhv. Sata- og strømstikforbindelserne til syn.

Købt et eksternt harddiskkabinet. Indsæt harddisken, tilslut USB-kablet der følger med til hhv. det eksterne kabinet og til computeren. Efter et lille øjeblik popper et vindue op der meddeler at ny hardware er tilsluttet. Dette viser at computeren har registreret harddisken.

Der findes to størrelser harddiske, nemlig 2.5 tommer og 3.5 tommer.

https://www.avxperten.dk/harddisk-kabinet-25-tm/?gclid=EAIaIQobChMImOuvkffx2wIVk4bVCh1PNAV6EAAYASAAEgKbMvD_BwE

https://www.pricerunner.dk/sp/sata-harddisk-kabinet-3.5.html?source=google&gclid=EAIaIQobChMIseH7rffx2wIVCmcbCh14tgSQEAAYAyAAEgIL5_D_BwE

Fordi stikket er brækket af tror jeg ikke at selve harddisken har taget skade.
Det er meget forståeligt at din datter gerne vil redde indholdet på harddisken.

Det er en enkel operation, at sætte harddisken over i et andet kabinet :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
26. juni 2018 - 21:11 #8
Dette kabinet ser ud til at understøtte begge størrelser: https://www.computersalg.dk/i/1786719/unitek-y-1039b-2-5-3-5-sata-serial

Som det fremgår af siden, er der flere løsningsmuligheder, men kabinettet, som ErikHg også foreslår, vil være den smarteste måde at få en "ny" ekstern harddisk på.

Hvis harddisken er lidt lille, langsom eller meget gammel, er der næppe grund til at ofre mere end 2-300 kroner. Noget i stil med dette kan bruges (hvis det er en 2,5'' disk): https://www.computersalg.dk/i/1495670/deltaco-usb3-sata6g2
Det vigtigste er dog at redde data ud.
Avatar billede jcr18 Professor
26. juni 2018 - 21:29 #9
Perfekt venner. Så kan jeg få det til at hænge sammen:)