Avatar billede Bumle Mester
26. juni 2018 - 21:32 Der er 2 kommentarer

Tælle værdier af cellerne over opslagsværdi/celle

Hej derude,

Sidder og arbejder med et ark som laver et lopslag.
Hvis mit lopslag finder frem til f.eks celle B10, er det så muligt at kunne tælle værdierne af de celler som ligger over, dvs B1 til og med B9?
Mit opslag finder jo ikke altid celle B10 men også nogle gange B11, B12 osv.

Ved ikke om det overhovedet er muligt, men prøver derfor herinde.

På forhånd tak.
Avatar billede jkrons Professor
26. juni 2018 - 23:45 #1
Hvis du har dine værdier (altså dem som LOPSLAG returnerer i B-kolonnen, kan du bruge denne:

=SAMMENLIGN(LOPSLAG(D1;A1:B12;2;FALSK);B:B;0)-1

Altså pak din lopslag ind i en sammenlign. Området i sammenlign, skal være det område i B-kolonnen, der er data i. Der må så ikke være andet i B-kolonnen. Er det det, må du specificere det område3, der skal bruges fx B1:B100. Lopslag finder den værdi, du leder efter som hidtil og Sammmenlign finder den række (i området, ikke i regnearket),m der står i. Når du så trække 1 fra, får du antallet af værdier, der står over den fundne.
Avatar billede Bumle Mester
27. juni 2018 - 09:49 #2
Hej jKrons,

Jeg får returneret antallet af celler, men skulle bruge den samlede værdi af det antal celler.
Kan du hjælpe med det?