Avatar billede Finngu Novice
29. juni 2018 - 17:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IF THEN ELSE?

Jeg skal bruge en formel, der måler på indholdet af en sætning i en kolonne og returnerer en af 3 mulige andre sætninger, afhængig af, hvad der står i den celle der "måles på"

I cellen C3 har jeg en "korttype", der kan hedde
3 forskellige små sætninger"
I et ekstra faneblad i Excelarket der hedder "tekster" har jeg nogle tekster (3 forskellige i cellerne A1, B1 og C1

Nu skal jeg så i cellen O3 have hentet/placeret tekster fra fanebladet "tekster", som skal være forskellige ud fra, hvad der står i C3

Hvis C3 = "Indgang til lokale"
så skal der i cellen O3 placeres den tekst jeg har stående i fanebladet tekster i cellen A1

Hvis C3 = "Udgang fra lokale"
så skal der i cellen O3 placeres den tekst jeg har stående i fanebladet tekster i cellen B1

Hvis C3 = Overvågning af lokale"
så skal der i cellen O3 placeres den tekst jeg har stående i fanebladet tekster i cellen A1

Kan nogen vise mig en formel der kan dette?
Jeg bruger Office 2010

Tak

Hilsen
Finn
Avatar billede store-morten Ekspert
29. juni 2018 - 17:57 #1
Ja, men det bliver en meget lang formel.

Men hvis du på: "tekster" laver en kolonne A så:
A1: Indgang til lokale
A2: Udgang fra lokale
A3: Overvågning af lokale

Og en kolonne B så:

B1: Indgang
B2: Udgang
B3: Overvågning

Formel i C3:
=HVIS(C3="";"";LOPSLAG(C3;tekster!A1:B3;2;FALSK))
Avatar billede Finngu Novice
29. juni 2018 - 18:23 #2
Problemet er, at resultatet du her vil placere i C3 skal placeres i O3
Indholdet af C3 må jeg ikke ændre på - det er en tekst der skal printes på forsiden af kortet og ikke må ændres og det der skal komme i O3 skal printet på bagsiden ….

Virker ikke lige?
Avatar billede store-morten Ekspert
29. juni 2018 - 18:44 #3
Det er min fejl
Formlen skal stå i O3
Avatar billede ebea Ekspert
29. juni 2018 - 18:54 #4
Alternativ løsning. Indsæt i O3
=VÆLG(SAMMENLIGN(C3;{"Indgang til lokale";"Udgang fra lokale";"Overvågning af lokale"};FALSK);tekster!A1;tekster!B1;tekster!C1)
Avatar billede store-morten Ekspert
29. juni 2018 - 18:57 #5
#4 Den er ikke nem at vedligeholde/redigerer/udvide
Avatar billede store-morten Ekspert
29. juni 2018 - 19:08 #6
#1 Ja, men det bliver en meget lang formel.

O3:
=HVIS(C3="Indgang til lokale";tekster!A1;HVIS(C3="Udgang fra lokale";tekster!B1;HVIS(C3="Overvågning af lokale";tekster!C1;"")))

Den er jo ikke nem at vedligeholde/redigerer/udvide
Avatar billede ebea Ekspert
29. juni 2018 - 19:19 #7
#5 - Nej, den er som teksten foreslået ;-)  Men der er jo muligheden, for at henvise til celler hvor tekst er placeret. F.eks.:
=HVIS(C3=A1;tekster!A1;HVIS(C3=B1;tekster!B1;HVIS(C3=C1;tekster!C1;"")))

Og så er "vi" næsten tilbage til din opsætning i #1  -  Der er mange muligheder, og det var blot det jeg ville vise ;-)
Avatar billede store-morten Ekspert
29. juni 2018 - 19:30 #8
Den er nu heller ikke så dum :-)