Avatar billede mort1 Ekspert
01. juli 2018 - 17:19 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Opret en pinkode (Nej tak)

I forbindelse med opdatering (Windows april opdatering) har jeg tilsyneladende ikke haft helt styr på, hvornår jeg skulle sige "Nej tak" og "Ja tak" - I hvert fald beder apparatet mig om at oprette en pinkode - hvilket skulle gøre det hele meget lettere - men jeg vil S** ikke have nogen pinkode, men der er ikke mulighed for at sige NEJ tak, kun fortsæt og så i oprettelsesprocessen klikke på "Jeg konfigurerer en pinkode senere" men "SENERE" er næste gang computeren startes.
Hvordan undgår jeg denne ulidelige opfordring til at oprette en pinkode?
Jeg har hidtil benyttet mig af at logge på med min Microsoft kode, hvilket jeg stadig skal, og gerne fortsætter med - og kun det
Avatar billede poko1 Ekspert
01. juli 2018 - 17:27 #1
Jeg Markerer ikke nu eller senere jeg mener du springer det over forneden til venstre I hvert fald kan du sagtens springe det over. Jeg siger altid nej til alt det kan installeres senere hvis du vil bruge det!
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2018 - 17:43 #2
Windows-indstillinger -> Konti -> Indstillinger for logon -> Pinkode ??
Avatar billede INK Ekspert
01. juli 2018 - 17:44 #3
I indstillinger under konti kan du fjerne pin-koden. Jeg bruger selv pinkode, det er meget nemmere 😀
Avatar billede poko1 Ekspert
01. juli 2018 - 17:45 #4
Til din anden tråd Vælg fanen
Foretag Fejlfinding kør løs problemer der forhindrer opdateringer
Jeg kører programmet jævnligt netop for at sikre mig at jeg får de seneste Opdateringer.
https://ibb.co/hMq2sJ
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. juli 2018 - 17:49 #5
Til generel info - pinkode er ved grundinstallation af Win10 1803 obligatorisk - "Gør det senere" er blevet fjernet :-(
Marker "Brug tal og bogstaver", og lav pin til dit normale password - så går man ikke galt.
Og som ink skriver, kan man så bagefter fjerne den...
Avatar billede mort1 Ekspert
01. juli 2018 - 18:06 #6
#5 - Min installation er fra foregående nat, og der er "Jeg konfigurerer en pinkode senere" ikke fjernet - En anden computer i huset blev opdateret i begyndelsen af juni, der havde jeg slet ikke dette problem - og som nævnt jeg ønsker IKKE den pinkode og fatter ikke, at det skal være nødvendigt at oprette en pinkode, som man ikke ønsker, for derfor at fjerne den igen - og måske kan jeg ikke komme af med den igen, når jeg når så langt.!
Avatar billede poko1 Ekspert
01. juli 2018 - 18:25 #7
Jeg opdaterede en direkte fra denne side i Fredags. Da var den der stadig og kunne fravælges!
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Avatar billede poko1 Ekspert
01. juli 2018 - 18:35 #8
Ikke for at Hovere men! Og jeg har lige spurgt i Foraet.
https://ibb.co/ev6H9y
Avatar billede mort1 Ekspert
02. juli 2018 - 15:55 #9
Nu ved jeg, at Pinkode er det samme som Adgangskode !
Vi kom langt omkring med dette spørgsmål, og faktisk synes jeg, at det hele er "Microsofts skyld":
1.  Dels har man i opdateringsperioden tilsyneladende lavet om på mulighederne for at fravælge oprettelse af adgangskode, således at man ikke kan sige NEJ TAK, men blot udsætte tidspunktet for oprettelsen. (Ved tidligere opdateringer, har det slet ikke været nødvendigt at oprette ny adgangskode, den var der jo i forvejen)
2.  "Adgangskoden er forsvundet" idet den i forbindelse med opdateringen har skiftede navn til pinkode. ( Pinkode er det samme som det der i hele Windows 10s hidtidige  levetid er blevet kaldt Adgangskode), hvilket i hvert fald var med til at gøre mig usikker. På den computer jeg opdaterede i maj kunne jeg fravælge oprettelsen af Pinkode, her logger jeg altså stadig på med Adgangskode.
Forvirret - tja måske, og Microsoft har i hvert fald ikke medvirket til at gøre forvirringen mindre - og hvorfor skulle man ved denne opdatering, med djævelens vold og magt, absolut oprette pinkoden (Adgangskoden)?
Desværre har jeg det efterhånden med Microsoft, som jeg har det med Google - De gør ikke noget for kunderne, med mindre det er til deres egen fordel - "Hvad stikker der mon under"?
Hvem havde så en løsning - faktisk ikke rigtig nogen - men jeg nærlæser jeres input, og "belønner" den der kom tættest på - Under alle omstændigheder tak for jeres hjælp, dejligt der er et sted hvor man kan søge - og få hjælp, når man er i vanskeligheder.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. juli 2018 - 16:42 #10
Skal vi nu ikke liiiige :-)

Pinkode og adgangskode er IKKE det samme. Pinkoden har eksisteret ca. 1½ års tid, som en del af "Windows Hello" - NOGEN (læs Microsoft) mener det vil være mere belejligt for brugerne at benytte en pinkode, frem for en adgangskode.

At muligheden for at springe adgangskoden over under installationen eksisterer for jer andre, er godt at høre. At et fora er bekendt med dette er....- højst besynderligt at skulle fremhæve. Og at man fremhæver at man ikke vil hovere, ved jeg ikke helt hvad jeg skal svare til... (måske *ROFL* :-D).

Den maskine jeg installerede havde ikke muligheden - men som med så meget andet moderne IT kan det jo sagtens skyldes at hardwaren er bestykket anderledes end almindelige maskiner. Den jeg benyttede havde "Secure Palm" - en moderne håndfladeaflæser. Og jeg gætter, ud fra jeres tilbagemeldinger, på at denne type hardware trigger at der ikke kan springes pinkode over. Uanset diverse forras meninger og personlige oplevelser, så er det hvad JEG har oplevet og kan konstatere. Jeg håber da bestemt at I har ret i at muligheden fortsat eksisterer for at springe den over.

Tilbage til adgangskode og pinkode - tryk på windows ikonet, op i tandhjulet for indstillinger, Konti, Indstillinger for login - under "Windows Hello" har man både pinkode og adgangskode muligheder.... - så kan man selv sætte hvad man vil benytte...

Og HUSK at Windows selv vender tilbage til den login metode der sidst er benyttet. Logger man på med adgangskode, men i en app eller mailprogram bruger Microsoft Pinkode eller fingerprint, vil Windows næsten gang man skal logge på forsøge at få dig til at bruge denne metode... (også erfaret på en enhed med Secure Palm).