Avatar billede filia Juniormester
04. juli 2018 - 16:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ændre sitationstegn/quotation marks i tekst?

Er der en nem måde at ændre anførselstegn på i enten Word eller InDesign? Altså i en færdig tekst?

Jeg sidder med et manuskript med en masse tale, og alle anførselstegn er de dobbelte, som står i toppen.
De skal fortsat være dobbelte, men med det første forneden.

Jeg har ændret anførselstegnene i InDesign, og det fungerer fint for ny tekst. I en allerede eksisterende tekst ændres det dog (jo) ikke.
Jeg kan højst lave søg og erstat - og altså erstatte hvert andet tegn i søgningen. Det vil tage sin tid gennem hele manuskriptet. Og altså i InDesign.

Rettelsen skal helst ligge i Word-filen. Her er det dog ikke muligt med søg og erstat. Muligvis fordi Word ikke er sat op til den her ønskede type af situationstegn.
Nogen, der ved, hvor man gør det?

Men allerhelst, selvfølgelig, en nem måde! En simpel indstilling. ... Men hvor?
Helst i Word, alternativt i InDesign. Gerne begge, hvis nogen af jer skulle sidde inde med viden om begge dele!
??:-)
Avatar billede poko1 Ekspert
04. juli 2018 - 18:32 #1
Alt + 0132 = Low
Avatar billede acore Ekspert
04. juli 2018 - 22:27 #2
Du er næppe den første med det problem. Så der er uden tvivl løsninger “derude”. Fandt https://word.tips.net/T003363_Adding_Smart_Quotes_through_Macro_Text.html
Har ikke testet overhovedet, mennederst i posten er et forslag til en replicerer makro.
Avatar billede acore Ekspert
04. juli 2018 - 23:45 #3
REPLACE
Avatar billede filia Juniormester
05. juli 2018 - 03:35 #4
Tak for kommentarer.
Poco1´s løsning fungerer fint i Word!
Godt nok ikke på en gang, så ændringen optimalt kunne ske gennem hele teksten.
Men pr. stk. - Tak for det!
:-)
Avatar billede filia Juniormester
05. juli 2018 - 03:40 #5
Mærkeligt nok kan den ikke bruges i søg/erstat.
Men kan godt copy-pastes.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. juli 2018 - 10:36 #6
Du kan godt bruge Søg og erstat. Se min forklaring i artiklen "Sådan kan du bruge Søg og Erstat til at udskifte tekst med noget, du lige har kopieret", https://www.thedoctools.com/wordtips/soeg-erstat-tekst-med-kopieret-indhold/
Avatar billede filia Juniormester
09. juli 2018 - 13:02 #7
Tak for det, jeg har lige læst din artikel.
Men så vidt jeg kan se, løser den ikke dette problem.
For det er jo kun hvert andet anførselstegn, der skal udskiftes, og altså ikke dem alle. Desuden jo på hver sin side af helt forskellige tekster/replikker i teksten.

Det skal være dobbelte anførselstegn, hvor det forreste ligger på linjen, altså nede, og det bagerste ligger i top.
I teksten ligger de begge i top.

Teksten skal efterfølgende sættes op i InDesign, og her kan jeg godt lave søg-erstat på hvert andet anførselstegn. Altså et ad gangen - hvor jeg så springer over hvert andet fund.
Men det samme kan jeg ikke gøre i Word.
Her dur kun copy-paste.

Det ville jo være optimalt bare lige at fortælle Word, at det hele skal være en anden type anførselstegn end den, der er anvendt i den allerede skrevne tekst.
Alternativt er søg-erstat på hvert andet en rimelig løsning.
Det går jo trods alt rimeligt hurtigt.
Den manuelle copy-paste /paste/paste er til gengæld i overkanten rent tidsmæssigt.

Så hvis ikke det kan gøres på en gang i Word - - hvordan kan det så være, at jeg ikke kan søg-erstatte hvert andet?
:-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
09. juli 2018 - 13:44 #8
InDesign og Word har ikke noget med hinanden at gøre. At du kan gøre en bestemt ting i InDesign betyder ikke, at det er en fejl i Word, at du ikke kan gøre præcis det samme der.

Anførselstegn i Word omformateres automatisk, hvis indstillinger for Autokorrektur under skrivning er indstillet til at ændre lige anførselstegn under skrivning. Hvis den indstilling er slået fra, bevares anførselstegn som uformaterede (lige).

Når indstillingen er slået til, bestemmes typen af anførselstegn i Word af sprogindstillingen af den aktuelle tekst. På dansk formateres anførselstegn som 99 og 99 placeret øverst. På f.eks. US-engelsk er det 66 og 99 placeret øverst. Det kan du ikke ændre på.

I stedet for at tale om hvert andet tegn er det mere korrekt at tale om starttegnet og sluttegnet. Der kunne jo forekomme et enkeltstående citationstegn et sted.

Det er ikke korrekt, at du ikke kan søge og erstatte præcis de ønskede tegn i Word. Med brug af jokertegn/wildcards i søgning kan du søge og erstatte stort set hvad som helst. Det kræver, at du specificerer kriterierne for, hvad der helt præcist skal søges og erstattes.

Startegnet er jo nok kendetegnet ved, at der altid kommer et tal eller bogstav lige efter, hvorimod der efter sluttegnet er andre tegn (mellemrum, punktum, afsnitstegn osv.). Du kan i wildcardsøgning angive, at du vil finde anførselstegn + et tal/bogstav og erstatte med det kopierede anførselstegn + det fundne tal/bogstav. Det kræver, at du sætter dig ind i, hvordan det virker - og min anvisning af, at man kan erstatte med noget, der er kopieret, kan fortsat bruges. Du kan kombinere med wildcardsøgning og opnå præcis det, du vil.

Se http://www.gmayor.com/replace_using_wildcards.htm
Avatar billede filia Juniormester
09. juli 2018 - 18:07 #9
Hej Lene
Mange tak for svar og link med anvisning.
Jeg har nu forsøgt mig med wildcards/jokertegn, men Word fortæller mig, at de koder, jeg søger på/vil erstatte med, ikke understøttes.

Ud fra anvisningerne brugte jeg følgende (lidt forskelligt, som kunne se relevant ud, i håb om, at en af dem ville virke):

(Find) "[A-Åaå]
(Erstat med) „[A-Åaå]

- - -

eller måske bare:

\"
\„

- - -

Prøv måske: (i stedet for A-Å)
^$    Any letter

"^$
„^$

- - -

Måske med Unicode:
Find: ^u0148
Erstat med: ^u0132

- - -

Hvis dette virkede, ville det jo blive en søg-erstat, som den, jeg godt kan foretage i InDesign alene med de to forskellige anførselstegn plottet ind.
Jeg skal efterfølgende sætte teksten op i InDesign, så det kan jo vente, hvis jeg ikke kan hitte ud af det i Word.
Ville bare være fint, hvis det allerede var lavet i korrekturen.

:-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
09. juli 2018 - 22:49 #10
I erstat med kan du ikke bruge noget som
„[A-Åaå]
medmindre det er den tekst – præcis sådan som skrevet – du vil have erstattet med.

Hvis der altid er et bogstav som første tegn efter starttegnet (ikke f.eks. et tal), kan du søge:
"^$
og erstatte med
„\2
UDEN wildcards slået til.

Tegnet „ i erstat-med-strengen kan du indsætte i dokumentet først og kopiere det. Så kan du indsætte tegnet i feltet med Ctrl+V.

\2 i erstat-med-strengen betyder: Erstat med det, der blev fundet som udtryk nr. 2 i søgestrengen.

VIGTIGT: Du skal slå indstillingen for smart quotes FRA, før du gennemfører søg og erstat. Ellers vil Word jo automatisk lave det nye anførselstegn om til det gamle igen hvert sted pga. AutoKorrektur-indstillingen (fra engelsk version: File > Options > Proofing > AutoCorrect Options > fanen Autoformat As You Type > "Straight quotes" with ”smart quotes”).
Avatar billede filia Juniormester
11. juli 2018 - 01:42 #11
Tak igen! Jeg har ikke haft tid til at prøve det, men er spændt på, om det virker, og så vender jeg tilbage om resultatet.
I mellemtiden er jeg også stødt på en teoretisk mulighed, som er at sætte Word om til tysk, da de her eftertragtede anførselstegn hedder German doubble quotes og måske automatisk vil optræde, hvis tysk er valgt. Under forudsætning af, at Smart quotes er slået fra.
Det har jeg også til gode at få prøvet, nok en af de nærmeste dage.
:-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. juli 2018 - 12:38 #12
Det med at indstille teksten til et andet sprog betyder, at stave- og grammatikkontrol + evt. orddeling ikke virker. Disse dele er sprogafhængige.

Du kan godt markere al tekst og vælge et sprog, som har de ønskede citationstegn. Men det dur kun som en permanent løsning, hvis du har alt med stave- og grammatikkontrol + orddeling slået fra i dokumentet. Ellers skal du sætte sproget tilbage til dansk igen.

Desuden vil det ikke ændre på eksisterende citationstegn – kun ny/revideret tekst. Du kan køre an Autoformat på hele dokumentet (se f.eks. https://www.howtogeek.com/213117/how-to-automatically-format-an-existing-document-in-word-2013/) med indstillingen for smart quotes slået til som den eneste, men det vil kunne ændre citationstegn, som er lige/uformaterede og ikke dem, der allerede er formaterede.