Avatar billede Per Novice
07. juli 2018 - 10:52 Der er 39 kommentarer

PC genstarter ca hver time

Kære eksperter.
Et par måneders frustration kulminerer nu i dette nødrøb. Jeg købte en brugt PC til min søn. Desværre genstarter PC af sig selv ca hver time. Meget stabilt mellem 55 -65 min efter opstart.
Da jeg ikke er speciel vandt til at fejlsøge PC har youtube bragt mig rundt omkring, men stadig uden held.
Specs:
Acer Aspire TC-220.
Processor: AMD A10-7800 Radeon R7
Nyt Geforce GTX1050 grafikkort
Windows 10 home.

Følgende er forsøgt.
Ny strømforsyning.
Den kom med 2 x 8GB RAM, som sælger mistænkte for at være med fejl. De er skiftet til nye. Uden held.
PC cleanet for støj og CPU blæser rengjort og fået nyt kølepasta.
Temperatur meget stabil lav.
Alle drivere opdateret.
Bios opdateret
Nyt batteri i bundkort
Windows 10 geninstalleret.
Alle stik tjekket.
Geninstallation af Windows.

Et kig i LOG viser denne fejlbesked ved genstart

"Systemet har genstartet uden først at lukke korrekt ned. Denne fejl kan skyldes, at systemet er holdt op med at svare, er gået ned, eller at strømmen forsvandt uventet."

Jeg har tjekket LOG umiddelbart før den genstarter og der er ikke umiddelbart fejlbeskeder der går igen og igen.

Denne fejl ses ofte i Log

"Adgangsindstillingerne programspecifikke giver ikke Lokal Aktivering adgang til COM-serverprogrammet med CLSID
{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
og APPID
{4839DDB7-58C2-48F5-8283-E1D1807D0D7D}
for brugeren NT AUTHORITY\LOKAL TJENESTE SID (S-1-5-19) fra adressen LocalHost (via LRPC), der kører i programbeholderen Ikke tilgængelig SID (Ikke tilgængelig). Denne sikkerhedstilladelse kan redigeres ved hjælp af administrationsværktøjet til komponenttjenester."

Måske sidder der en af jer og lige har en ide.

Det som undrer mig er at det er meget stabilt at den genstarter ca hver time + - 5 min. Hvis det var en hardwarefejl burde det vel være mere tilfældigt.

Er der evt en måde at søge efter fejl på bundkortet?

Gode råd og ideer modtages med glæde.

Mvh
Per
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 11:06 #1
Prøv at gå i kontrolpanel og vælg strømstyring.
Ændre det til den bedste performance du kan og vælg at den hverken skal lukke for skærm og harddiske.
Gå i indstillinger der ikke er tilrådighed og fjern tjektegn ved hurtig start.
Prøv at se om det løser dit problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 11:15 #2
Hvis du vælger at starte op i fejlsikret tilstand lukker den så også ned på samme tidspunkt?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 11:17 #3
Er der opdateringer fra Windows Update der fejler som pc bliver ved med at prøve at installere?
Avatar billede Per Novice
07. juli 2018 - 11:19 #4
@220661. Tak for svar.  Jeg har forsøgt dit første forslag. Det hjalp ikke. Forsøger nu at køre den i fejlsikret tilstand, for det har jeg ikke prøvet endnu.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 11:21 #5
Prøv evt at disable automatisk restart som der er vis i link her:
https://support.hp.com/au-en/document/c03413399
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 11:22 #6
Hvis du nu får en blue sceen kan man måske herfra se hvor problem ligger.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 11:26 #7
Hvis du går i indstillinger-Updatering og sikkerhed, har du så i Home version mulighed for fejlfinding?
Spørger fordi jeg kører pro og ved ikke om denne mulighed er tilstede. Her burde man kunne teste hardware på pc hvis muligt i dit tilfælde.
Avatar billede Per Novice
07. juli 2018 - 11:27 #8
Det er ikke automatisk restart heller. Har testet det tidligere. Når den restarter er der sort skærm i 2 sekunder og så genstarter den. Den kører nu i fejlsikret tilstand og så kommer jeg lige tilbage med hvordan den opfører sig her.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 11:28 #9
Kører væk her om en times tid, men ser på tråd igen når jeg kommer hjem. God fejlsøgning :-)
Avatar billede Per Novice
07. juli 2018 - 12:23 #10
Så var der desværre genstart i fejlsikret tilstand efter 55 min.

Jeg kan godt fejlfinde. Det eneste den finder er problemer med 2 audio drivere. Nå r jeg forsøger at opdatere dem siger windows, at det er de anbefalede.

Det er ikke windows opdateringer den forsøger sig med.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 12:25 #11
Prøv at deaktivere driver signatur i Windows
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 12:25 #12
Avatar billede Per Novice
07. juli 2018 - 12:33 #13
Så er det gjort. Kommer tilbage med resultat
Avatar billede Per Novice
07. juli 2018 - 13:31 #14
Præcis 55 minutter igen.
Hvad pokker kan det betyde at det er så skarpt på tiden. Det sker jo aldrig efter f.eks 10 minutter.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. juli 2018 - 13:37 #15
Hvis det ikke sker i forbindelse med bestemte steder i et program men "tilfældigt" er det sandsynligvis et varmeproblem. Alle pc´er bør støvrenses med mellemrum
https://www.youtube.com/watch?v=pKYQJYmVIpA
Avatar billede Per Novice
07. juli 2018 - 13:42 #16
Hej J Nielsen. Den er helt clean, Har lige fået den store tur og bl.a fået ny kølepasta. Temperatur log siger konstant temperatur mellem 10-20 grader.
Avatar billede Per Novice
07. juli 2018 - 13:43 #17
Den genstarter helt tilfældigt, også når den bare står og kører, og som sagt oftes meget skarpt efter 55 min.
Avatar billede Per Novice
07. juli 2018 - 14:38 #18
Så var det 58 min. Jeg er offline resten af dagen. Kommer i på gode råd er jeg klar til at teste i morgen. Tak for hjælpen og god lørdag.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2018 - 15:46 #19
#15
Det var også min første tanke at det kunne være et problem med manglende varmafledning, men når CPU´en lige har fået ny kølepasta, må man vel formode at CPU-køleren er blevet rengjort, og det samme må man formode om motherboardet, og grafikkortet.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. juli 2018 - 18:07 #20
Du skriver "Nyt Geforce GTX1050 grafikkort".
Hvis det betyder at det ikke var i den oprindeligt købte konfiguration kan det være at det bruger for meget strøm. Prøv at pille det ud og bruge onboard grafikkortet hvis der er et sådant kort.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. juli 2018 - 18:11 #21
Husk også at checke for virus og skadelige og overflødige programmer med disse her
https://www.iobit.com/en/advancedsystemcarefree.php?Str=d
https://www.kaspersky.dk/free-antivirus
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2018 - 19:06 #22
I forbindelse med det som J. Nielsen skriver i #20, kunne det være interessant at få at vide hvor meget din PSU (strømforsyning) yder i Watt. Er ydelsen for lille kan det være årsagen til problemet. Fordi strømforsyningen er ny hjælper det ikke, hvis ydelsen ikke er kraftig nok, i forhold til forbruget.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 19:07 #23
#20 Hvis computeren kører 55 minutter igen med det samme efter en genstart, så tror jeg ikke at varme i psu kan være årsag til nedlukning. PSU burde når den først er opvarmet lukke langt hurtigere ned.
Tror jeg som det næste havde prøvet at udelukke Windows ved at køre en live version af linux for at se om der så er problemer. Er der stadig problem skal indstillinger i bios tjekkes for evt en indstilling der kan tricke denne genstart
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 19:24 #24
Tjek evt biblioteket opgavestyring. Det gøres i computeradministration
Avatar billede f-arn Guru
07. juli 2018 - 19:31 #25
Avatar billede Per Novice
07. juli 2018 - 19:34 #26
Tak allesammen. Jeg tester imorgen og kommer tilbage.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. juli 2018 - 19:53 #27
#25
Jeg synes ikke det virker som om det er langt ude - jeg tror faktisk du er inde på noget rigtigt :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juli 2018 - 19:59 #28
Ja hvis problemet er software relateret :-)
Avatar billede Per Novice
08. juli 2018 - 12:42 #29
Jeg kaster min ud i at forsøge at fjerne Windows og installere Linux Live. Skal lige youtube lidt for ikke at smadre det hele :-)

Har testet de øvrige forslag herinde uden held.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2018 - 13:01 #30
Du skal IKKE fjerne Windows. Du skal køre Linux fra installationsmediet du opretter.
Du kan med fordel trække kabel ud til disken når du prøver så du ikke laver noget galt
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2018 - 13:04 #31
Hent evt denne https://www.linuxmint.com/download.php
Når den er hentet opret medie med Rufus:
https://rufus.akeo.ie/
Når mediet er oprettet vælger du at boote fra dette medie.
Du kan sikkert vælge en boot menu ved at trykke F12 (måske F11) ved opstart af pc
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2018 - 13:06 #32
Har du overvejet at prøve #25 før noget andet?
Du kunne jo lave et gendannelsespunkt før du ændrer i registeret.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2018 - 13:07 #33
Nå ok. #25 virkede ikke?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2018 - 13:13 #34
#31. .iso filen man henter kan jo også brændes på dvd hvis man ikke har en usb. Husk den skal brændes som en diskafbildning så den bliver bootbar.
Avatar billede Per Novice
08. juli 2018 - 13:41 #35
Er det korrekt forstået, at jeg faktisk kan hente Linux ( bruger vedledninger, bare rolig) og lægge den på USB. Derefter ændre bios så den starter op fra USB. Er det samtidigt muligt at tage stikkene fra begge harddiske, så de slet ikke kommer i brug. ( eller skal PC bruge en harddisk? Det jeg vil tjekke er jo bare om den crasher igen. Hvis ikke må det jo være Windows eller en harddisk?
Takker
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2018 - 13:45 #36
Det er korrekt du kan trække diskene ud.
Når du booter op på mediet vil det tage lidt tid før den kommer op og køre. Når den er oppe vil der sikkert være et ikon på skrivebordet hvorpå der står installer Mint. Men det skal du ikke gøre. Du lader den blot køre videre på installations mediet hele tiden. Det er derfor det kaldes "live"
Velbekomme :-)
Du kan køre programmer fra live mediet, men når det kører på den måde vil det være lidt længere om at starte op. Trykker du på start ikon nederst til venstre burde programmer folde sig ud som det gøres i Windows og kan startes
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2018 - 18:50 #37
Er du kommet videre??
Avatar billede Per Novice
09. juli 2018 - 20:02 #38
Jeg har fået lavet en boot USB vha Rufus, men den vil ikke åbne Linux derfra. Den tænker i ca 15 min og åbner så i Windows som var nr 2 på listen efter USB. Nu har jeg fundet en kollega der vil kigge på den. Jeg kommer tilbage med resultat når vi ved hvad der rør sig. Måske andre kan bruge svaret. Tusind tak for hjælpen allesammen.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2018 - 22:20 #39
hvorfor har du windows disken på??
Forstår ikke hvorfor den ikke vil boote på usb?
Den må formodentligt være fejl behæftet.