Avatar billede foldager Novice
12. juli 2018 - 07:11 Der er 8 kommentarer

Ustabilt grafikkort?

Min PC er efter to år blevet ustabilt.
Igennem længere tid har grafiktunge spil givet korte ...4-7 sekunders sort skærm. Nu oplever jeg at spil starter fint, men efter 5 minutter crasher hele maskinen.
Jeg har :
Opdateret drivere
Opdateret BIOS
Reset Windows

Jeg er ret sikker på at det er grafikkortet forbi det er krævende spil der udløser det. Har du et andet bud?

Det er surt at udskifte grafikkortet og opdage at fejlen fortsætter......
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juli 2018 - 07:25 #1
PC´en bliver også varm, når du belaster den med spil, så det kan lige så godt være en fejl i bundkort/CPU.

Tjek om den er støvet, eller har generelle problemer med at komme af med varmen. Fjern de ting du har stående tæt op ad kabinettet, så luften kan strømme frit.

Når det er belastning, er det varme der får den til at genstarte.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2018 - 07:56 #2
rens pc for støv indvendigt - hold en finger på blæsere mens de støvsuges (så de ikke pisker rundt) - tjek også ram-kredse for støv.
Avatar billede foldager Novice
12. juli 2018 - 08:15 #3
Tak for tip. Jeg glemte at skrive at varme og støv var også min første tanke.
Jeg har støvstuget, selv om der ikke sad noget synligt støv.
Overvågningen viser OK, næsten lave temperaturer.

Giver det mening at splitte den ad og samle den igen?
Eller hvordan finder jeg ud af hvilken del der skal skiftes?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juli 2018 - 08:32 #4
Jeg har fra tid til anden oplevet dårlig kontakt ved stik - så et større problem blev løst ved blot at tage grafikkort ud og sætte i igen. Det kan du også gøre ved RAM modulerne. Begge dele er gratis :-)
Avatar billede foldager Novice
12. juli 2018 - 11:43 #5
Jeg har puslet med grafikkort og RAM, det hjalp desværre ikke.
I samme ombæring støvsugede jeg igen, også PSU blev afmonteret og støvsuget.

Er det ikke mest sandsynligt at det er grafikkortet der skal skiftes når det nu er tung grafik der udløser problemet?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2018 - 12:05 #6
1) prøv at køre spil uden at pc-kabinet er samlet, så der kommer maksimal luft til
2) find en ven, der kan undvære sin pc i en weekend, og lån hans grafikkort til test

det har jo været varmt de sidste måneder, så din pc har måske kørt på grænsen

evt kør kommandoprompt/win powershell og skriv
chkdsk c: /R
fra kommandoprompt - har du flere partitioner, så kør også chkdsk på de drev
chkdsk vil nok svare, at den køres efter genstart, og det kan tage lang tid, så sæt det igang når du har nogle timer til det. chkdsk med /R tjekker hele harddiskens overflade og flytter ting, der ligger på dårlige områder og markerer, så området ikke bruges fremover.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juli 2018 - 12:06 #7
Som udgangspunkt jo - men de kan altså også godt være en anden hardware komponent der ikke kan li´ varmen.

Hvis du har muligheden, kan du måske låne dig til et andet grafikkort, og teste med det i? - det er jo ærgerligt at bruge en masse penge, og så konstatere du fortsat har problemer...
Avatar billede Carnac Forsker
18. juli 2018 - 00:16 #8
4-7 sekunders sort skærm ... Er ofte et tegn på at systemet ikke tilføres nok strøm.

Måske er din PSU ikke stærk nok. Og hvis den er, så kan det være et tegn på at den er ved at stå af.

Jeg har prøvet det med at min computer begyndte på 4-7 sekunders sort skærm to gange i mit liv. I begge tilfælde gik der et par måneder, så brændte PSU´en af.

Specielt i færdigbyggede computere fra Elgiganten, Bilka osv, har de det med at smide en så billig PSU i systemet som muligt for at profitmaksimere, og de har det med at brænde af engang imellem.

Det behøves selvfølgelig ikke nødvendigvis at være PSU ´en i dit tilfælde. Siger bare det er en mulighed.