Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2018 - 09:08 Der er 5 kommentarer

Kan ikke forbinde ti lNAS

Hej,

Jeg har fået ny router (10.0.0.1) som er forbindet til min trådløse router (10.12.14.1) hvorpå min NAS er forbiundet.
Når jeg er på 10.0.0.1 netværket kan jeg ikke fange NAS serveren.

Hvordan får jeg sat routeren op så jeg kan se NASen også?

Jeg har ingen problemer med de enheder der er på 10.12.14.xx netværket
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. juli 2018 - 09:13 #1
Læg router og WiFi, NAS og klienterne i samme IP-range, så slipper du for en del udfordringer - f.eks. 10.0.0.0/24.

Du kan sagtens route dig ud af det, men handler det kun om at "få det til at fungere", så læg dem i samme segment. Hvis der skal laves routing, vil det mere være for øvelsen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. juli 2018 - 09:26 #2
Enig - du skal lave din trådøse router om.. - slå dens DHCP funktion fra, så burde den fungere som et rent AccessPoint, og videredistribuere 10.0.0.x adresserne fra din router.

....Og så skal du selvfølgelig huske at omkonfigurere IP adressen på din NAS.

Men det kan slet ikke betale sig at køre 2 segmenter på dit netværk... - og dog.

Er din trådløse router af typen der ikke kan ændre segment/slå DHCP fra (som mit eget Google Mesh), er der en anden workaround.

Enten tilgå NAS´en på IP adressen, og ikke DNS navnet. Eller også skal du på alle de windows klienter du har, ind og rette i filen c:\Windows\System32\drivers\etc\hosts (Nej, den har ikke nogen fil-endelse, men er en ren tekstfil). I filen skriver du på nederste linje:

DNSNavn ip.adresse.til.nas

Altså DNS navn fulgt af IP adresse. Det fortæller Windows, at din NAS skal findes på den angivne IP adresse.

Det kræver administratorrettigheder at gemme filen, så det kan bedst betale sig at kopiere den et andet sted hen, rette i den, og så kopiere den tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2018 - 10:41 #3
Jeg har nu ændret den trådløse router så den anvender DHCP og nu er alle enheder på det trådløse uden net :(
Jeg kan se routeren har giver ip 10.0.0.10 men jeg kan simpelthen ikke opnå forbindelse med den via en browser og når fx ipad forbinder skriver den bare ikke internet forbindelse.... så har virkelig svært ved at tjekke hvad der er galt med den trådløse når jeg ikke kan få forbindelse :(

.... any idea?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. juli 2018 - 10:52 #4
Start fra din nye router: IP# 10.0.0.1/24 og DHCP enabled.

WiFi-router: IP# 10.0.0.2/24 og gateway IP# 10.0.0.1, skal være konfigureret til AccessPoint og DHCP disabled.

NAS: IP#10.0.0.3/24 og gateway IP# 10.0.0.1 (hvis det skal på internet).

Klienter skal alle modtage IP# via DHCP på routeren.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. juli 2018 - 10:53 #5
Det var jo ikke din trådløse router du skulle have DHCP på - den skulle være slået fra.

Det er den første router i huset der skal køre DHCP. Ingen andre enheder skal.

Hvis ikke du får forbindelse, må du resette den (Der bør være et lille hul/knap på den trådløse router til at resette).