Avatar billede Rigel Novice
13. juli 2018 - 22:17 Der er 8 kommentarer

Problemer med Mac Mini HDD

Jeg prøver at redde nogle billeder fra en gammel Mac Mini, men er stødt på en del problemer, og er nu nået til et punkt, hvor jeg ikke rigtig har andre ideer.
Problemet opstår ved opstart, hvor en mappe med et spørgsmålstegn flasher og intet andet. Med andre ord kan den ikke startes op.
Jeg har indtil videre prøvet:

- At starte den op i recovery mode/få disk utility frem, dog uden held. Jeg benytter mig af et Windows keyboard, som den fint registrerer, men ingen kombinationer på tastaturen lader til at virke. Har prøvet Windows + R, Ctrl + R, Alt + R, Alt + Ctrl + R, Windows + Ctrl + R op til flere gange. Alt alene får en mus frem på skærmen, men intet andet.
Jeg har også prøvet Single User mode, men uden held. Jeg har desværre ikke en ekstra mac + kabel til Target mode.
Måske er Mac Mini'en for gammel til overhovedet at have denne recovery funktion indbygget?
- Taget harddisken ud og plugge den i en SATA til USB adaptor og forbinde den til min windows laptop. Harddisken genkendes i Disk Management som 'ukendt disk'. Ses ikke i Stifinder. Er ikke muligt at vælge i recovery programmer som Stellar Phoenix, EaseUS og Wondershare.
- Boote fra harddisken via min Windows PC. Harddisken ses i BIOS, men når jeg prøver at boote fra den er det, som om den springes over i Boot order, og min PC starter fra sin egen harddisk som normalt...

Nogen ideer?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juli 2018 - 06:21 #1
I sata/USB adapter burde den kunne tilgås fra en anden mac, evt en Linux (live-cd)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. juli 2018 - 06:33 #2
For at redde dine billedfiler, er du nødt til at tilslutte harddisken til en anden Mac via USB adapteren. Windows kan ikke håndtere en Mac-formateret disk.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
14. juli 2018 - 06:36 #3
Jeg havde ikke set forslaget fra claes57
Avatar billede hjolsen Ekspert
14. juli 2018 - 07:16 #4
Der er nogle muligheder for at tilgå disken fra windows :
https://www.makeuseof.com/tag/4-ways-read-mac-formatted-drive-windows
Jeg  har tidligere brugt HFSExplorer
Avatar billede Rigel Novice
14. juli 2018 - 10:16 #5
Hej igen. Jeg har prøvet HFSExplorer, men når jeg prøver at få den til automatisk at søge efter harddisken får jeg beskeden: No HFS+ file system found
Jeg har prøvet at plugge den til en anden laptop med Ubuntu, hvis det tæller? Der skete der desværre ikke noget heller.
Som nævnt har jeg desværre ikke en ekstra Mac at prøve af på, så skal jeg i hvert fald have fat i nogle som har.
Avatar billede hjolsen Ekspert
14. juli 2018 - 10:37 #6
Der kan selvfølgelig være fejl på disken/filsystemet så HFSExplorer ikke kan læse den , men kører du den som administrator ?
Avatar billede Rigel Novice
14. juli 2018 - 11:44 #7
Ja - stadig ingen resultat desværre?
Avatar billede Rigel Novice
16. juli 2018 - 23:06 #8
Jeg fik fingre i en anden Mac og prøvede at plugge den ind, men fik beskeden, at harddisken ikke kunne læses. Går ud fra, at det må betyde, at der er en fejl på harddisken, og at der ikke er så meget at gøre - hmm?