Avatar billede magkat Novice
20. juli 2018 - 08:07 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Plads på C:

Hej  jeg har en Lenovo bærbar , med 119 gb harddisk.  Den er lige blevet opdateret til Win 10 April 2018.  Hvis jeg kigger på Lagerbrug. så er 91,9 gb brugt. De 48,3 gb er brugt i apps og spil, og det forstår jeg ikke for i mappen er der kun en office pakke der fylder 1,33 gb og resten er i Mb.  og til sammen er der ca 3,5 Gb,,,,,,,Hvad er det mon så der fylder 45 gb og kan jeg fjerne det ?..      Pc'en er renset for billeder, dokumenter og andet der kunne fylde....
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2018 - 08:09 #1
Windows 10 har nogen standardapps som tager noget af pladsen, og hvis pcen er blevet opgraderet (dvs. ikke en rent installation) så ligger der nok også en "Windows.old"-mappe...som har dine gamle programmer/applikationer installeret
Avatar billede magkat Novice
20. juli 2018 - 08:13 #2
Hej

I mappen midlertidige filer var der en mappe , Windows old:  den har jeg fjernet og ellers ryddet op i pc'en så godt jeg kunne....Jeg syntes bare at 45 gb er en hel del som jeg ikke ved hvad er...
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2018 - 08:29 #3
Har du også tømt skraldespanden efter du har slettet div. foldere?

Du kan prøve at downloade et program som hedder "treesize" - derind kan se hvilke mapper fylder mest - og derved finde ud, hvad der fylder på din pc.

Vær opmærksom på, at du ikke bare kan slette mapper - der er nogen mapper som skal bruges af systemet.
Avatar billede magkat Novice
20. juli 2018 - 08:36 #4
det prøver jeg Tak .....og er godt klar over at ikke alt kan slettes ,  men så får jeg en ide om hvad der bruger al den plads.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 08:39 #5
Prøv at gå i denne pc og højreklik på c drevet og vælg egenskaber og tryk på diskoprydning. Her fremkommer en boks hvor der også er en mulighed for at trykke på "ryd op i systemfilerne". Tryk på denne og lad pc finde ud af hvor meget der kan ryddes op.
Tjek alle punkter af i boksen når resultat fremkommer og lad pc rense ud.
Avatar billede INK Ekspert
20. juli 2018 - 08:41 #6
Har du højreklikket på c-drevet i stifinder og valgt diskoprydning og herunder også oprydning i systemfiler. Det kan give en masse plads.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 08:43 #7
Tihi. Godt vi er enige ink :-)
Avatar billede magkat Novice
20. juli 2018 - 08:55 #8
Løst *S*  det var gamle kopier af Iphones....under App data    tak for hjælp.....
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 08:59 #9
Velbekomme.
Med den lille disk du har ville jeg dog alligevel have gennemført en rensning hvis du ikke har gjort det. Det vil give flere GB til rådighed. Og plads for Windows til at arbejde på er vigtig :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
20. juli 2018 - 10:04 #10
Sådan rydder jeg op på Pc'er hvor der mangler plads.
Du kunne jo også foretage en Oprydning ved hjælp af Windows PowerShell.(Admin)
https://ibb.co/bLq99J
Klik på Windows knappen + X knappen og wælg PowerShell.(Admin)
Skriv nu skriv eller kopier følgende og sæt ind " cleanmgr /sageset  "                    " " UdeladesTryk på Enter-tasten
Lad kommandoprompten forblive åben - den skal bruges igen senere...
Sæt flueben i det hele i boksen, som kommer frem - også selv om den måske brokker sig lidt.
Klik OK
Derefter Skriver du i Kommandoprompten:"  cleanmgr  "  " " Udelades eller kopier følgende og sæt ind
Tryk på Enter-tasten
Den går nu direkte til Ryd op i system filerne Sæt flueben i det hele
Klik på OK
Klik på Ja til at slette det hele Kør også" sfc /scannow "  " " Udelades

Næste trin er oprydning i
C:\Windows\SoftwareDistribution hvor mappen Download åbnes og tømmes
C:\Windows\Temp Mappen  indhold slettes ligeledes
Gå derefter til
C:\Users\dit navn\AppData\Local\Temp
Tøm også denne mappe’ du kan risikere at der er et par mapper som ikke kan fjernes spring dem blot over
Det er kørende Programmer på dit system!
Herefter skal du huske at tømme Papirkurven.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2018 - 10:11 #11
#10 Smart :-)
Powershell er virkelig et godt værktøj.
Har brugt den til at fjerne alle de unødvendige programmer Windows 10 kommer med
Avatar billede poko1 Ekspert
20. juli 2018 - 10:13 #12
#11 Ja PowerShell Kan det samme som CMD plus mere Microsoft anbefaler at man bruger den i stedet!
Avatar billede magkat Novice
20. juli 2018 - 11:05 #13
bare et hurtigt ?    kan man også lave det på en pc med Win 7 ?
Avatar billede poko1 Ekspert
20. juli 2018 - 11:13 #14
#13 Ja men her skal du vælge CMD / Commandoprompt i stedet
Avatar billede magkat Novice
07. august 2018 - 18:40 #15
Tak for al hjælpen ...