Avatar billede caidoz Juniormester
01. august 2018 - 13:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Backup og rescue points

Jeg kan ikke lave backup, og får fejlen:
A Volume Shadow Copy Service Component  encountered an unexpected error.
Error code 0x80042302
Jeg kan heller ikke danne "Rescue points".
Jeg brugte et sådant for nogle måneder siden, men når jeg nu søger efter sådanne finder jeg nu kun en serie mere end 3 år gamle, og anvendelse af disse vil næppe løse  ovennævnte.
Jeg kører med Win 7. Normalt på en almindelig HD, men fik for et årstid siden installeret den også på en SSD som dog ikke har været brugt længe, og nu vil den ikke starte, angivelig fordi der mangler en nødvendig startfil.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. august 2018 - 14:19 #1
Jeg går ud fra at du stadig kan boote til Windows?

I så fald kan du prøve at starte med at gå ud i en kommandoprompt (Win+X => "Kommandoprompt Admin"), og kører [SFC /ScanNow].
Avatar billede caidoz Juniormester
01. august 2018 - 20:31 #2
Der sker desværre ikke en dyt. Dvs jeg kan se et lynhurtigt glimt af  et skærmbillede, men ikke hvilket når jeg executer "sfc
/scannow" i søgefeltet under start (det er vel det du mener?, der sker (heller) ikke noget ved tastekombinationen (Win+X).
Avatar billede caidoz Juniormester
01. august 2018 - 22:55 #3
Jeg fandt ud at åbne en kommandopromt i "start" med "CMD", men møder  følgende:
"You must be an administrator running a console session in order to use the sfc utility."
Men hvordan gør jeg det? Jeg har administratorrettigheder, og brug af ejerkontoen giver iøvrigt samme resultat
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. august 2018 - 00:00 #4
Du skal køre kommandoprompten som Admin - som jeg beskrev det i #1.
Avatar billede caidoz Juniormester
02. august 2018 - 12:35 #5
Jeg har forsøgt at bruge din vejledning, men tastekombinationen Windows + X  giver ingen reaktion overhovedet.
Og den command promt jeg får frem ved at skrive "cmd" i startfeltet vil ikke lade mig køre scannow selvom jeg er logget på med administratorrettigheder. Jeg er ikke klar over, hvad der forstås med "a console session".
Avatar billede caidoz Juniormester
02. august 2018 - 14:33 #6
Svaret på administratorproblemet viste sig at gå gennem "all programs" og "accessories", command promt, run as administrator. Desværre fandt Scannow ingen "integrity violations" og jeg kan stadig ikke backe up. Fejlmeldingen er som først nævnt
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. august 2018 - 14:34 #7
Hvis du trykker på [Win] og skriver [cmd] skulle den pege på din kommandoprompt.
Kan du højreklikke den og vælge "Kør som Administrator"?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. august 2018 - 14:38 #8
Har du forsøgt at lave en restore fra [Safe Mode]?

Ellers er der to services, vi kan tjekke.
Avatar billede caidoz Juniormester
07. august 2018 - 17:51 #9
Resultatet i Safe Mode er det samme: A Volume Shadow Copy Service Component  encountered an unexpected error.
Error code 0x80042302.
Iøvrigt kan jeg ikke starte "Windows Security Center Services.
Jeg har kontrolleret at "volume Shadow Services er started og står som "automatic".
Avatar billede caidoz Juniormester
13. august 2018 - 20:40 #10
Heureka!
Tilsyneladende var synderen “Microsoft Software Shadow Copy Provider”, der af en eller anden årsag var disabled.
Efter start via "Services.msc" kører backup tilsyneladende igen og restore points dannes automatisk
Problemet var altså ikke "Volume Shadow Copy Service Component" som meldingen ellers pegede imod, men den har hele tiden stået som "running".