Avatar billede Oscar560 Novice
02. august 2018 - 14:25 Der er 3 kommentarer

ekstern data og nye felter

Hej eksperter

Jeg har en masse medarbejder data som jeg henter ind i access som kæde til excel fil.
Det fungere rigtigt fint.

Det jeg godt kunne tænke mig er at bygge et formular i access på forespørgsel  lavet på baggrund af de tabeller og så nye tabel hvor der er muligt at tilføje nyt data.

f.eks.

I formularen søger jeg på medarbejder
jeg får oplyst navn, afdeling osv som kommer fra data som er kædet og som ikke skal kunne redigeres.

Der skal så være felter som
møde tidspunkt
frokost
osv.

som jeg skal kunne slette, ændre og redigere uden det påvirker de andre data.

Er der nogen som kan hjælpe mig med hvordan jeg laver det, og om det kan lade sig gøre, jeg har lidt erfaring med access.
Avatar billede bvirk Guru
02. august 2018 - 18:00 #1
Det skulle nok kunne lade sig gøre.
At søge blandt poster er indbygget funktionalitet, genvejstast ctrl-B med markøren stående i det felt hvori der skal søges - lav blot en formular der har din kædede forespørgsel som datakilde!
De nye felter skal ligge i en ny tabel der vises som underformular - og tabellen skal indeholde et unikt felt fra hovedformularens datakilde - f.eks medarbejder nr.

En underformular har de dertil indrettet egenskaber, at men kan indstille hvilket felt på hovedformularen der skal være knytte til et valgt felt på  underformularen - på den måde bliver netop den eller de poster som passer til hovedformularens post vist.
Avatar billede Oscar560 Novice
03. august 2018 - 13:41 #2
Hej

Det lykkedes mig at lave en formular, med medarbejder data
Og en underformular hvor jeg kan ændre i eksisterende felter

Problemet er bare nu hvis jeg vælger en medarbejder som i forvejen ikke er registreret med data i subformularen, så er den helt blank, jeg kan ikke indtaste når felterne ikke vises
Avatar billede bvirk Guru
03. august 2018 - 22:35 #3
Lad underformularen være i dataark visning