Avatar billede Frederik123 Praktikant
06. august 2018 - 21:52 Der er 1 kommentar

Søger råd vedr. wifi

Hej.
Jeg søger råd til at forbedre min wifi forbindelse fra soveværelset. Jeg er lige flyttet i lejlighed, og har i dag fået bredbåndet sat op. 100/50mbit via kabeltv. Det virker sådan set perfekt fra stuen, men når jeg er inde på soveværelset er det virkelig dårligt. Det hænger nok sammen med at væggene er lavet af beton.
Jeg kan ikke trække et lankabel fra stuen til værelset. Jeg har prøvet at finde en løsning ved at google lidt, og læste om de her "homeplugs". Er det noget som virker, eller findes der andre løsninger?

https://gyazo.com/d1a7a269a03ea709a0805e726e84bd6f
Soveværelse markeret med rødt kryds og routerens placering med blåt kryds.

Tak på forhånd.
Avatar billede kurtba Ekspert
07. august 2018 - 00:09 #1
Homeplugs findes i forskellige udgaver. Dem som fanger det trådløse signal i luften og forstærker det, og dem som sender signalet fra routeren via 220 v nettet.
Jeg har prøvet forskellige af dem, som fanger signalet og forstærker det. Det var ingen succes.
Derimod har jeg haft succes med powerline - altså via 220 v. Man sætter en enhed til en stikkontakt tæt ved routeren og forbinder den med routeren med et netværkskabel. Den anden enhed sætter man så i en anden stikkontakt det sted i huset, hvor man har brug for et godt signal. Det er bare noget, som virker. Jeg bruger dette
https://www.dustinhome.dk/product/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline?gclid=EAIaIQobChMIx8O6-7bZ3AIVieFRCh0CWQ-OEAAYASAAEgJCIvD_BwE&ssel=false&_ga=2.168682721.1180065019.1533592975-41060378.1533592975&_gac=1.249890354.1533592975.EAIaIQobChMIx8O6-7bZ3AIVieFRCh0CWQ-OEAAYASAAEgJCIvD_BwE
Jeg ved at de findes i andre fabrikater og til billigere penge, men da jeg ikke har prøvet nogen af dem, kan jeg ikke sige om de virker lige så godt. Men det gør de formentlig.
Ellers er det sidste nye jo de såkaldte mesh systemer, som ifølge div. test skulle virke fortrinligt og være nemme at sætte op. Dem har jeg ingen erfaring med. Personligt synes jeg, at det jeg har sat op, også er rimelig nemt at gå til, selv om man ikke er nogen edb nørd.