06. august 2018 - 23:41 Der er 21 kommentarer

PC vil ikke starte, sort skærm og ingen lys eller strøm fra keyboard og mus.

Jeg sad og spillede GTA 5 i nat hvor min computer virkede helt fint, jeg slukkede den selv og gik i seng, da jeg vil tænde computeren næste dag vil den ikke starte,  min computer starter og fansne køre, men der sker ikke noget på skærmen og der er hverken lys i keyboard eller mus.
Så nu har jeg prøvet at skifte alt, jeg har været ude og købe helt nyt MOBA, CPU og RAM,  jeg har endda prøvet med en anden PSU og en ny harddisk,  stadig sker der intet.
Mig og min far har næsten prøvet at skifte alt, så vi mistænker selv at det kunne være en virus som på en eller anden måde har slettet BIOS, men vi er på bar bund.
Er der muligvis nogen som har en ide om hvad man kan gøre her?
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2018 - 01:44 #1
Det kan være noget så simpelt som strømforsyningen. Helt eller delvis.
Prøv at kortslutte den. Grøn + sort ledning.
https://www.dvhardware.net/articles5.html
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2018 - 03:20 #2
lad være med det livsfarlige tiltag.
den er færdig.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. august 2018 - 06:21 #3
J kan roligt afprøve #1 Trick det er aldeles ufarligt!
Og er afprøvet 1. Mil. Gange Og så ved i om i skal investere i en ny Strømforsyning!
07. august 2018 - 08:15 #4
Jeg har prøvet med en anden strømforsyning, det hjalp ikke.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. august 2018 - 10:07 #5
Jeg ser intet om Grafikkort Måske defekt?? Nyt Mobo Cpu og Ram burde køre hvis strømstik er sat rigtigt Hvis Motherboard Grafik så prøv den vej!
07. august 2018 - 10:45 #6
Jeg har også prøvet at skifte grafikkortet, og det var desværre den samme historie.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. august 2018 - 10:53 #7
Jeg tænkte også på grafikkortet var synderen som det nævnes i #5, men det er så ikke tilfældet.
Det kan blive en bekostelig affære, at skifte del for del, når man ingen vegne kommer.
Det kan godt være at det lyder dumt, men prøv alligevel at gennemgå alle kabel- og stikforbindelser, og se om de nu også sidder på deres respektive pladser.
Man kan let i sin iver komme til at overse noget - der taler jeg af erfaring.
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2018 - 11:57 #8
Der er også et par andre "småting" Det er nok ikke det, men jeg kan ikke nære mig for at nævne det.
Det ene er, har I husket hver eneste afstandsbøsning mellem kabinet og bundkort ?
Det andet er, det store strømstik sikker nok som det skal, men det lille firkantede stik,
er det presset helt i bund. Det kan vist ikke vende forkert.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. august 2018 - 15:25 #9
#8
Nej det firekantede strømstik til CPU´en kan ikke vende forkert - og heldigvis for det.
Der er heldigvids fra producenternes side taget højde for fejlmontering!
Dette gælder så godt som alle stikforbindelser i en pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2018 - 16:27 #10
Kan du teste skærmen på anden pc?
Avatar billede Jhja Seniormester
07. august 2018 - 19:27 #11
#10
Det er ikke kun skærmen. Han skriver også "og der er hverken lys i keyboard eller mus."
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2018 - 19:38 #12
#11 Ja det så jeg også godt.
Men de har jo stort set opbygget en helt ny pc med alle de stumper de har hentet, så hvor er fejlen så?
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. august 2018 - 20:00 #13
Det giver mistanke om en kortslutning et eller andet sted, når der overhovedet ikke er liv i maskinen. Som valby1 nævner i #8, med afstandsbøsningerne mellem kabinettet og bundkortet.
Jeg tænker også på om CPU´en passer 100% til soklen. Dette nævner jeg fordi jeg tidligere havde en Intel 2011 CPU, men da jeg skiftede bundkortet måtte jeg ud at købe en Intel 2011 v3, CPU da den ikke passede. Jeg ved godt det lyder langt ude men man må holde alle muligheder åbne.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. august 2018 - 20:15 #14
Hvad med de små ledninger fra start/slut-knappen på fronten, samt HDD-LED
ON/OFF LED, ledningerne fra RESET knappen. Hvis der er byttet om der, kan maskinen i visse tilfælde ikke starte. Det er kun et forslag, men prøv at tjekke disses placering.
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2018 - 21:23 #15
Det ville jo (næsten) være morsomt, hvis der sidder sådan en, eller lignende et sted under vejs til PC. https://picee.dk/4212-stikd%C3%A5se
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. august 2018 - 21:36 #16
Det kan du (næsten) have ret i.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2018 - 10:58 #17
Sidste forsøg. De købte ram kan ikke køre med det nye bundkort???
Strømforsyningen virker, der er ingen kortslutninger og cpu er sat rigtigt i, ingen bøjede ben?
08. august 2018 - 19:00 #18
Jeg har kigget på alle de ting i har skrevet her, og jeg er sikker på at det hele passer sammen, så jeg har meget svært ved at se hvad der kan have gjort at den bare ligepludselig stoppede med at virker efter mange års brug,  og at det så følger med over på den næsten helt ny byggede maskine,  og nu hvor jeg har prøvet at skifte alt ud.
Så nu har jeg sendt den ind til labtech og så krydser jeg bare fingre for at de kan finde fejlen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. august 2018 - 20:50 #19
Hører gerne fra dig når "patienten" har været på "pc-hospitalet".
Det lyder som et meget mystisk tilfælde.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2018 - 22:14 #20
Ok. Men du har ikke svaret på #10??
09. august 2018 - 10:59 #21
My bad #20 Jeg har prøvet skærmen på en anden computer og der virker den helt fint, jeg har også prøvet at bruge et HDMI input istedet for DVI.

Jeg giver lige en melding når jeg finder ud af hvad der er gået galt.