Avatar billede MortenG Novice
08. august 2018 - 08:09 Der er 9 kommentarer

Udfasning af filserver - Dropbox eller Sharepoint?

Hej,

Jeg søger lidt sparring idet min virksomhed ønsker at udfase en hosted filserver, hvorpå vi har alle vores dokumenter.

Lidt info:
Vi er pt. 10 brugere i huset og 5-10 brugere ude. Indtil nu har vi haft en traditionel hosted filserver med netværksshares, der er mappet på hver pc. De kørende folk bruger en VPN indgang til netværket - men det er ikke ofte de har brug for at håndtere filer på serveren. Der er ingen programmer, der kører fra filserveren. Vi har derudover en komplet O365 Exchange online plan med 1TB plads.

Filerne på vores netværk er ca. 100GB. Det er mest Office-dokumenter og AutoCAD/Revit filer, billeder og den slags. Vi regner ikke med voldsom tilgang i personalet over de næste år.

For at rationalisere it-setuppet, vil vi gerne væk fra den hostede løsning. Jeg har kigget på alternativer, og kan se at Dropbox for Business eller Sharepoint kan være en mulighed.

Min anke er, om *alle* filer nødvendigvis skal synkroniseres ud på hver PC - så kan plads jo hurtigt blive et problem? Man kan selvfølgelig vælge de oftest brugte mapper til synkronisering, men min erfaring er, at folk hurtigt skal bruge en eller anden obskur gammel fil og alligevel ender med adgang til det hele.

Anke nr. 2 er vedrørende store filer og hastighed, men vi har en stabil 100/100 fiber med failover, og den nuværende hostede løsning kører fint. Så min antagelse er, at det med 10 brugere vil fungere ligeså fint med f.eks. Dropbox?

En Sharepoint-løsning har jeg ingen indsigt i overhovedet. Men jeg ved, at vi ikke har behov for team-arbejde på filer eller nogle af de funktioner. Blot et alternativ til en filserver.

Jeg søger lidt info om best practice, erfaring fra folk der har skiftet deres filserver ud med en simpel cloudløsning, eller bare input om noget jeg har overset som umuliggør projektet :-)

På forhånd tak!
Avatar billede acore Ekspert
08. august 2018 - 08:21 #1
Jeg ville overveje https://owncloud.com/pricing/

Baseret på freeware og super funktionelt.
Avatar billede Toksvig Praktikant
08. august 2018 - 08:24 #2
Jeg har brugt Sharepoint i et setup, der minder om dit. Og jeg havde allieret med et eksternt firma til at stå for "vedligehold" af løsningen.
Men jeg bliver nødt til at sige, at det var et mareridt uden lige. Masser af datatab, og synkroniseringsproblemer hele tiden.

Istedet gik vi over til en dropbox Business løsning, og det har nu kørt i et år - og der har ikke på noget tidspunkt været udfordringer, eller så meget som et eneste problem.

Derudover har du et let og intuitivt overblik over data, og dine/og dine medarbejderes aktiviteter på serveren.

Du kan vælge om du skal have en lokal kopi af alle data, eller kun nogle af dem.

Så min anbefaling herfra er krystalklar!! Undgå Sharepoint brug Dropbox.
Mvh Claus Toksvig.
Avatar billede MortenG Novice
08. august 2018 - 10:18 #3
@acore - Ja, det ligner en solid løsning. Bestemt noget at sætte sig ind i. Tak for inputtet.

@Toksvig - spændende. Jeg er også lun på Dropbox Business. Bruger du yderligere backupløsninger? Eller regner man med at Dropbox er nok?

Det kunne være interessant, hvis Dropbox kunne lave fuld synkronisering af filoversigten, og så hente filerne on demand. Og så kunne man specificere en del af disken, f.eks. 20GB, til cache.. bare en tanke. Tak for din anbefaling!
Avatar billede toksvig Praktikant
08. august 2018 - 10:33 #4
Hejsa. Nej vi bruger ikke yderligere backups.
Der er indbygget backup - jeg kan ikke huske hvor lang tid tilbage - og der er kontrol med data - det firma jeg har klienten igennem, drøftede jeg backup med da vi etablerede løsningen, og der fik jeg en forklaring - men kan ikke huske detaljerne. Men jeg var ihvertfald tryg ved det.

Hvis jeg forstår dig ret, så kan du godt gøre det med On Demand.
Det hedder vidst smart synkronisering.

Når du synkroniserer til mobile enheder, er det også kun filoversigten du som standard synkroniserer. Men det kan du vælge til og fra på mappe og filniveau.

Det med Cachen aner jeg ikke noget om.
Jeg ved bare at fungerer perfekt i praksis, og der er styr på data, og ingen bøvl.
;)
Avatar billede puren Ekspert
08. august 2018 - 11:10 #5
ville aldrig bruge dropbox der har været så mange leaks så stoler ikke på at de har styr på sikkerheden

ville nok mere kigge på google drive eller hvis er lidt mere paranoid mega (www.mega.nz) fordelen ved mega er samtidig også deres ulempe krypterings nøglen ligger ikke på serveren så glemmer du din kode er du på den. mega kan ikke sende den eller reset den for dig
Avatar billede MortenG Novice
08. august 2018 - 12:09 #6
@puren Tak for input. Selv om det ikke er statshemmeligheder (eller følsom data i det hele taget) vi gemmer, så er sikkerheden selvfølgelig vigtig. Google Drev tilbyder også Drive Streaming, så man har adgang til fillisterne hele tiden og filerne on demand.
Det skal med i overvejelserne.

@toksvig - ja, 120 dages retention time ift. backup. Har lige talt med dem, og det hedder netop smart synkronisering. Det er fikst ift. brugere på begrænset data, samtidig med det ikke æder diskpladsen på klienterne.
Jeg tror, jeg skal igang med en 30 dages prøve periode - det tilbyder både Dropbox og Google - så vil det vise sig hvordan det fungerer i praksis.
Avatar billede toksvig Praktikant
14. august 2018 - 08:49 #7
Puren:
Ja, det har der været på den "gratis udgave". Der har du heller ikke styr på dine data.
Jeg har ikke hørt om databreach på dropbox business.
Avatar billede toksvig Praktikant
14. august 2018 - 08:51 #8
MortenG: Googledrev duer ikke ifht til persondataforordningen, mig bekendt ihvertfald.
Avatar billede MortenG Novice
14. august 2018 - 15:41 #9
God pointe mht. GDPR.

Hvis svartiden på en on-demand Dropbox bliver for lang, har jeg også overvejet at bruge noget som denne:
https://www.wdc.com/products/network-attached-storage/my-cloud-expert-series-ex2-ultra.html

og så lave replikering hver nat til noget cloud.