Avatar billede mrkr Juniormester
08. august 2018 - 12:00 Der er 1 kommentar

VBA - Oprette genveje til alle undermapper i en mappe

Jeg har en mappe som har ca. 1000 undermapper.

Kan man lave en kode der laver genvejsfiler til alle de undermapper der er i feks: c:\test\.....

Hvis det kan lade sig gøre vil det være super hvis den kan omdøbe genvejen til at hedde noget ekstra.

Når der laves en genvej til følgende mappe
c:\test\JensH\

Kommer genvejen til at hedde:
Dokumentation - JensH.ink

Kan det ikke lade sig gøre er en kode uden omdøbning også en stor hjælp,
Avatar billede RogerWilco Seniormester
12. august 2018 - 18:50 #1
Det kunne være noget i stil med nedenstående sub. Argumentet pSrc angiver hvilken mappe der skal checkes, og pDest angiver mappen hvor genvejene skal ligge. Bemærk, at destinationsmappenavnet skal afsluttes med "\", da der i koden tilføjes de ekstra tegn i genvejsnavnet.

Sub OpretGenveje(pSrc, pDest As String)

Dim fso, wsh, fcol
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set wsh = CreateObject("WScript.Shell")

Set fcol = fso.GetFolder(pSrc).SubFolders
For Each sf In fcol
  Set link = wsh.CreateShortcut(pDest & "Dokumentation - " & sf.Name & ".lnk")
  link.TargetPath = src & "\" & sf.Name
  link.Save
  Next

End Sub