Avatar billede Solveig Praktikant
08. august 2018 - 14:28 Der er 3 kommentarer

Min Mac gider ikke geninstallere MacOS

Hej!
Når jeg tænder min macbook er der er bare en hvid mappe, der står og blinker med et spørgsmål, og når jeg så prøver at bruge kommando-R, så den kommer ind på den side som man geninstallere MacOS, men når jeg så prøver at geninstallere MacOS siger den, at der er sket en fejl, og jeg skal prøve igen, og det gør den hver gang jeg prøver.

Nogen derude der har prøvet det samme eller kender til problemet som kan hjælpe mig? :)
Avatar billede puren Ekspert
08. august 2018 - 15:36 #1
den hvide mappe med et spørgsmål tegn betyder at din mac ikke kan boot

hvorfor den ikke kan boote?? der kan være mange oversager til det men det kunne være
-forbindelsen til harddisken er gået i stykker
-harddisk et gået i stykker.
-filsystemet er gået i stykker

i recovery mode er der noget der hedder disk utilitiy i der skulle du kunne se din harddisk og om den er i stykker
Avatar billede INK Ekspert
08. august 2018 - 18:38 #2
Her er henvisning til tastekombinationer for bl.a. recovery mode

https://support.apple.com/en-us/HT201255
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
03. oktober 2018 - 23:00 #3
Når du starter den op og du kommer til den blinkende mappe med et spørgsmålstegn i, så betyder det, at din Mac ikke har et styresystem at starte op fra.

Prøv at boote den op i recovery mode (CMD + R). Sørg for at tjekke, om Wi-Fi er slået til - når din Mac booter i recovery, så slår den Wi-Fi fra som default.
Derefter så går du ind i Diskværktøj, vælg Macintosh HD ude i venstre side og tryk derefter på "Førstehjælp". Prøv at ligge mærke til, om disken evt. står om passiv eller aktiv. Er den passiv, skal du trykke på "Gør aktiv". Her møder du muligvis et prompt for, at du skal indtaste en adgangskode. Dette kommer fordi du muligvis har slået sikkerhedsfunktionen "FileVault" til (en funktion som krypterer din hard disk).
Når du har indtastet adgangskoden, så prøv at kør førstehjælp igen. Når du er færdig, så skal du lukke Diskværktøj.

Herefter går du ud og trykker på "Geninstallér OS X/macOS". Følg trinene og vælg "Macintosh HD". Går alt som det skal, så kan du starte din Mac op igen efterfølgende. Du skal muligvis sætte en ny bruger op, med mindre du har en backup.

Fejlen ved geninstallering kan også skyldes forkert dato/klokkeslæt. Dette kan du hurtigt rette.
Sørg for at slutte "Geinstallér OS X / macOS". Oppe i toppen af skærmen har du en menu, der hedder "Hjælpeprogrammer", tryk på den, og vælg "Terminal". Et nye terminalvindue åbner. Her kan du enten sikre dato/klokkeslæt ved at skrive følgende kommando "date {month}{day}{hour}{minute}{year}" altså " date 100323002018" - på den måde sætter du tiden.
Herefter prøver du at geninstallere igen.