Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
08. august 2018 - 16:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ikke alle modtagere får se sendte mails

Jeg styrer en hjemmesiden, skrevet i asp og bruger bl.a. JMAIL.

Jmail bruges til at medlemmerne af vor lukkede side, kan sende mails til hinanden. Det går godt i de fleste tilfælde, men enkelte modtagere klager altid over, at de ikke har fået de udsendte mails. Påstår også, at de ikke er havnet i deres spampostkasser - dette sætter jeg dog spørgsmål ved.

Jeg ved at mails'ene er sendt. jeg har kopi af modtageradresserne og Jmail gav ingen fejlmeddelelse.

Jeg gætter på, at nogle postsystemer klassificerer en ankommende mail som spam, hvis afsender-mailadressen er forskellig fra mailserverens adresse. Og det er den jo i mit tilfælde, hvor forskellige afsendere med hver deres mail -adresser via min hjemmeside og jmail sender mails ud.

Hvis jeg har ret i mine bange antagelser, er der så noget jeg kan gøre?
Avatar billede nemlig Professor
08. august 2018 - 17:12 #1
Sender du gennem smtp-server og har du opsat spf-record?
Avatar billede nemlig Professor
08. august 2018 - 17:15 #2
Jeg bruger denne tjeneste, til at tjekke mailopsætningen, om serveren er blacklistet mm.

https://www.mail-tester.com/
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
08. august 2018 - 18:06 #3
Nej jeg har sikker ikke opsat spf-record, hvordan gør jeg det?
Og jeg sender gennem wannafind (mit web hotels) smtp-server. Min kode er lettere forkortet:
Set msg = Server.CreateObject("JMail.Message")
msg.Logging = true
msg.silent = true
msg.from = afsenderemail
msg.FromName = afsenderhelenavn
msg.Subject = overskrift
msg.Body = indhold

' Check for attachments and add them to the email
' ***********************************************
for j= 1 to i
  if typefil(j) = "OK" then
      set attachment = Attachment.new(bilag(j),"text/plain")
      if attachment.IsFile then
        msg.AddAttachment placering(j)
      end if
next

on error resume next
msg.Send("smtp.wannafind.dk")
if err <> 0 then
  response.write "<p>" & msg.log & "</p>"
else
  response.write "<p>Din mail om '" & trim(overskrift) & "' er nu sendt til alle medlemmer, dvs. til: " & opsamling
end if
Avatar billede nemlig Professor
08. august 2018 - 18:38 #4
Du opsætter spf-record via kontrolpanellet og DNS-opsætning.

Prøv at sende en mail fra dit script til tjenesten, jeg linkede til ovenfor. Så vil du bl.a. blive informeret om manglende spf-record og hvordan den skal se ud.
Du vil også blive informeret om andre mangler og få løsningsforslag.
Avatar billede nemlig Professor
08. august 2018 - 18:40 #5
Wannafinds vejledning til spf-record:

https://knowledgebase.wannafind.dk/Artikel/SpfSenderPolicy
Avatar billede schack Mester
09. august 2018 - 11:07 #6
Hvad bruger du som afsender email adresse i de emails der afsendes?
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
09. august 2018 - 11:52 #7
Jeg bruger alle mulige forskellige afsendermails. Det er nemlig brugerne af hjemmesidens e-mails, der rettelig indsættes, da det er dem der sender.

Jeg har nu fået wannafind (mit Webhotel) til at opsætte en sfp-record på mit domæne, således at den den fejlmulighed er elimineret.

Men for en sikkerheds skyld vil jeg dog allerede nu acceptere Forskers løsningsforslag. Det lyder plausibelt. Tiden må vise om det virker :-)
Avatar billede schack Mester
09. august 2018 - 12:24 #8
Det du'er ikke det du der har gang i. Masser af domæner er beskyttet mod spoofing, så det er faktisk meningen de ikke skal nå frem, det kan en SPF record ikke rette op på.

Du skal anvende en email adresse på et domæne du selv ejer/kontrollerer i From feltet.
Du kan så sætte Reply-To headeren så folk får svaret den rigtige.
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
09. august 2018 - 13:53 #9
Hej Schack/

Jeg er ikke en haj til jmail og slet ikke til spf-record. Derfor forelagde jeg dit udsagn for mit web-hotel, og de svarede:

Hej Jens

Han har ret hvis det er fordi serveren kræver authentication.

Det gør smtp.wannafind.dk ikke da den kun fungere på vores webhoteller og er authenticated derigennem.

Ellers har han ret.

Rigtig god dag

--

Søren    Søren fra Wannafind.dk A/S

Det læser jeg, som om det i mit tilfælde vil virke, og at jeg ikke behøver at sætte en "kendt" mailadresse ind og så tilføje den "rigtige" mailadresse med
JMailReply.To = "afsenderens egen mailadress"

Enig?
Avatar billede schack Mester
09. august 2018 - 14:23 #10
Ja du kan bruge din egen email adresse som From: email adresse. eller ihvertfad en adresse du har kontrol over og som er hosted hos din webhost.

Flere og flere domæner bliver beskyttet med DMARC, som vil umuliggøre din oprindelige opgave, her for et par uger siden begyndte Apple at beskytte nogle af deres domæner, f.eks me.com, icloud.com og mac.com.
Yahoo email adresser er også beskyttede, på et tidspunkt tager Google sig sikkert også sammen og får beskyttet alle gmail.com adresser.