Avatar billede filia Juniormester
09. august 2018 - 02:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

To slags ellipsis?

Jeg har til min overraskelse lige konstateret, at der findes to typer ellipsis:
Denne: ...
og
denne: …

Det er måske svært at se her, men den nederste har større afstand mellem prikkerne. Desuden kodes den med  ^e og ikke ... i søg-erstat i InDesign, hvor jeg lige er stødt på den mærkværdige forskel. Så vidt jeg kan se, er der kun én ellipsis i InDesigns glyfsamling, og det er sidstnævnte (^e).

Den første stammer muligvis fra Word. - ?
(Jeg troede dog, at der kun fandtes én, uanset om det er Word eller InDesign).

Det er jo ikke helt lige meget, hvilken ellipsis, man bruger, når de dels skal være ens i en tekst af optiske grunde, dels - og ret vigtigt - skal kunne søges i søg-erstat, hvis de fx skal skiftes ud med noget andet.
- Hvilket jo går galt, hvis man kun får søgt på fx halvdelen af dem, fordi de ikke er ens.

Er der en forklaring?
?:-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2018 - 09:23 #1
Det er typografi. Jeg kender ikke til de produkter du nævner, men en elipsis skal være helt korrekt. Se øverst på https://practicaltypography.com/ellipses.html
Avatar billede claes57 Ekspert
09. august 2018 - 09:29 #2
I windows er tegnet Alt+0133 … InDesign har muligvis lavet deres eget sæt af typografiske tegn, men efter unicode, så burde det være overflødigt.
Avatar billede filia Juniormester
09. august 2018 - 14:44 #3
Heldigvis kan man for tiden give varmen skylden for en hel masse - så det vil jeg gøre!

Jeg troede som en selvfølge, at jeg havde tjekket, at der ikke var tale om punktum x 3.
Men det var der/er der.
Så den smalle (øverst) ryger ud af regnestykket, og tilbage står den eneste og korrekte ellipsis, nemlig … - som jo også er 0133 og ^e.

Tak for det!
:-)