Avatar billede Mads Skov Novice
12. august 2018 - 12:46 Der er 10 kommentarer

Hvordan får jeg mine to Yamaha højtalere tilkoblet mit phillips tv?

Jeg har disse to Yamaha højtalere, som spiller gennem min forstærker. Hvordan får jeg det koblet til mit tv? Hvis det overhovedet er muligt?
Avatar billede mort1 Ekspert
12. august 2018 - 13:32 #1
Jeg vil gætte på, at der er ind til flere forskellige, som regel tydeligt mærkede,  udgange på dit tv, og ditto indgange på din forstærker, så mon ikke det handler om, at læse vejledningerne, og så finde det rigtige kabel
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. august 2018 - 14:15 #2
Dit tv har formentlig to phono-udgange. Fra dem kan du tilkoble et phono-kabel til indgangen på din forstærker. Indgangen kan være f.eks. TAPE IN (til afspilning) CD IN MD IN osv. Er der en PHONO (pladespillerindgang) indgang må du ikke anvende denne da, signalet er alt for kraftigt.
Jeg har selv tilkoblet mit Sony tv til et par PC-højttalere via en omskifter der også muliggør at skifte til en forstærker.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. august 2018 - 14:51 #3
Her er nogle eksempler på phono-kabler:

https://www.av-cables.dk/phono-kabler/

Her er en omskifter boks til phono-kabler således at man kan skifte mellem pc-højttaler hvis sådanne er tilkoblet og en forstærker.

https://www.av-cables.dk/Phono-switche/
Avatar billede 220661 Ekspert
12. august 2018 - 17:55 #4
Hvilket Philips tv?
Avatar billede Mads Skov Novice
29. august 2018 - 15:21 #5
Mit tv er et philips 55pfs7109/12
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2018 - 15:55 #6
Avatar billede garrett Seniormester
29. august 2018 - 15:56 #7
Hvis jeg kigger på specifikationerne på dit TV, så er der 3 muligheder for at hive lyden ud:
-Optisk (TOSLINK?)
-Hovedtelefonudgang
-HDMI ARC(Audio Return Channel)

Så det kommer an på hvilke muligheder du har for tilslutning på din forstærker?
Avatar billede Mads Skov Novice
29. august 2018 - 15:56 #8
Ja, det ser meget rigtig ud
Avatar billede Mads Skov Novice
29. august 2018 - 16:02 #9
Jeg har et phono kabel, kan det ikke anvendes?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2018 - 16:06 #10
De 5 phono stik der sidder sammen er indgang vil jeg mene de tre til venstre styrer farverne rød blå og grøn, og de sidste to er lyd indgang. Om dit scartstk sender analog lyd både ind og ud, kan jeg ikke oplyse.Tror måske kun det er ind til tv