Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
12. august 2018 - 18:40 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Bærbar computer (i5 mod i7?)

Hej Eksperten.

Jeg står i den situation at jeg begynder på et programmeringsstudie på et universitet, og vil gerne købe en bærbar computer til formålet. Jeg ved ikke hvor meget krævende programmering er i forhold til andre ting, men udover programmeringsstudiet ville det være fedt hvis den kunne klare lidt gaming og videoredigering.
Jeg fandt en computer som jeg personligt godt kunne lide, men jeg ville lige høre om i havde andre forslag. Derudover er jeg ikke sikker på hvor stor forskel der er på i5 og i7 nu hvor begge dele er på mindst 4 kerner. Hvilke programmer ville drage fordel af en i7 fremfor en i5?
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
12. august 2018 - 18:41 #1
Jeg glemte at sætte et link ind til den computer jeg fandt, min fejl: https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/baerbar-pc/asus-rog-strix-gl502vm-fy506t-156-laptop/p-570542/
Jeg vil gerne have at den er under 8000 hvis muligt, men jeg kan gå over.
Avatar billede puren Ekspert
12. august 2018 - 19:01 #2
Synes at vi har været her før.. Søg og du skal finde der er mange steder der forklarer forskellen mellem en i5 og en i7
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. august 2018 - 19:28 #3
Prøv at kikke på denne video:

https://www.youtube.com/watch?v=yS1iuheQko0
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2018 - 19:34 #4
Prøv at finde svaret her: https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
Avatar billede Carnac Forsker
12. august 2018 - 19:44 #5
Altså både en i5 og en i7 kan klare gaming. Det er mere grafikchippen der er afgørende for gaming. Og der er GTX 1060 ganske udmærket.

Hvorvidt i7 kan betale sig afhænger af hvilke programmer der skal anvendes på det der programmeringsstudie. Der kan være nogle imellem der vil drage stor fordel af en i7. Det kan også være der ikke er.

Så dit spørgsmål er mere eller mindre umuligt at svare på, hvis ikke man ved hvilke programmer I skal anvende på studiet.
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2018 - 19:46 #6
Ps.Højere Benchmarks er ikke nødvendigvis det samme, som en hurtigere oplevelse for en bruger. Det kommer helt an på, hvad man bruger sin computer til. Og ikke alle i5 er ens.
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2018 - 19:49 #7
Nå ja, man skal altid huske at opdatere inden man skriver :-)
Avatar billede f-arn Guru
12. august 2018 - 19:51 #8
Jeg ville kikke efter en CPU fra 8ende generation... Den der sidder i den ASUS ROG Strix er 7ende ;)
Avatar billede Carnac Forsker
12. august 2018 - 19:54 #9
En gamerlaptop som den du har fundet frem til dér er dog ofte kraftigere end de fleste notebooks som universitetsstuderende typisk slæber rundt på. Så det vil undre mig meget hvis ikke den er tilstrækkelig til dit studie.

Ulemperne ved den gamerlaptop du har fundet ift. en alm. notebook er mobiliteten og batteritiden. Batteriet i gamerlaptops holder sjældent mere end 4 timer (og typisk kun 1 time ved gaming). Så du vil være tvunget til at skulle lade den i løbet af dagen. Hvilket vil sige at du også vil være tvunget til at slæbe laderen med også, som ofte er en mindre mursten for gamerlaptops. Og gamerlaptops er i forvejen tunge og uhandy. Men på den positive side kan du så spare dit fitness-abonnement.
Avatar billede Carnac Forsker
12. august 2018 - 20:00 #10
#8

8. gen er selvfølgelig bedre end 7. gen. Men også tilsvarende dyrere.

Der hvor forskellen kan ligge er, at nogle 7. gen er dualcore, mens alle 8. gen er minimum quadcore.

Men eftersom det ER en quadcore der sidder i den ROG Strix, så har det ikke den store betydning.
Avatar billede f-arn Guru
12. august 2018 - 20:13 #11
@Carnac

8. gen er selvfølgelig bedre end 7. gen. Men også tilsvarende dyrere

Ikke voldsomt, men de er hurtigere!

Jeg ville nok vælge denne...

https://www.pricerunner.dk/pl/27-4630669/Baerbar/Acer-Nitro-5-AN515-52-5012-%28NH.Q3LED.010%29-15.6-Sammenlign-Priser
Avatar billede Carnac Forsker
12. august 2018 - 20:25 #12
#11

For det første ville jeg vælge GTX 1060 over GTX 1050ti.

For det andet følger der en gamerstol samt 8 GB ekstra RAM med til den fra Power. De vil kunne sælges på fx DBA for ca 1000 kr. Hvilken vil sige prisen på den han selv har fundet lander på ca 6.800 kr.

Så nej, jeg ville ikke vælge Nitro´en. Det eneste der taler for den er, at den har IPS display. Til gengæld har ROG´en G-sync. Så med mindre skærmen er helt horribel på ROG´en, så er der vist ingen tvivl.
Avatar billede f-arn Guru
12. august 2018 - 20:26 #13
https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i5-8300H-vs-Intel-i5-7300HQ/3254vs2922

Forskellen i hastighed skyldes bla. at den fra 8ende generation kan køre to tråde pr. kerne ;)
Avatar billede Carnac Forsker
12. august 2018 - 20:32 #14
#13

Som jeg har skrevet tidligere, er 7. gen i5 vs 8. gen ikke afgørende så længe de begge er quadcore.

Og GTX 1060 er stadig langt at foretrække frem for GTX 1050ti.

https://www.videocardbenchmark.net/compare/GeForce-GTX-1050-Ti-vs-GeForce-GTX-1060/3595vs3548
Avatar billede f-arn Guru
12. august 2018 - 20:35 #15
@Carnac

For det første ville jeg vælge GTX 1060 over GTX 1050ti.

Det ville jeg også, hvis det var en gamer PC jeg ledte efter...
Avatar billede f-arn Guru
12. august 2018 - 20:44 #16
@Carnac

Som jeg har skrevet tidligere, er 7. gen i5 vs 8. gen ikke afgørende så længe de begge er quadcore.

Så du hører til dem der mener noget bli'r rigtigt hvis det gentages ofte nok?
Avatar billede Carnac Forsker
12. august 2018 - 20:47 #17
#16

De sover på DR Ramasjang nu, hvilket vil sige det er over din sengetid.
Avatar billede f-arn Guru
12. august 2018 - 20:54 #18
Du mener altså en forskel i CPU ydelsen på 37% ikke betyder noget... Undskyld, men hvem er det lige der sover...?
Avatar billede f-arn Guru
12. august 2018 - 20:56 #19
Og så hopper jeg af her...
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2018 - 21:53 #20
Det er absolut bedste grafik kort du kan få til den pris og setup.

Det er en gaming laptop og ser ingen problem med at købe den type, hvis du er interesseret i den.

Især, når primær harddisk er M.2 SSD harddisk på 256 GB og 1 TB som ekstra harddisk.

Programmering kræver ikke store regnestyrke med kapacitet, men tilgengæld, når du vil bruge bærbar til gaming, er, den type netop til gaming godt, og for den pris du søger, har du allerede fundet dig godt én. Gå til den :-D
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
13. august 2018 - 16:06 #21
Mange tak for svarende! Jeg kan forstå at det er lidt svært at vide præcis om i5 eller i7 er bedre når ikke engang jeg selv ved hvilke programmer jeg kommer til at bruge.
Med henhold til den 8. generation af intels processorere er det også lidt svært at finde bærbare med disse. Tak for svar og forslag allesammen, det har hjulpet mig :)