Avatar billede Xs_Razr Seniormester
14. august 2018 - 18:20 Der er 9 kommentarer

Adgang til videoserver

Hej CW!

Jeg sidder og bøvler en hel del med at få adgang til en videoserver udefra - altså via WAN/LAN.

Jeg har en dialog kørende med en fra det firma, hvor vi har købt vores overvågningssystem, men synes ikke rigtig at vi kommer nogle vegne. Enten så kan det bare ikke lade sig gøre, eller også er det mig der fatter hat af, hvad der er der sker.

Jeg prøver via en app til iOS at oprette forbindelse til den videoserver der kører overvågningen på vores grund. Målet er, at jeg skal kunne tilgå overvågningen via app’en udefra - altså via datanetværket (3G/4G), sådan så man altid lige kan hoppe på, hvis man gerne vil holde øje med grunden.

Dette skulle angiveligt kunne lade sig gøre, hvis man kan se at videoserveren står på UPD, og skal så bruge en LAN IP-adresse til WAN, før at det virker.

Har kæmpet med dette længe, og er ved at give lidt op på det. Synes det er super ærgerligt, at have et rigtigt godt surveilance system med HD-kameraer, som ikke virker udefra, da det er det der er hele pointen i at have det. Det er memt nok at koble overvågningen på, når jeg er på det lokale Wi-Fi netværk, men at tilgå det udefra har ikke virket længe.

Håber der er nogen, som kan hjælpe!

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2018 - 19:52 #1
givetvis skal en eller flere porte være åbne.
men hvilke ? det må sysadm vide.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. august 2018 - 22:38 #2
Du nævner slet ikke opsætning af din router - så det er nok her den er galt.

Din router er jo sat op til at afvise alle former for "hacker angreb", og vil derfor også afvise din app i at trænge igennem ude fra internettet, ind igennem routeren til dit LAN.

Du skal finde ud af hvilken "port" dit IP kamera kører på - det kan du sikkert se i appen, når du forbinder på dit LAN (via WiFi). Der forbinder du formentlig til noget der ligner:

8080 vil i dette tilfælde være portnummeret.

Du skal så ind i din router og finde ud af at lave en port-forward af port 8080 tll IP kameraets IP adresse. På den måde vil din router blive instrueret i at sende traffik ude fra internettet, videre til dit IP kamera på LAN siden.

Din app skal du så sætte til at forbinde til den eksterne adresse - d.v.s. noget a´la

Nu har jeg brugt "eksperten.dk"´s eksterne IP adresse - du skal selvfølgelig bruge din egen.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
15. august 2018 - 07:37 #3
Hvad hedder overvågningssystemet? Har du en decideret server stående hvor kameraer er koblet op på. Eller forbinder du til dem enkeltvis for visning?

Har selv sat 2 kameraer op hjemme hos mig selv. De er koblet op på samme netværk og har tilføjet dem til Surveilance Station på min Synology NAS server. Den har en app som man forbinder til nemt via deres smarte QuickConnect system. Kan se kameraer udefra uden at skulle åbne porte og andet op. Skal lige sige at der medfølger 2 licenser til kameraer til en Synology NAS. Flere licenser(antal kameraer) kan tilkøbes særskilt og tilføjes.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
15. august 2018 - 09:04 #4
@ole_madsen nej jeg kom ikke lige helt ind på det.

Det giver selvfølgelig god mening.

Vores alarmsystem er fra VIP-security.dk og er bestående af HD-kameraer der er forbundet til en videoserver, som man tilgår til en forbundet PC der følger med.

Så vidt jeg ved, så kører alle kameraerne via en specifik IP til port 8000 (TCP) - og det virker som sagt fint, når jeg er på vores Wi-Fi netværk. Den ligner den IP du nævner, men slutter blot med noget andet. Dvs. at da jeg indtastede den specifikke IP og den rigtige port, så kunne jeg med det samme få oversigten over alle vores kameraer op i den app, som vi blev anbefalet.

Så jeg har egentlig fundet ud af, hvilken port forbindelsen til alle kameraerne kører på, og det virker som sagt fint, men for at kunne tilgå videoserveren udefra, har ham fra firmaet sagt, at jeg skal finde ud af hvor videoserveren (trækker alle kameraerne) - han nævner noget om en specifik range (111-250), som er en fysisk enhed vi har stående ved siden af den computer der bruges til at tilgå systemet manuelt, findes henne på netværket.
Jeg har via routerens egen IP været inde og kigge på dens interface, så jeg kunne få mere information om porte osv. - altså indstillingerne for routeren, men har problemer med at finde videoserveren, da det er ikke specificeret hvad den hedder.

Opsætningen sker i en app til iOS der hedder Guardian Expert, og opsætningspunkterne lyder som følger:
- Alias (navn)
- Registreringsmodus (HiDDNS, IP/Domain, IP Server)
- Adresse (IP-adressen)
- Port
- Brugernavn
- Adgangskode
- Kameranummer (bliver automatisk registreret, når den forbinder)

For at koble det sammen, som du siger med han siger, så lyder det som om, at jeg skal lave en port-forward med adressen som videoserveren kører på, da det ifølge ham er den jeg skal fange, til den IP min telefon har. Ved ikke det giver mening?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. august 2018 - 10:40 #5
Jo, det lyder delvis korrekt. D.v.s. - det lyder mere til at han anbefaler dig at koble op på videoserveren - som er centralt opsamlingssted for alle kameraer. Det giver bestemt bedst mening for mig.

Men som du kører det i øjeblikket, forbinder du til de enkelte kameraer med din app. Så skal der laves en portforward til de enkelte IP kameraer. Hvilket iøvrigt ikke kan lade sig gøre, med mindre man omkonfigurerer alle kameraer til at køre med sit eget unikke portnummer, da routeren kun kan forwarde ét portnummer til én IP adresse.

Mange routere kan dog "mappe" indgående portnumrene, så du kan kalde port 8081 på din eksterne adresse - og så have sat en port forward regel op til at forbinde til LAN ip adresse 192.168.1.120:8080
Kan din router det, kan du åbne for portene 8080-8090, og bruge dem direkte.

Men jeg synes det lyder mest fornuftigt at finde ud af at oprette forbindelse til videoserveren, hvor du får oversigten fra samtlige kameraer på samme tid.
Avatar billede puren Ekspert
15. august 2018 - 13:21 #6
Rune1983 >> med QuickConnect er synology så søde at hjælpe dig med en Man-in-the-middle adgang. ellers med synology skal med åbne port 5000 til wan

LasseB27 >> du skal lave et port forward i routeren til jeres video server... her skal du dog lige søgre for at video serveren for en fast ip fra routeren
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
15. august 2018 - 19:41 #7
@ole_madsen jeg er rimelig sikker på, at det er dét han mener. For at kunne se alle kameraerne udefra, skal jeg forbinde til den videoserver, da det er den, som samler alle kameraerne.

Den anden løsning du kommer med giver også fin mening, men lyder en smule kompliceret i forhold til det han foreslår.

Problemet er bare, at jeg ikke kender den adresse videoserveren har - på trods af, at jeg har brugt et IP-utility til at scanne netværket og portene.

@puren det giver god mening, er sikker på, at det også var det han mente. Altså at du laver en port forward af LAN til WAN - skal bare finde ud af hvordan jeg finder den adresse.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. august 2018 - 20:11 #8
Jeg har været inde og lure lidt på deres hjemmeside - og deres support/download/vejledninger side er åbenbart ikke-eksisterende.

Dermed er det umuligt for os at gætte på, hvilken type udstyr der er tale om.

Er du heldig, har din routers webside en "status" side, hvor du kan finde ud af hvilke IP adresser der er i brug, og er du rigtig heldig bliver MAC adresserne også vist. MAC adressen bør du kunne finde på boksen. Det er en slags serienummer for netværksenheder.

Men ellers må du tage kontakt til sælger, og høre dem hvordan du finder IP adressen - OG hvilket værktøj du skal bruge til at tilgå boksen med. Det kan ske din app kan forbinde direkte til den, men måske skal der en anden app til - eller også kan den kun tilgås via en internet browser.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
16. august 2018 - 07:23 #9
Hvis du skal lave port forwarding til videoserveren er det vigtigt videoserveren køre med samme IP altid. Fast IP eller reserver IP på netværk.