Avatar billede JustARandomPerson Praktikant
14. august 2018 - 22:31 Der er 22 kommentarer

Min PC tænder - men skærm, mus og tastatur tænder ikke

Hej folkens.
Min PC vil gerne tænde men alt hvad der er connected til den virker ikke. Dvs skærm, mus og etc. Jeg bruge den i går aftes hvor den kørte helt fint. Jeg har ingen ide om hvilken model det er, og hvad der er i den, fordi jeg har fået min fætters gamle. Nogen idéer til hvad jeg skal gøre? (Jeg har prøvet at tænde og slukke.)

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2018 - 23:00 #1
meget sandsynligt, er strømforsyningen færdig
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2018 - 23:03 #2
Det kan være så meget. F.eks ram. Hvis der er mere end 1 ram blok i, så prøv at tage en ud på skift.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2018 - 23:10 #3
#1 Kunne det være ja.
Men prøv lige at tage strømmen af den, og herefter hold startknappen nede i ca 20 sek. gen monter strøm og prøv opstart
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2018 - 23:13 #4
#2 Hvis der er lille højtaler tilsluttet bundkort burde der komme en fejlkode for ram.

@JustARandomPerson  Har computer før givet et bip når den startes op, og er det forsvundet nu?
Avatar billede JustARandomPerson Praktikant
14. august 2018 - 23:44 #5
@220661
Ja de 2 bip der plejer at komme er forsvundet. Det havde jeg ikke lagt mærke til før du sagde det.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2018 - 23:47 #6
2 bip???
Det normale er 1 bip når hardwaren er tjekket.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2018 - 23:50 #7
2 beep kan være at ram ikke er registreret.
2 korte bip kan være noget kredsløb svigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2018 - 23:51 #8
2 korte bip kan også være en indikation for at Power on self test har fejlet
Avatar billede JustARandomPerson Praktikant
14. august 2018 - 23:56 #9
Jeg ved ikke om det hjælper, men jeg har lige undersøgt min PC nærmere og jeg har fundet ud af hvad selve Motherboard modellen er.
Here goes: MSI 970A-G43
PC’en er en LG
Så står der også D Palit men det aner jeg ikke hvad er.
Andet info kan jeg ikke se.

Tusind tak for i gider hjælpe.
Avatar billede JustARandomPerson Praktikant
15. august 2018 - 00:00 #10
Det med bip’ne er ikke så godt. Der kom normalt 2 korte bip, men det gør der ikke længere. Nu kommer der et lille kort bip og så ellers bare andre dybere lyde, som ikke umiddelbart lyder som noget der ikke er meningen.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2018 - 00:04 #11
#10 Et kort bip skulle være indikation for at power on self test er gennemført korrekt, og at pc herefter kan boote.
Men er der ikke nok strøm til det stopper det hele jo der som sidwave beskrev øverst.
Har du afprøvet #3?
Avatar billede JustARandomPerson Praktikant
15. august 2018 - 00:09 #12
Ja, men det virkede desv. ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2018 - 00:11 #13
Ok. Stopper for i dag. Ses måske i morgen igen.
Avatar billede JustARandomPerson Praktikant
15. august 2018 - 00:12 #14
Okay. Tusind tak fordi du gad hjælpe. :)

Ses måske i morgen
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2018 - 00:36 #15
Ideen i #3 er god nok, men det skal lige med, at det kan være nødvendigt. at
tage det lille sølvfarvede batteri på bundkortet ud, før man tømmer for strøm med startknappen.  Du har vel ikke glemt et USB eller Simm kort i computeren?
Avatar billede JustARandomPerson Praktikant
15. august 2018 - 14:30 #16
Okay.
Mange tak for tippet. Jeg har ikke glemt noget i min PC nej. Jeg må lige få en til at hjælpe mig med at få taget den ud så og få genmoneteret den. Jeg skriver tilbage igen med updates omkring det, og self. hvad der virker.

Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2018 - 15:12 #17
Ok, men det er nu meget nemt. Man vipper bare batteriet op - med neglende eller en lille skruetrækker eller lignende - tømmer kontaktknappen, sætter batteriet i igen.
Det er det hele. Batteriet sidder lidt forskelligt på de forskellige bundkort. Et eksp.
https://picee.dk/4343-bundkort-og-jumper
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2018 - 15:13 #18
Ps. tryk med musen for større billede.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. august 2018 - 18:48 #19
#17
Det er ikke altid der sidder en jumber til reset. På min bundkort (Asrock) er der ingen jumber, men derimod to ben der stikker op. Ved reset kortsluttes disse to ben med f.eks. en skruetrækker, eller hvis man har en jumber.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2018 - 19:08 #20
Det er jeg godt klar over, det er derfor jeg kun omtaler batteriet, som jo alle har.
Om man fjerner batteriet eller flytter på en jumper (kortslutter) har det samme effekt.
Jeg brugte bare et gammelt billede, og fokuserede på batteriet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. august 2018 - 19:20 #21
Helt ok :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2018 - 16:13 #22
Ingen tilbagemelding fra spørger. Hopper af her.