Avatar billede posten Ekspert
16. august 2018 - 13:54 Der er 35 kommentarer

opstart af win 7

jeg har været så dum at "hjælpe" en med sin gl. core 2 lenovo hvor der "nok" er én der har lukket den "forkert" ned og nu vil den ikke starte igen heller ikke i fejlsikret tilstand er der en der har en rep. af opstart til win 7 så jeg kan få den opat køre igen ???
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2018 - 14:27 #1
Har vedkommende en Win 7 cd?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. august 2018 - 14:29 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2018 - 14:30 #3
#2 Nemlig :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2018 - 14:43 #4
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2018 - 15:02 #5
Er der helt sort skærm, eller hvad er fejlmeldingen?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2018 - 15:53 #6
#4 de tre downloads jeg lagde er det man kalder for mulitidvd, hvor alle versioner af Windows 7 er på. Man vælger blot i vinduet https://www.sevenforums.com/attachments/tutorials/73714d1274206649-windows-7-universal-installation-disc-create-win7-universal-install-disc-ss.png hvilken version det er.
Disse kan også bruges som installationsmedie.
Avatar billede posten Ekspert
16. august 2018 - 16:37 #7
#1 har ingen skive den er købt hos : refurb.dk med win 7 på er ved at undersøge om der er en "nøgle" klisteret på hans pc
Avatar billede posten Ekspert
16. august 2018 - 16:39 #8
#5 det eneste jeg ved er den stopper når jeg kører i fejlsikret tilstand efter den har skrevet 3 linjer med avg som er den antivirus der ligger på hans pc
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2018 - 17:22 #9
Måske man skal prøve at oprette et rescue medie til AVG og deaktivere/fjerne det hvis muligt. Det er før set der er problemer med lige AVG.
Når den er fjernet installer et andet program som evt Kaspersky free eller Avira free:

https://support.avg.com/SupportArticleView?l=en&urlName=Disabling-AVG-when-Windows-cannot-start&supportType=home
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2018 - 17:27 #10
Fjern AVG med deres remover:
https://www.avg.com/en-us/utilities

Kør herefter en tur med CCleaner free
https://www.ccleaner.com/
Kør på både filer og register, der scanner og fjerner de evt sidste rester af AVG.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2018 - 17:34 #11
Hvis i vælger at prøve #9 og i får boot, så fjern AVG med Remover så snart den er oppe #10. Efter kørsel med CCleaner, genstart pc og hent et nyt AV program.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2018 - 17:44 #12
Avatar billede claes57 Ekspert
16. august 2018 - 18:30 #13
der er en antivirus og firewall indbygget i windows - så længe, der er problemer, så lad være med at installere andet. Systemet er jo dødt, så ingen grund til at tage et top-antivirus som giver ukendte problemer i det ikke kørende system.
KISS - Keep It Simple, Stupid...
eller på dansk: gå ikke over åen efter vand.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2018 - 18:34 #14
#13 Det må du da gerne lige forklare nærmere?
Hvis AVG er skyld i at boot ikke kan foretages, behøver systemet vel ikke være dødt?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2018 - 18:35 #15
Så vidt jeg er bekendt, så kommer Windows 7 kun med Defender som antispyware scanner, og det er ikke et antivirusprogram.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2018 - 18:40 #16
#13 Hvis du læser #8 så stopper det hele da 3 AVG filer forsøges indlæst i fejlsikret tilstand
Avatar billede claes57 Ekspert
16. august 2018 - 19:35 #17
Jeg vil gerne afinstallere avg, men det er så det. Ikke installere andet før Windows er oppe at køre uden bootdisk. Maskinen kører ikke nu, så den er død. Hvis man kan få liv i den fra boot-cd, så skal der reddes, hvad reddes kan. Og derefter kan man se på, om der skal ny viruskontrol ind. Det primære er, at starte og redde data.
Avatar billede posten Ekspert
16. august 2018 - 20:06 #18
enig med #17 svært at fjerne avg når opstarten ikke virker men ved jo ikke hvad der SKULLE stå i den linje der kommer efter de 3 med avg ku jo være hvad som helst ??
ingen beviser det er avg der stopper den "bare" fordi de sidste linjer er med avg
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2018 - 00:08 #19
Jeg er enig i at det primære er at redde data først.
Øvelsen jeg beskriver er ikke at afinstallere AVG med denne resue disk. Det er i første omgang at få AVG neutraliseret så den ikke er synlig i boot del. Det gøres ved at omdøbe de systemfler der beskrives i linket #9.

Men med samme boot disk bør man også kunne udtage de filer man vil passe på.
Der beskrives helt klart at man kan tilgå filsystemet med disken.

Bliver data reddet, og systemfiler bliver omdøbt, så du ved en genstart får en normalt kørende Windows 7 på skærmen må det jo være en succes.
Får du ikke boot, ja så skal du muligvis ud i et forsøg med reparation eller måske en helt ny installation. Til det så håber jeg du har en kode?
https://support.avg.com/SupportArticleView?l=en&urlName=Disabling-AVG-when-Windows-cannot-start&supportType=home
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2018 - 00:40 #20
Prøvede at lave en bootcd med programmet, men jeg kunne kun få den til at boote når disken blev taget af. Er ikke klar over hvorfor da jeg i bios satte cd som 1 boot??
Måske det virker bedre med usb, men jeg har ikke lige en usb at teste med.
Håber du får den til at boote igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2018 - 10:11 #21
OBS!
Fik den testet på en anden stationær, hvor den virkede.
Men vil ikke anbefale brug af den til formålet her. Den er alt for bøvlet at rode rundt i synes jeg.
Til at få taget backup er enten en Linux der køres "live" eller Hirens boot cd der ligner XP . Vil også mene man kan omdøbe de nævnte filer med en af disse hvis man vil prøve at neutralisere AVG efter backup er lave som vist i beskrivelse #9

Håber du får taget backup og herefter kan komme videre med projektet, om det bliver en nyinstallation eller en rep af det gamle system :-)
Avatar billede mahe reddy Novice
17. august 2018 - 11:24 #22
Avatar billede mahe reddy Novice
17. august 2018 - 11:37 #23
Avatar billede posten Ekspert
18. august 2018 - 11:08 #24
nu fandt jeg tidligere 3 link i denne tråd (de er væk nu ??) de har jeg nu testet på den disk jeg har hos mig som heller ikke vil starte den stopper også ved de 3 avg'er
når kører den "normalt" kommer der blå skærm et KORT øjeblik når ikke at se noget om  bokstaverne før den er genstartet
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2018 - 11:15 #25
De tre avg filer har et navn som sikkert ligger i Windows system mappen.
Du vil kunne starte op på en "live cd", og gå ind i den system mappe og omdøbe filerne  med .old  i enden. Genstart så pc uden live cd i og se om du får boot.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2018 - 11:17 #26
Hov var det mine link du refererer til?
Avatar billede posten Ekspert
18. august 2018 - 18:56 #27
det var 4 links en iso fil til at brænde på cd eller en zip-fil til usb som jeg ikke ku få til at virke de 2 andre var iso-filer der var i fat 32/64som var til rep af boot sektoren som bare ikke virkede
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 08:33 #28
#27 Du tænker på det her indlæg i tråden?
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1024777?k=8303533

Det første link er linket til selve siden hvor de tre downloads er.
de tre nedenunder er direkte links til de versioner man kan hente.
Definer "bare ikke virkede"
Kunne du hente og oprette et medie der kunne boote, men ikke kunne reparere din opstart?
Jeg har brugt de tre links til at hente Win 7 på og brugt for et par år siden hvor der ikke problemer var med indholdet af de links.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 11:44 #29
Nå prøvede lige at skulle hente fra siden. Det ser ud til at det kun er 64 bit versionen der kan downloades nu :-(
Hentede dem alle for snart 4 år siden uden problemer. Men sådan kan ting ændre sig.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 11:47 #30
Og dog. Prøvede lige igen, og nu henter den 32 bit version uden sp1.
Avatar billede posten Ekspert
19. august 2018 - 11:49 #31
#28 nej det er jo til en ny install + den øverste er låst 0 virker ikke
i linket står der direkte rep af boot
og det jeg mener med virker ikke er de ku hentes og via rufus ku jeg få den til 64 at boote men den virkede ikke efter rep som der står den "skal"
acg ku jeg få den iso-fil der lå til at brænde ned til at køre men det var samme resultat men den zip fil der lå der(og var til en usb-pen) ku jeg godt pakke ud men den ku ikke boote
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 11:51 #32
Ok. Man bliver smidt af serveren kan jeg se nu. Og man kan derfor ikke være sikker på at .iso filen er korrekt når det ikke foregår i en lind strøm.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 11:55 #33
#31 Vil sige du har kode, men kan ikke hente her?
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1024777?k=8303530
Avatar billede 220661 Ekspert
21. august 2018 - 15:40 #34
Hopper af her.
Avatar billede posten Ekspert
22. august 2018 - 22:43 #35
nu har ejen taget en beslutning hvor der via dockstation er lavet back up og vil ta kontakt til refurb.dk om han har en rep.dvd til hans egen win 7 og når han nu får den pc op at køre vil jeg så anbefale der kommer kaspersky free på den i stedet for avg free så avg ikke igen skal være skylden i en defekt opstart så vil herved lukke ned for denne tråd
siger så satidligt MANGE tak for ALLE de gode forslag