Avatar billede 450025 Ekspert
18. august 2018 - 13:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mini Pc Problem.

En treng råd her den som spør er en god Venn men bor ikke her, kjøpt på nett vet han har Win10 Gratis, nå har den kollapsa helt der er ikke strøm på maskinen het død. Gråter ikke for det vist vil nå kjøpe seg en ny stasjonær.

Men Oppbakk var vist et ukjent begrep for han er det nødvendig sa han? Spørsmålet hans jeg har masse på maskinen jeg gjerne skulle hatt tak i hva gjør jeg? Det er en i5 tror jeg og SSD 120 GB 4 Ram sa han.

Mini Pc og innmat er ukjent for meg går det an og ta ut Disken legge den i en dokk stasjon og overføre det videre til ny maskin, håper ikke jeg spør dumt dette har jeg ikke vert borte i før, hvis ja.
Har noen lidt forklaring her, og går det ann og hva trenger jeg kommer om en uke vil at jeg skal stille opp for han.
Dette var hastig strøm går om 5 min så håper jeg får sent, borte 4 timer+?
Takk om noen har tips om dette
Arne
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2018 - 13:23 #1
tag en almindelig dock, og så skal du sikkert også bruge en m2 til sata adapter, da nogle nyere maskiner bruger m2-diske (små aflange med ny stik-type)
https://www.addonics.com/products/ad25m2u.2.php
Avatar billede 450025 Ekspert
18. august 2018 - 19:28 #2
claes57 Nå endelig kom strømmen igjen, og mini pc-en finnes jo ikke her men snakka med han på telefon, for og si det enkelt han har 0 peiling på alt ang Win10 og bruk av dette programmet å data forøvrig.

At han ikke har hørt om eller forstand på Oppbakk er jo bare trist, nå er ikke han alene om dette det vet vi.

Han hadde vert på verksted der oppe der han bor, å svar var bare kast den i søpla, ingen hjelp å få der, selv har jeg ingen erfaring med minidata bruker bare Vanlig stasjonær 2 stk + Laptop og dem bare ruller av sted uten problemer av noe slag med Win10 Pro.
Jeg Takker for ditt svar skal nå sjå på den om jeg får reddet det han har på den hvis ikke er det neppe en katastrofe det, kanskje han lære til neste gang. Lidt opplyst må man være ved bruk av data i dag, så da er det hans egen feil.

Men bruke en almindelig dook går nok greit hvordan disken i minidataen ser ut det vet jeg lite om får nå prøve da.

Her er jeg nok på et felt som er helt nytt for meg, at jeg har montert SSD før ja men da hadde jeg tatt Oppbakk på alt jeg har og treng, om denne data jeg har her er død i morgen er jeg på ingen måte bekymra for det. Det blir bare lidt jobb.

Så der er jeg nå men Takk for din støtte claes57..
Arne.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2018 - 19:52 #3
når det kører igen for ham, så flyt hans \dokumenter til \onedrive\dokumenter og \billeder til \onedrive\billeder - så har han automatisk backup af dem
Det skal nok gå selvom han måske har m2-disk - med holderen virker den som en alm ssd og passer i din dock så du kan lave backup til din pc.
Avatar billede 450025 Ekspert
18. august 2018 - 21:38 #4
Hei igjen du kan nå oppmuntre en stakker også du, er glad for dette du skriv nå, da  må jeg sjekke om jeg får fatt i en slik gjenstand først, på Ebay ja men det tar så lang tid å få dette hit.
Jeg har markert det som en løsning jeg har tro på alt du skrev der treng ikke gjenta men er helt enig Takk claes57
Feiler jeg kommer du vel å hjelper meg? Lang reise men det er lov å spørre igjen håper jeg.
Arne.
Avatar billede posten Ekspert
19. august 2018 - 11:58 #5
Arne : den der ssd på de 120 er for lille jeg havde en på denne bærbar jeg bruger nu på 128 og løb hurtigt ind i plads mangel selv om der kun var en win 7 på den så da jeg fandt udaf jeg sku ha win10 købte jeg en på 256 og det er jeg glad for i dag og hvis det er muligt så få den op på min. 8 gb. ram (hvis du jo kører 64 bit) for 4 er for lidt når de STORE opdateringer kommer har selv problemer hos min far som har de 4 gb ram i hans bærbar
Avatar billede 450025 Ekspert
19. august 2018 - 13:01 #6
#5 Posten jeg er så enig i det du skriv i din post mine 3 er på SSD 250 GB 1 på 16 GB Ram og 2 på 8GB Ram, for reisebruk 120 SSD + 4 GB Ram møter så langt ingen problemer.
Men han som kommer hitt neste uke skal nok få det han treng, minidata bare er å kast helt klart, problemet er å redde det som er på den via foreslag som claes57 ga meg ideen ok, men alt av det jeg treng er et ukjent begrep her i landet dem bare rister på hodet.

Så det ser mørkt ut så langt, Ebay ja 4 til 5 uker levering, feilen er hans egen når man ikke har hørt om vedlikehold og lagring + bruk av Win 10 føles det slik er det nødvendig sa han?
Der er for mange i dag som tror at gamle dage lever fortsatt og gjør egne valg  Win10 Pro er for meg en fantastisk flott opplevelse og program i9kke reklame men fakta.
God helg både til deg og claes57 her er den snart over + på 5 timer til Dansk tid, så Takk begge 2.
Arne
Avatar billede 450025 Ekspert
22. august 2018 - 05:58 #7
Her er jeg tilbake igjen tilbake melding om man har drømmer og hjelp av andre så går ikke det alltid så greit, minidata her er nok veldig lite kjent også rep og deler til og gjøre jobben nei fins ikke.
SSD var grei å få ut et stort frimerke i størrelse. Hva hjelper det uten dook å verktøy, så det valget var bare gi opp.
Ny Stasjonær oppsatt nå med alle program Win 10 Home, lidt opplæring hvordan man tar vare på ting, dernest la jeg inn så det er klart for Fjernhjelp om hjelp trengs.

Minidata er nok til deles ukjent her bare på nett Ebay etc tror dem er ok men man får det man betaler for, han fikk nå en fin og rask maskin igjen, men til slutt Takk for i Stilte opp.
Så nå lukker jeg tråden og for andre så husk og ta vare på tingene. Der er så mange fine løsninger i dag ta bruk dem å spar på fustrasjonen

Ha en fin dag alle hjemme.
Arne