19. august 2018 - 14:24 Der er 14 kommentarer

Opgradering af pc der brændt sammen

Hey Gutter/gutinder
Jeg står og har haft en pc der brændte sammen for 1,5 år siden, men da jeg har været andetsteds og ikke haft brug for den så har jeg ikke tænkr over at gøre noget ved det før nu.
Men jeg er nu kommet hjem og skal til og hygge game lidt om aften med gutterne, så vidt jeg ved og har fået at vide at en it køndig, så er det grafikkort og harddisk der var brændt sammen, det er så blevet skiftet så jeg kunne starte den op, men nu vil jeg gerne have lidt ydeevne ud af den igen.
Den pc det handler om er denne https://support.hp.com/ie-en/document/c04121556

Så vidt som jeg har forstået det, så kan jeg skifte det til noget geforce og ssd hvis det skal være hurtigere er det korrekt forstået og kan der kommes med nogle eksempler?

Tak for hjælp på forhånd :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. august 2018 - 14:45 #1
Med grafikkortet føler jeg mig lidt på tynd is, men hvad angår en SSD, vil det kunne mærkes i hastigheden.
En Samsung EVO 850 er et godt bud på en SSD. Har selv sådanne i både min stationære og min bærebare.

.https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-250GB/2634273

Her er nogle HDD´er, hvor der kan ligge programmer på osv.

https://www.proshop.dk/Harddisk?f~harddiske_harddisktype=internharddisk&fv~harddiske_kapacitet=1000000000000-1999999999999&b=seagate~wd~hgst~toshiba&pre=0
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 14:59 #2
Synes det lyder en smule mærkeligt at både disk og grafik dør på samme tid. Det kan jeg ikke se en fornuftig forklaring på??
19. august 2018 - 15:19 #3
Jeg ved heller ikke om de er døde på samme tid, men det er begge blevet skiftet

Erik når du skriver det med at der kan ligge rogrammer på en hdd kan den selv finde ud af at sortere eller hvordan skal man gøre det?
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. august 2018 - 17:34 #4
Det kan den sagtens.
Det er kun fordi styresystemet Windows skal ligge på SSD´en da den er den hurtigst.
Det er også fordi en 250 GB SSD er dyrere end en SSD på 500 GB.
19. august 2018 - 18:35 #5
Så hvis jeg køber en ssd på 125 og ligger windows på så kan jeg godt ligge spil osv på en hdd og stadig få den hurtige hastighed?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 18:50 #6
#5 Det er kun hvis du henter og gemmer til ssd disken du har en fordel. Køres det hele fra ram når spillet er indlæst er der ingen forskel. Her er det hastigheden på ram og bundkort med tilhørende drivere der bestemmer hastigheden
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2018 - 18:51 #7
Det er primært opstart af pc, samt programmer der er installeret på ssd der har brug for disk der har glæde af hastigheden.
19. august 2018 - 21:32 #8
Okay, så mangler jeg bare og finde ud af hvad jeg gør med grafik kort
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2018 - 22:25 #9
En SSD på 125GB er for lidt, fordi der skrives på en lille plads, og det slider.
Enig i, at 250GB er bedre, men det kan dårligt betale sig. En 500GB kan fås for
838 Kr. Den holder længere. Brug en traditionel HDD til programmer der ofte skrives til, spil osv.
Og husk, skriv ikke mere end nødvendigt en SSD, det er skrivningen, som betyder noget ikke læsning.
Sørg for at AHCI er sat i. Med samsungs Magican, ses det tydeligt om det er sat til eller ej. Og hav rigeligt med ram, så der ikke gemmes på disken. Og brug ikke "Dvale" (Hibernate) for det skrives til disken. "Slumre er ok"
Hvis det har interesse: https://www.computersalg.dk/i/4153554/samsung-860-evo-mz-76e500b-solid
Avatar billede posten Ekspert
19. august 2018 - 22:49 #10
ang grafik kort har jeg et forslag du skal bare tjekke med proshop om det passer i din : https://www.proshop.dk/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1060-DUAL-6GB-GDDR5-RAM-Grafikkort-DEMO/2560415d koster kun 2113.- kr så går du fra 2gb op til 6 gb og har derfor nok til de fleste spil
og med disk så vil jeg ALDRIG "nøjes" 125-128 gb da jeg tilligere har haft en disk i min bærbar på den 128 det blev jeg hurtigt træt af så køb min. en på 240
men nu når #4 skriver 500 gb er billigere end en på 250 hvilken jeg ikke kan se beviser på
men vil anbefale en https://www.proshop.dk/SSD/Kingston-SSDNow-A400-SSD-240GB/2591191 371.- kr + beslag til 69.- kr da disken jo kun er en 2.5"
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2018 - 22:56 #11
Ja Kingston SSDNow A400 SSD - 240GB er billigere, men heller ikke så hurtig som Samsung Evo. Men måske hurtig nok til spørger?
500 gb er billigere end en på 250 ? Nej det er da en skrivefejl :-)
Avatar billede posten Ekspert
19. august 2018 - 22:58 #12
oki så er jeg mere rolig
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2018 - 23:04 #13
Men angående den Kingston. Firmaet handler jo med demoprodukter, så hvad menes der så mere konkret, når de skriver: " NB! Leveres retail, " ?
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2018 - 23:12 #14
Har fundet dette svar på nettet, og det lyder jo godt nok:
Retail er som regel med den "ægte kasse" (med billeder og skidt på) samt manual osv. " modsat "Bulk"