Avatar billede __Allan__ Seniormester
20. august 2018 - 10:16 Der er 4 kommentarer

SQLite - Hjælp til at danne, læse fra og skrive til database

Hej med jer

Jeg ønsker at øve mig i at arbejde med en lokal SQLite db fil. Altså danne databasen, tilrette den, skrive til den og læse fra den, for at udnytte indholdet i mine C# applikationer. Dette netop for at undgå at skulle have tilknyttet en server med db filen.

Jeg var igang med at følge en tutorial på nettet, hvor metoden virkede nem og overskuelig.
Dog løb jeg panden mod muren, da jeg skulle installere en pakke fra System.Data.SQLite.org og tilføje "ADO.NET Entity Data Model" til mit projekt. Min db.fil blev ikke vist på listen, til trods for den eksisterer og forbindelsen er testet. Jeg kan dog se at der er mange andre der har samme problem, og det skyldes noget manglende understøttelse ifbm. Nye versioner af Visual Studio.

Mit spørgsmål til jer er så om der er nogen der har erfaring med SQLite, og har tips til en nem og overskuelig måde at at arbejde med databasen på. For jeg formoder SQLite fortsat er understøttet og kan bruges i tilknytning til C# applikationer ?

Jeg vil i bund og grund gerne kunne bevare data, skabt i mine C# projekter, uden det foregår i tekst-filer, XML eller server-drevne databaser. (dét må jeg lære på et senere tidspunkt).

Håber i har nogle gode idéer.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. august 2018 - 00:45 #1
Foerste spoergsmaal er: vil du bruge direkte  ADO.NET eller vel du bruge EF?

Hvis EF:
* hvilken version af EF?
* er det et must at det virker via VS wizard eller kan du generere komamndoe linie?
Avatar billede __Allan__ Seniormester
21. august 2018 - 12:10 #2
Som jeg forstår det er det en blanding af ADO.NET og EF.
Her er link til én af videoerne, 3:29 inde i klippet er det jeg får problemer med at min db. ikke vises. - https://youtu.be/sAAKu_SsaoA

Mht. version af EF, kan jeg ikke lige svare dig pt, da jeg er på arbejde og først sidder min egen pc i aften.
Jeg mener dog at have set EF6 eller EF6.3 når jeg tænker tilbage.
Visual Studio kører i udgave 2015 ver. 14.0.25431.01 update 3
og .NET Framework ver. 4.7.02558.
Ved ikke om dét er relevant.

Jeg har ikke evner til at generere kommandolinier, mit ønske er blot at have en forholdsvis nem og overskuelig måde at interagere med SQLite databaserne i mine C# applikationer.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2018 - 03:50 #3
Der er forskellige maader at tilgaa data i C#. Bl.a.:
1) direkte ADO.NET
2) EF code first
3) EF database first - via command line
4) EF database first - via VS wizard

Hvis du vil se lidt paa forskellen, saa se her:

http://www.vajhoej.dk/arne/articles/dotnetdb.html

Her gennemgaaes de foerste 3 maader. Men det er muligt at det DAL interface vil komplicere det lidt.

Din video bruger den fjerde maade.

Jeg kan proeve at se om jeg kan faa den tredie og den fjerde maade til at virke med SQLite.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
22. august 2018 - 08:43 #4
Tak for link'et.
Har netop ikke styr på forskellen nemlig.
Hvis jeg forstår det korrekt, så er ADO.NET grundpillen til at få det til at virke, og EF er et værktøj til at styre det med.
Dét vil jeg kigge nærmere på i aften, så jeg får begreberne helt på plads.

Synes umiddelbart det virkede overskueligt for mig med eksemplerne fra videoen,
men måske er det en fordel at lære den første (direkte ADO.NET) for senere at kunne bruge det over til andre former for databaser...

Brug ikke for meget tid på at få 3/4 til at virke, men er da spændt på at høre hvis det lykkes for dig, og i så fald hvordan.