Avatar billede Falentin Seniormester
23. august 2018 - 01:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

skifte fra word til excel

er der en måde man kan aktiverer excel, når man er i word? Begge programmer er i forvejen åbne.

baggunden er at koden finder tekst i en langt worddokument, og derefter skal kopier til excel og derefter går tilbage til loopet. den ting har jeg styr på .-) <men har brug for at programmet vba kan skifte mellem at være aktivt i henholdsvis word og excel.
23. august 2018 - 08:15 #1
Jeg ville nok overveje at åbne Word inde fra din VBA kode - så har du et objekt du kan bruge når du skal levere data.

Sub wordtest()
    Dim wdapp As Word.Application
    Set wdapp = New Word.Application
    Dim wddoc As Word.Document
    wdapp.Visible = True
    Set wddoc = wdapp.Documents.Open("ditdokument.docx")
    With wdapp
        .Selection.TypeText "test"
    End With
    wddoc.Close False
    Set wddoc = Nothing
    wdapp.Quit
    Set wdapp = Nothing
End Sub
Avatar billede Falentin Seniormester
23. august 2018 - 09:30 #2
Så du mener at starte fra excel, gå til word starte min proces og derefter aktiverer excel?
23. august 2018 - 11:42 #3
Åh - du kan gå begge veje - lidt afhængig af, hvor du har din primære kode.
Pointen er at have et objekt i din kode der peger på den anden applikation, så du kan læse eller levere data den vej.
Avatar billede Falentin Seniormester
23. august 2018 - 11:59 #4
Ahh...
så Dim wdapp As Word.Application skal hedde?

Dim wdapp As Excel.Application?

eller står wd for word?
23. august 2018 - 12:11 #5
wd står for rigtig nok for Word, men det er et variabelnavn, så du bestemmer selv.

Husk også at du skal have reference til Word/Excel objekterne i Tools | References
Altså har du din kode i Word, så skal du have reference til Excel og omvendt.
Avatar billede Falentin Seniormester
23. august 2018 - 12:39 #6
Det er sikkert der den går galt.  Hvordan laver jeg referencer til excel i Tools | References?
23. august 2018 - 12:41 #7
gå ind i menuen (via VBA editoren),
rul ned til den objekt-samling du gerne vil lave refence til,
sæt hak i check boksen
klik ok
Avatar billede Falentin Seniormester
23. august 2018 - 12:54 #8
Som fx Microsoft Excel 16.0 Object Library
Og igen tilsvarende henvisning?
23. august 2018 - 13:55 #9
Ja
Avatar billede Falentin Seniormester
24. august 2018 - 09:15 #10
Super Mange tak :-)