Avatar billede rasmuso Seniormester
28. august 2018 - 18:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Oprette skabelon som "Pixi" bog i Office 365

Jeg skal lave et "sanghæfte", forsøger at lave det som en "Pixi"-bog der 100mm x 100mm med tekst på begge sider. vil bruge A4 ark (evt. skære dem til 100 x 200mm inden print, hvis det kan gøre det nemmere!?)
Jeg har problemer midtermargin er alt for stor??
Håber på nogle gode råd---
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. august 2018 - 13:03 #1
Prøv at forklare, hvordan du pt. har lavet din opsætning. Så er der større sandsynlighed for, at nogen kan hjælpe dig. Du skriver f.eks., at midtermargen er alt for stor, men det er svært at vide, hvad årsagen er uden at vide noget om din opsætning.

Hvor mange sider vil der være i den færdige version?
Har du f.eks. valgt 1-falset højformat (Bookfold i engelsk version)?
Andre informationer om opsætningen...
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. august 2018 - 14:05 #2
Selv om jeg ikke kender dine svar på mine spørgsmål ovenfor, får du her en løsningsmulighed, som jeg har testet:

Du kan sætte dokumentet op som 1-falset højformat i Word: Åbn dialogboksen Sideopsætning > fanen Margener. Under "Flere sider" skal du vælge "1-falset højformat". Du ser siderne som A5-sider i fortløbende rækkefølge, men Word sammensætter dem korrekt ved udskrift. Det kan være nødvendigt at ændre på margener mm. for at få opsætningen, som du ønsker den.

For at ende med et resultat, du kan skære ned til 10 cm i bredden og højden, skal du sætte margenerne specielt. Følgende ser rimeligt ud i min test:
Top: 2 cm
Udvendig: 2 cm
Indvendig: 6,85 cm (udregning: 29,7/2 = 14,85, det er 4,85 for bredt, derfor sæt margen til 6,85)
Bund: 10,5 cm

BEMÆRK: Umiddelbart ville jeg mene, at udvendig og indvendig skulle byttes om i målene, men min test gav det rigtige resultat med målene ovenfor. Du kan tjekke direkte i Word, at margenerne er OK – ulige sider skal have den brede margen til højre, og lige sider skal have den brede margen til venstre.

Hver bog skal skæres til efterfølgende ved yderkant og nederst, når den er foldet (og evt. hæftet).

Se evt: https://support.office.com/da-dk/article/opret-en-brochure-eller-en-bog-dfd94694-fa4f-4c71-a1c7-737c31539e4a?ui=da-DK&rs=da-DK&ad=DK
Avatar billede rasmuso Seniormester
29. august 2018 - 19:19 #3
Hej Lene-Fredborg
Tak for svar, din løsning er "næsten" god!
når jeg printer f. eks. fire sider ud (2 på hver side af et A4 ark står "2 & 3" på hovedet??
har du også en god løsning på det?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. august 2018 - 19:49 #4
Du er nødt til at nærstudere printeregenskaberne for at finde ud af, hvad du skal ændre på. Det er forskel fra printer til printer, når det kommer til valgmulighederne.

Jeg har f.eks. en HP Color LaterJet, og der er resultatet korrekt, hvis jeg vælger at udskrive på begge sider og vælger "Yes, flip up". Siderne er ved udskrift placeret to ved siden af hinanden i liggende format A4), og derfor skal de opføre sig, som om de skal samles langs en kort side af papiret.
Avatar billede rasmuso Seniormester
29. august 2018 - 20:15 #5
TAK for et godt svar!
der er MANGE muligheder med opsætning af selve printeren!
Det var lige det der skulle til!