Avatar billede Falentin Seniormester
29. august 2018 - 02:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Gør tekst fed til venstre før kolon i word?

Jeg har styr på at finde tegn i tekster i word. Men jeg kunne godt tænke mig, at hver gang jeg har fundet et kolon, så gør den teksten før kolonnet fed.
Teksten før kolonnet variere altid.

FX

Begrebmedfrugt:definition
Begrebermedchokolade:definition

Men hvilke methode kan man bruge?
29. august 2018 - 11:56 #1
HEj,

Har du tænkt dig, at ville gøre det selv (manuelt), eller vil du have PC'en (et program) til at gøre det (konsekvent for alle tilfælde) ?

Ved manuelt mener jeg at et program finder hvert ":" og så giver dig muligheden .

Kristian
Avatar billede Falentin Seniormester
29. august 2018 - 12:11 #2
Jeg vil bruge VBA, dvs det sker automatisk.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. august 2018 - 12:54 #3
Du kan bruge følgende, hvis det kun er ét kolon i hvert afsnit, du vil finde. Ellers kan du ændre på makroen. Den makro, jeg har lavet her, tjekker alle afsnit i dokumentet. Der kunne i stedet laves en makro, der som udgangspunkt bruger Find til af finde kolon.

Sub BoldTextBeforeFirstColonInEachParagrahp()
    Dim oPara As Paragraph
    Dim lngPos As Long
    Dim rngBold As Range

    'iterate through all paragraphs
    For Each oPara In ActiveDocument.Paragraphs
        'find first colon in para, if any, and return its position
        'find only occurrences that have a space after the colon
        lngPos = InStr(1, oPara.Range.Text, ": ")
        If lngPos > 0 Then
            'define the string to make bold - excl. the colon
            Set rngBold = oPara.Range.Duplicate
            With rngBold
                .End = .Start + lngPos - 1
                .Font.Bold = True
            End With
        End If
    Next oPara

    Set rngBold = Nothing
End Sub
Avatar billede Falentin Seniormester
29. august 2018 - 13:07 #4
Spot on, tak for hjælpen:-)
29. august 2018 - 14:23 #5
HEJ,

Jaja, det sker.

Der kom en (#3 ) foran mig !

Held og lykke.

K