Avatar billede Superstes Novice
29. august 2018 - 16:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

i3-7100 CPU i ASUS H310M Plus GAMING MB - PC starter ikke

Halløj

Har lige samlet en PC til knægten - men den vil bare ikke starte. Blæsere på CPU, i kabinet og på grafikkortet kører lige et sekund, og så slukker hele skidtet igen.
Jeg har forsøgt mig med ny PSU, taget alle ikke-essentielle dele fra, og lige lidt hjælper det.

Jeg har umiddelbart to mistanker, som jeg håber I kan hjælpe mig med at be- eller afkræfte.

-Når jeg læser på ASUS' hjemmeside, så er i3-7100 faktisk ikke nævnt i kompatibilitetslisten - kan det være der den ligger?
https://www.asus.com/us/Motherboards/TUF-H310M-PLUS-GAMING/HelpDesk_CPU/
-Jeg havde "kun" nogle DDR4-3200 MHz RAM-klodse liggende, bundkortet understøtter op til 2666 MHz, kan det være der, den er gal?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2018 - 17:52 #1
Er ikke specielt ekspert på sammensætning af hardware, men når cpu ikke er på listen så er det sandsynligt den fejler der.
Ram der er for hurtige, men ellers passer i soklen kan i mange tilfælde tilpasse sig bundkortet så de blot kører den max hastighed som bundkortet understøtter.

Du har tjekket at bundkort ikke sidder så det rør kabinettet?

Har prøvet at søge på din sammensætning, men får ingen feedback på om det kan eller ikke køre sammen.
Håber der kommer en der har mere tjek på det end jeg har forbi i tråden :-)
Avatar billede Superstes Novice
29. august 2018 - 18:35 #2
Tak.
Tror måske du kan have ret i det med processoren. Var ikke opmærksom på at der på deres hjemmeside står at den understøtter 8. generation icore processorer, og at den jeg har sat i, er en 7. generation.  Læste nok ikke længere end til at soklen var den rigtige.
Håber der er en klog person, det kan be- eller afkræfte.
Avatar billede milter Ekspert
29. august 2018 - 19:58 #3
Hvis du læser på denne side:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000017400/processors.html

.... vil du se teksten: ”Similarly, 7th and 6th Generation Intel® Core™ Desktop Processors aren't compatible with the new Intel® 300 Series Chipset motherboards.”

Hvis du ser på specifikationerne for dit bundkort i linket herunder, kan du se, at det er et ”Intel® H310” chipsæt, dvs. det hører til 300-serien:
https://www.asus.com/dk/Motherboards/TUF-H310M-PLUS-GAMING/specifications/

Så 220661 har ret, du skal ud og finde en ny processor :-)
Avatar billede Superstes Novice
29. august 2018 - 20:08 #4
Tak. Så kan man måske lære at lade være med at sidde kl 2 om natten og bestille stumper....
Avatar billede milter Ekspert
29. august 2018 - 20:17 #5
#4.

Jeg plejer at bruge mindst 4-5 måneder på den slags :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. august 2018 - 20:52 #6
#4
Sæt evt. CPU´en til salg i DBA. Da den er (næsten) ny, vil du nok kunne få en pæn pris for den. Som bevis på købsdatoen kan du bruge kvitteringen. Men ærgerligt er det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. august 2018 - 08:24 #7
Jeg satte for nogle år siden et  brugt motherboard til salg i DBA. Dette var 100 %  ok, men da modtageren fik samlet pc' en hvor motherboardet skulle installeres kunne hans pc ikke starte. Blæserne startede op men stoppede er par sekunder efter. Det viste sig at være Gps'en der ikke kunne samarbejde med motherboardet. Jeg tilbød ham  naturligvis at tage det tilbage, men han meddelte at han ville sælge  det videre.  Så at sokkerne på hhv. motherboardet og Cpu' en fysisk passer sammen er ikke altid en garanti for at de også  kan arbejde sammen.