Avatar billede Katja Praktikant
29. august 2018 - 20:43 Der er 6 kommentarer

Ny pc gammelt sdkort med vigtig data

Min datter har købt ny pc (gået fra mac til lenovo) hun har et sdkort med data (noter/dokumenter mv til eksamen i 3g)/samt billeder.
Når hun sætter kortet i pc'en står der 'formater' men hvis vi gør det, mister hun jo alt... Hun skal til eksamen på fredag, så vi er lidt pressede - hendes mac afgik ved døden i aftes (RIP)
Nogen der har et godt råd, da hun er rimelig panisk ...
Pft
Avatar billede falster Ekspert
29. august 2018 - 21:30 #1
Der findes diverse software til at hente data fra et beskadiget e.l. kort.

Prøv f.eks. at Google "sd card recovery".

Men jeg har intet kendskab eller erfaring med nogle af dem.

Lad os håbe, at andre med det byder ind.
Avatar billede milter Ekspert
29. august 2018 - 21:54 #2
Avatar billede store-morten Ekspert
29. august 2018 - 21:59 #3
Prøv at sætte kortet i en ven/venindes mac, og hvis den kan læse det, send på e-mail.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. august 2018 - 08:37 #4
Hvis ikke der er adgang til en Macbook, kan gratisprogrammet Testdisk også bruges til at læse fra de fleste filsystemer mhp. at kopiere data over på et andet drev: https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

... Men umiddelbart er Milters forslag lidt enklere.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2018 - 17:34 #5
Er ikke Mac bruger men har hørt om programmet MacDrive der skal gøre filer i mac synlige for Windows. KAn se at milter er inde på det i sit link #3
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2018 - 14:37 #6
Alt data gemt filer på eksterne hdd via Mac, er forbeholdt Mac Styresystemer, medmindre man har formatteret eksterne hdd som exFAT, så kan det forevises hen over begge Styresystemer såsom Mac og alm. pc.

- Brug andet Mac til at se indhold af eksterne hdd, og eventuelt flytte filerne til skyen (Microsoft Cloud, Google Drive mv.)

Alt andet foretagning vil slette indhold af eksterne hdd.