Avatar billede almex Mester
01. september 2018 - 11:47 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

chromebook til skole computer

Hej Experten.

Jeg står og skal til at anskaffe mig en ny bærbarcomputer som primært skal bruges til opgave skrivning osv.

Den jeg har nu er simpelthen så langsom i både opstart af selve computeren men også programmer, og den fryser tit hvilket jeg bliver små sindsyg af.
Så jeg har kigget på lidt forskelligt men har ikke en skid forstand på den slags, men har set mange reklamer osv. omkring chromebooks og ser de har en ganske fornuftig pris for en studerende.

Men er der nogle som har erfaringer med disse?, er de så gode som det antydes eller er det noget billig skrammel som ikke er noget  som helst værd.

Er åben for andre computer ideer hvis i har nogle gode forslag.

(Max pris = 4.000)
Avatar billede Slater Ekspert
01. september 2018 - 12:22 #1
Først og fremmest, ved du hvad en Chromebook er? Det er ikke for at være nedladende, men for at sikre at du ved, at en Chromebook ikke bare er en billig computer, det er sådan set en stor mobiltelefon med et keyboard.
Du installerer ikke typiske programmer på den, men mobil-apps i stedet, og den har næsten ingen lagerplads, da alt er beregnet til at lagres direkte på nettet.

Derfor, hvis din skole har specielle krav til software du skal kunne køre eller lignende, så er en Chromebook sandsynligvis ikke en mulighed for dig. Men skal du bare bruge et hvilket som helst tekstbehandlingsprogram og en webbrowser, så kan den være perfekt.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. september 2018 - 12:23 #2
den nye generation kan faktisk ret meget - og du har jo office365 mulighed, så der er 1tb plads i skyen (hvis du abonnerer på o365). Opdelingen i apps gør faktisk, at den er mere stabil end de fleste bærbare. Acer har en 15" med full-hd skærm - glimrende køb.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
01. september 2018 - 12:34 #3
I de lave prisklasser er der mange bærbare med meget langsom cpu´er dem skal du undgå. Der dukker dog nærmest ugentligt tilbud op på stærkere maskiner under 4000 kr. Hold øje på fx power og Elgiganten, evt. tilmeld dig tilbudsmails.
Det vigtigste er at checke spu hastigheden, navn og GHz fortæller ikke umiddelbart meget du skal finde "benchmark" på denne her side, undgå dem der ligger under 3000 i benchmark.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
01. september 2018 - 12:35 #4
Avatar billede Lin Praktikant
01. september 2018 - 12:58 #5
Jeg har en Dell bærbar til salg
det er en XPS 15 (9550) 1080p
Hukommelse: 16 GB Dual Channel DDR4 2133 MHz
Tastatur: nordisk
Skærm: 15,6 "IPS 1920x1080
Grafikkort: GTX 960M med 2 GB GDDR5
Harddisk: 256 GB PCIe NVMe (SSD)
CPU: Core i7-6700HQ skylake 2.60 GHz max turbo 3.5 GHz
windows 10 pro (English)
er det noget for dig?
Avatar billede mort1 Ekspert
01. september 2018 - 13:01 #6
Nu ved jeg jo ikke, hvilke krav din skole evt. stiller til software, ej heller hvad din nuværende bærbare er for en størrelse, men, en mulighed kunne være, at installere Linux Mint på din gamle computer, Linux Mint er lidt lettere end Windows, og kræver mindre RAM, samtidig medfølger en gratis "officepakke" , som er forberedt til at kunne samarbejde med Microsoft Office. Ikke nogen dårlig løsning til en ældre (ikke gammel) computer som skal peppes lidt op.
Avatar billede almex Mester
01. september 2018 - 13:40 #7
Umiddelbart har min uddannelse ingen krav til software..
Det er udelukkende pga. min nuværende bærbar er ret så gammel og tager over 5min at starte op, samt næstne lige så lang tid at åbne nye programmer såsom word, eller en browser.

Jeg kan se at chromebook virker mere som en telefon hvilket jeg nok ikke er så stor fan af...
Men vil prøve at kigge på det med CPU som også bliver nævnt her inde og se om jeg kan finde ud af at tyde det :P
Avatar billede claes57 Ekspert
01. september 2018 - 14:36 #8
Der er stor forskel på CPU i Windows og Android - der kan du ikke sammenligne. Du skal ned i en butik og prøve at starte og køre lidt på fx word.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2018 - 15:27 #9
Du kan finde glimrende skole pc i3, i5 og i7 cpu pc'er under 3800,- proshop, power, elgiganten.

Går man ikke så meget i cpu, og vil bare have rigtige skole pc, uden at det er mobil agtig Chromebook, så kan du alternativt købe dig med Intel Celeron N cpu'er som er under 2000-3000,- kan findes glimrende hos proshop, power, elgiganten.
Avatar billede Carnac Forsker
01. september 2018 - 18:10 #10
Generelt synes jeg Chromebooks er noget overpriced lort. Ved ikke hvordan det lykkes Google at sælge det skrammel. Som regel alt, alt for dyre i forhold til hvad de har at byde på af specs.

Køb hellere en normal windows laptop.

Denne til 1795 kr vil fx være perfekt til skolebrug:
https://www.komplett.dk/product/973033/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/ultraportable/lenovo-ideapad-120s-14-full-hd-mat#

Og lad dig ikke skræmme af det fjols der kun har givet den én stjerne. Ved ikke om han troede han kunne spille Witcher 3 på ultra settings på den eller hvad. N4200 er en ganske udmærket processor til office-pakken.
Avatar billede Carnac Forsker
01. september 2018 - 18:14 #11
17. februar 2020 - 09:04 #12
Jeg kan ikke lide Chromebooks årsag: 1) der er ingen MS Office eller desktop produktivitetsværktøjer. Dette er muligvis ikke et problem, hvis du er tilfreds med Google-dokumenter; 2) mindre nyttigt, når du er offline. Mens der er google-apps, der giver dig mulighed for at udføre en vis begrænset redigering, er der masser af andre apps, der ikke er tilgængelige offline. En hurtig, økonomisk løsning ville være et trådløst hotspot tilgængeligt fra de fleste telefonselskaber
https://buyessays.onl/