Avatar billede Kandborg Novice
04. september 2018 - 19:51 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Gigabit fiber kan ikke både give LAN og WIFI

Hej,

Jeg har netop fået Gigabit fibernet, og har fået installeret deres modem på mit loft. Fra modemmet har jeg ført kabel til en switch, som jeg så har fordelt ud i huset (fra bryggers).

Dette giver fin forbindelse i alle internet-stik i huset.

Men når jeg sætter min TP-Link Archer 9 WIFI-router til i et af mine centrale rum, virker LAN og WIFI ikke samtidigt. Jeg har læst mig til at det har noget med Gigabits forbindelse/modem at gøre (kun én udgang).

Hvad kan en løsning være på dette?

Kan man udskifte switchen med en router (sekundær) som er sat i bridge-mode, og dermed både have LAN i stikkene samt WIFI fra min primære router i et centralt rum?

PS: Jeg kan få både LAN og WIFI til at fungere ved at sætte min TP-Link Archer 9 router til i bryggers i stedet for switch - men dette medfører så at WIFI signalet er ikke-eksisterende i den anden ende af huset. (Jeg vil helst undgå WIFi-forstærkere).

Håber I kan hjælpe :)

Vh. Klaus
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2018 - 20:24 #1
Udmiddelbart lyder det sådan:

ISP <-> Switch <-> Router (dette vil ikke virke, medmindre switch har feature)

Prøv dette i stedet:

ISP <-> Router TP-Link Archer 9 <-> Switch

Håber det giver svar for dilemmaet. Måske skal du skaffe andet kabel for dette setup?
Sikker på, at vil løse dig som forklaret.
Avatar billede Kandborg Novice
04. september 2018 - 20:31 #2
Hej Jørgen,

Tak for svar.

Det vil løse noget af problemet. Men som jeg skriver har jeg allerede fået det til at virke således:

ISP <-> Router TP-Link Archer 9 (altså uden switch da routeren har 4 porte at fordel fra - altså er switch overflødig)

Men det er ikke optimalt, da jeg så har WIFI fra bryggers og dermed intet signal i den anden ende af huset.

Så måske løsningen er at købe den Switch med 'feature' du omtaler, eller en ekstra router som står i bridge-mode? Så kan jeg måske bruge min TP-Link i et centralt rum.

Vh. Klaus
Avatar billede puren Ekspert
04. september 2018 - 20:52 #3
hey klaus

løsningen er

ISP <-> Router TP-Link Archer 9 <-> TP-Link Archer 9 [som er konvateret til AP] på den måde for du også wifi i den anden ende af huset
Avatar billede claes57 Ekspert
04. september 2018 - 20:57 #4
hvorfor sætter du modem på loftet? Det kan sidde lige hvor kabel kommer ind i huset.
hvorfor ikke en længere ledning, så wifi ikke sidder i bryggers? jeg har hørt om folk, der har 10-20 meter lan kabel...
Avatar billede Kandborg Novice
04. september 2018 - 21:00 #5
Hejsa,

Ok, så altså købe endnu en router magen til? Havde håbet på en lidt billigere løsning :)

Bør jeg kunne konvertere til Access Point i de almindelige router-indstillinger?

Vh. Klaus
Avatar billede Kandborg Novice
04. september 2018 - 21:03 #6
Hej claes57,

Det skyldes at mit hus har 5 stik samlet i bryggers som er forbundet til 5 stik rundt omkring i huset.. Derfor er jeg nødt til at splitte modemmet i bryggerset.

Split med switch betyder ingen WIFI overhovedet.
Split med router betyder WIFI fra bryggers.
Avatar billede INK Ekspert
04. september 2018 - 21:10 #7
Du er nødt til at have en router lig DHCP server tilknyttet umiddelbart efter modem før du fordeler på de fem stik. (det kan være en billig router)
Det kan være en router uden WiFi.
Du kan så placere din wifi router centralt i huset, men uden DHCP server slået til. Den forbindes blot til et af dine fem stik, men til en LAN indgang ikke WAN indgangen.
Avatar billede Kandborg Novice
04. september 2018 - 21:29 #8
Hej Ink,

Tak for svar - jeg tror det er i den retning jeg søger :)

Kunne en TP-link TL-R480T+ router være en mulighed?

Eneste ulempe med den vil så være hvis jeg engang vil have mere end 100Mbit internet.

Vh. Klaus
Avatar billede INK Ekspert
04. september 2018 - 21:54 #9
Det bliver nok svært at finde en router med 5 LAN porte til dine 5 stik. Kan du nøjes med de 4, så bliver det straks nemmere. Ellers må du have både en router og en switch i bryggerset. Hvis du måske allerede har en switch, så er problemet løst.

Som nævnt kan du anvende en router uden wifi. Vælg en 10/100/1000, så du er dækket ind.

Den du har anført, har så vidt jeg kan se kun 10/100.

Denne her kunne være et forslag, men mange andre kan også løse opgaven:
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/netvark-router/GS305P100PES/netgear-gs305p-5-ports-poe-switch;sid=rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Avatar billede INK Ekspert
04. september 2018 - 22:03 #10
Hov, det var vist en smutter. Jeg henviser til en switch og ikke en router. Beklager.
Jeg kikker videre ;-)
Avatar billede INK Ekspert
04. september 2018 - 22:10 #11
Det lader til at routere uden wifi er en mangelvare, jeg kan i alt fald ikke lige finde nogen til en fornuftig pris. Det er måske billigst at købe en med wifi, og så slå det fra :)

Flere muligheder:
https://www.proshop.dk/Router-firewall/ASUS-RT-AC51U-Dual-Band-Traadloes-router-AC-Standard-80211ac/2479780

https://www.proshop.dk/Router-firewall/TP-Link-Archer-C20-AC750-Traadloes-router-AC-Standard-80211ac/2483691
Avatar billede INK Ekspert
04. september 2018 - 22:12 #12
Men vil du have 10/100/1000 må du lidt op i pris.
Avatar billede puren Ekspert
04. september 2018 - 22:48 #13
nej du behøber ikke en magen til men for det simple i det

strukturen på dit netværk skal se sådan ud ISP <-> Router <-> router [som er konvateret til AP]

for at kovater en touter til et ap

i den nuværende router skal vi tjekke hvilken ip adresser den uddeler typisk er det noget a la 192.168.1.2 - 192.168.1.254 det skal ændres til 192.168.1.10 - 192.168.1.254

i den nye router skal du
¤ ændre routerens ip til 192.168.1.2
¤ slå DHCP fra
¤ lave samme wifi indstillinger på som på den nuværende router
Avatar billede Kandborg Novice
05. september 2018 - 11:54 #14
Hej Puren,

Tak! - det lyder overskueligt nok :)

For god ordens skyld - er den "nye router" du beskriver den som skal fordele stikkene i bryggers? Altså DHCP slåes fra på den som ikke skal være AP.

Bonus spørgsmål:
Vil det sige der så udsendes identisk WIFI-signal fra begge routere? (samme netværk/navn)

Vh. Klaus
Avatar billede puren Ekspert
05. september 2018 - 12:32 #15
vi giver dem nu navne ellers fucker du op i det og ikke gør det ordenligt...

du træker et kabel fra din fiberbox til router (Mads) et kabel vidre til router (Jans)

Mads bliver hovede router
Jens laver vi om til AP

først skal vi tjekke hvilken ip adresser Mads uddeler typisk er det noget a la 192.168.1.2 - 192.168.1.254 det skal ændres til 192.168.1.10 - 192.168.1.254

i Jens skal du
¤ ændre routerens ip til 192.168.1.2
¤ slå DHCP fra
¤ lave samme wifi indstillinger på som på den nuværende router

Wan porten i Jens må ikke bruges

svar på bonus: hvis du har lavet de samme indstillinger (kanal må gerne være forskællig) så hoppe din mobil på det bedste netværk