05. september 2018 - 21:32 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

RAID på NAS server

hej jeg har køb denne her nas server https://www.bilka.dk/elektronik/harddiske-og-hardware/netvaerkshukommelse/wd-my-cloud-ex2-ultra-wdbvbz0040jch---personlig-cloud-opbevaringsenhed---4-tb/p/100271294

den har 2 HD jeg ved ikke så maget og raid men hvorfor et raid system skal jeg vælge af Raid som er best
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. september 2018 - 21:46 #1
Med to diske har du to muligheder:
Raid0 = Data distribueres over diskene og hastighed er prioriteret her (kapacitet = disk+disk).
Raid1 = Data spejles imellem diskene og sikkerhed er prioriteret her (kapacitet = disk).
05. september 2018 - 21:49 #2
er det ikke noget med at den nas i link er på 4 TB så har jeg 2 TB ? :-)
05. september 2018 - 21:50 #3
der er 2 HDD i og den er på 4000 GB (TB)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. september 2018 - 22:01 #4
2 diske á 2TB:

Raid0 = 4TB
Raid1 = 2TB
05. september 2018 - 22:14 #5
okay er jeg med 😁 den nas jeg har nu det er en wd my cloud Billede af den https://www.befro.dk/log/19761287-2812.jpg den er på 3 TB og der er jo kun en HDD i men omme bagpå sidder der en USB 3,0 og der har jeg tilslutte en USB 3,0 på 1 TB og har lavet en Safepoints af den så det er ligesom RAID og den laver en backup af alle de data og share det er på den :-) til Usb HDD så det er ligesom Raid men kan man også lave Safepoints af EX2 Ultra ? 😁
Avatar billede puren Ekspert
06. september 2018 - 03:08 #6
Overgaard1654 >> NEJ DET ER IKKE RAID det du har gang i, det er en backup...

et gammelt IT ordsprog hedder "en backup er aldrig bedre end sidste gendanelse"
06. september 2018 - 08:45 #7
men backup af det godt at bruge eller skal jeg køre RAID

men jeg kan jo gendanne alle mine data fra den backup til wd serveren
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2018 - 09:24 #8
hvis du kører raid, og en af diskene gør i stykker, så bytter du disken, og raid systemet fikser problemet og du vil ikke opdage noget som helst

hvis du laver et backup og en af dine diske går i stykker, skal du erstatte disken, wipe begge diske og kopiere dit backup tilbage. Hvis ikke du har lavet backup ugen inden, vil alt data du har lagt over i denne uge, være væk.
06. september 2018 - 09:42 #9
ok min står til automatisk backup kl 03.00 PM
06. september 2018 - 09:43 #10
men kan jeg også lavet det i WD My Cloud EX2 Ultra
Avatar billede puren Ekspert
06. september 2018 - 11:39 #11
en backup er fint nok men har du prøvet at gendanne en fil ud fra din backup??

hvis du ikke kan er din backup værdiløs
06. september 2018 - 11:46 #12
når jeg logger ind på min server \\192.168.1.4
så kan jeg se den mappe som med usb har og der i kan se de mapper og filer som er på min USB HDD
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. september 2018 - 19:19 #13
Nu er vi lige nød til at få det grundlæggende på plads:

RAID er IKKE en erstatning for backup - det er "sikkerhed on-the-fly", forudsat vi taler om Raid1, som jo er spejling af data imellem samme antal diske!

RAID er heller ikke noget, du kan brede ud over forskellige storage-typer som her, hvor vi snakker om intern disk og noget USB-hejs.

Skal du sikre dine data, skal du køre Raid1 imellem to diske i NAS'et og lave backup til en ekstern enhed, hvor en USB-dims til nød kan skralde an - uden at være en ideel løsning.
06. september 2018 - 22:20 #15
der er jo kun en HDD i
Avatar billede puren Ekspert
06. september 2018 - 22:31 #16
den kan jo så ikke køre nogle former for RAID
06. september 2018 - 22:35 #17
god aften men på min gamle nas som kun kunne ha en HDD i sat jeg en usb i og når jeg tro den ud af nat serveren og sdat over i en computer kunne jeg se de samme dat som lår over på min nas server
Avatar billede puren Ekspert
06. september 2018 - 22:45 #18
derfor er det stadig ikke RAID
06. september 2018 - 22:56 #19
men det er en kopi ene DATA
mapper filer
Avatar billede puren Ekspert
06. september 2018 - 23:09 #20
fint for dig og tillykke med det at din box kan spejle til en anden disk men det stadig ikke raid....

hopper ud af tråden
06. september 2018 - 23:14 #21
ok jeg lukker spg
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. september 2018 - 08:29 #22
Som jeg skrev til dig allerede oppe i #13 - så er RAID ikke det samme som backup af data. Når du kan se de samme data på din USB-pind fra et NAS med en enkelt disk i, så er det ganske enkelt fordi der er lavet en backup af data til den. Det har ikke noget med RAID at gøre.