Avatar billede Slettet bruger
06. september 2018 - 11:01 Der er 10 kommentarer

Kan man blive hacket via et Messenger videoopkald?

Hejsa :-)
Jeg har modtaget et videoopkald fra en bekendts messengerkonto, som tydeligvis er blevet hacket, da det var en helt anden person, som tonede frem på skærmen, en udenlandsk mand. Jeg skyndte mig at afslutte opkaldet, advare min nabo og ændre mit password til facebook.
Jeg er nervøs for, om vedkommende kan have nået at hacke min telefon i den korte tid opkaldet varede. Er der nogen, som ved noget om det?
På forhånd tak.
mvh
Janne
Avatar billede puren Ekspert
06. september 2018 - 11:52 #1
måske har ikke hørt om det før men intet er umuligt
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2018 - 12:00 #2
Man bliver jo paranoid efterhånden :-) Har slettet netbank og mobilpay just in case.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. september 2018 - 12:03 #3
typisk er det password, der er gættet - derfor sæt altid to-faktor godkendelse til, så du udover at indtaste password også modtager en sms med en engangskode, som så også skal tastes ind.
Din nabo bør også skifte adgangskode og aktivere to-faktor godkendelse.
Avatar billede puren Ekspert
06. september 2018 - 12:05 #4
velkommen til :) det har vi andre været i årvis...

men du kan roligt installer din netbank og mobilepay igen, bare hold øje med din konto og sker der noget som du ikke kan genkende så det at ringe til banken og så hjæper de dig,
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2018 - 13:56 #5
Tusind tak for hjælpen, to-faktorgodkendelse, er det også på facebook?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. september 2018 - 14:53 #6
På pc facebook
Top højre klik på ?
Vælg Genveje til privat...
Vælg Kontosikkerhed
Der er Brug totrins...
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2018 - 15:04 #7
Tak - det er gjort!! :-)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
07. september 2018 - 22:07 #8
Ok, måske også lige man skal løsne hjelmen lidt. At din nabo's adgangskode til hans facebook er blevet cracket har jo ingen indflydelse på din konti, sådan fungere det ikke. Én konti giver ikke adgang til alle andre på vennelisten. Og messenger kan ikke hackes da du ikke er direkte forbundet til modtagerne, men forbundet til facebooks server som er bindeleddet mellem brugerne. Dvs. man skal hacke facebook for at hacke messenger. Siger ikke det ikke er muligt, men det kompromittere ikke din adgangskode. Du vil måske få nogle dick pics men meget værre bliver det vist heller ikke.
At slette din mobilbank og mobilepay giver heller ingen mening.
Men det overrasker mig egentlig ikke at du reagere på den måde, alt for mange mennesker har alt for lidt forståelse for hvordan verden omkring dem egentlig fungere, efter min mening.

Der er forholdsregler man kan tage, under indstillinger på div. tjenester kan man bruge to-faktor godkendelse. Man kan også logge ind med sit google id hvilket er at anbefale.
Man kan også bruge en adgangskode administrator, eks.l. bitwarden, det er opensource og det er gratis. Både til din browser og din mobil. Den kan så gemme alle dine adgangskoder ét sted, og generer nye og meget komplekse adgangskoder til dine tjenester. Man skal ikke selv huske på N7aAoZ%^8Wv%ez5 det klare den for en, og gemmer det et sikkert, krypteret sted hvor man kun selv har adgang til, også med to-faktor godkendelse hvis man vil det.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
07. september 2018 - 22:11 #9
Lidt irriterende man ikke kan rette sine stavefejl efterfølgende.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2018 - 23:46 #10
Tak fordi du tager dig tid til at svare. Jeg har tydeligvis ikke den samme tekniske indsigt som dig, men at påstå at jeg ikke har forståelse for hvordan verden omkring mig fungerer, er måske lige at stramme den ;-) Men igen, tak for rådene :-)