Avatar billede zcully Novice
07. september 2018 - 08:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Skift af diske i synology nas

Hej i gruppen

Jeg har en synology 2 Bay nas med 2x2TB diske i. De er godt fyldte, så har købt 2 nye 4TB diske. De kører RAID nu. Altså sådan at der ligger det samme på begge. Kan det ikke passe det hedder RAID1?

Jeg vil nu skifte de 2 diske.
Hvordan gør man det nemmest? Mest smertefrit?
Umiddelbart var min plan at tage backup på en anden disk og sætte de 2 4TB diske i og køre NAS installationen helt forfra. Når den så er færdig kopierer jeg backuppen over!

Er der en hurtigere/nemmere måde?
Kunne også. Være rart ikke at skulle sætte alt op igen!!

Mvh
Jacob
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. september 2018 - 08:57 #1
HVIS du kører Raid1 eller anden "spejling" (SHR), kan du slukke NAS´en, og bytte den ene disk ud med en nyere. Når den kommer op igen vil den selvfølgelig vræle over at disken er "Degraded" - fejlbehæftet. Men så kan du bede den om at reparere disken.

Det tager forbløffende langt tid, men sker automatisk, så du skal ikke rode med en masse selv.

Når den er færdig, har du IKKE mere plads til rådighed end du startede med. Men luk NAS´en igen, og gør det samme med disk 2. Når du næste gang er kommet op, og har fået "repareret" disken, vil du have den ny plads til rådighed.

Du kan læse mere her: https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_expand_replace_disk

Men være 100% sikker på hvilket RAID system du kører, og at der findes en metode til diskudskift, før du begynder :-) - og backup til ekstern disk vil under alle omstændigheder gøre, at du sover godt...
Avatar billede zcully Novice
09. september 2018 - 15:40 #2
Hej Ole

Jeg valgte den nemme løsning med at back up til ekstern disk først.
Jeg "turde" ikke ovenstående. Tror ikke jeg er tålmodig nok til at vente på den bliver færdig med repair :-)
Men ellers tak for hjælpen.
MVH
Jacob
Avatar billede FOOS Praktikant
07. september 2020 - 15:18 #3
Hi jeg vil gerne udskifte min 211j med 2 tb til en 220+ med 4 tb. skal jo gerne forsætte de tidligere raid1 data.
Er der nogen der ved hvordan jeg gør det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. september 2020 - 15:37 #4
Først og fremmest bør du oprette dit eget spørgsmål, i stedet for at stille et nyt spørgsmål i et gammelt.

Dernæst, er der så mange forskellige ting der spiller ind, at det ikke kan svares på simpelt - men du finder heldigvis alle svarene her: https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_6_0_and_later - FORUDSAT at din 211j kører DSM6, og ikke kun DSM5.x (Så findes der et link til DSM5.x guiden).