Avatar billede TTA Seniormester
07. september 2018 - 11:26 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

TV-signal forsvundet/svækket

Jeg har en almindelig udendørsantenne (dvs. ingen betalingskanaler, kun DRs kanaler). Fra antennen går kablet indenfor og ned til en signal-/antenneforstærker. Herfra går kablet via en fordeler ud til et tv i soveværelset og et i stuen. Fra tv’et i stuen fortsætter kablet ud til et lille tv i køkkenet. Dette set-up har virket fint i 5-6 år.

I dag, bedst som jeg så tv i stuen, så forsvandt signalet. Der er blot en meddelelse på skærmen ”Intet signal”. Jeg prøvede så at tænde for tv’et i køkkenet. Der var ligeledes intet signal. Tv’et i soveværelset har lyd, men billedet fryser eller går i ”firkanter” periodisk.

Jeg har prøvet at se på samleboksen på antennen udenfor. Den var fyldt med edderkoppereder, som jeg fjernede. Jeg strammede skruerne og bøjlerne til kablerne. Det gjorde ingen forskel. Mht. tv’et i soveværelset har jeg prøvet at slukke for forstærkeren for at se om det var den, der var stået af. Men når jeg slukker for den, så ryger signalet også helt på tv’et.

Så kunne man tænke at der var sket noget pludseligt, så som vand i antenneboksen eller lignende, men det har ikke regnet her i flere dage.

Hvad kan der være galt? Er det mon antennen/boksene, der ganske enkelt er holdt med at fungere? Jeg vil nødig bare starte fra en ende af med at skifte enkeltdelene ud. Selve kablerne er trukket på loftet og i væggene ifm. med en renovering, så de er utilgængelige. Men jeg tænker heller ikke at et kabel, der ligger beskyttet på loftet/i en væg pludselig ”går i stykker”.
Avatar billede pukhoj Mester
07. september 2018 - 11:37 #1
Nemmeste fejlsøgning med sådan noget, vil altid være at sætte kablet direkte fra antenne til 1. tv. Virker det fint, så er det jo godt. Så kan ellers stille og roligt forsøge at tilkoble forstærkere/fordelere en ad gangen, så du kan finde fejlen.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2018 - 13:24 #2
Virker soveværelse tv i stuen?
Avatar billede thov Forsker
07. september 2018 - 13:55 #3
Boxer, som benytter samme sendernet, annoncerede vedligeholdelse i dag, fredag, mellem 10-14.
Som kunde, var det med bange anelser jeg tændte for tv'et, men ingen problemer - mærkeligt nok.
Så dit signal vender sikkert straks tilbage.
Avatar billede TTA Seniormester
09. september 2018 - 16:35 #4
@thov:
Jep - mit signal kom tilbage ca. 14.30. Jeg havde godt hørt at Boxer skulle udføre reparationer, men jeg vidste ikke om det var samme sendenet. Jeg kunne dog ikke se noget på deres hjemmeside, og DR (hvis net det vel egentlig er?) vidste absolut intet om at der skulle være problemer. Men alt ok igen nu!